Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Litt frustrert..
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 01 Oktober 2011 - 7:53    Tittel: Litt frustrert.. Svar med Sitat

Jeg solgte unghesten min i sommer, da det ikke var så lett å få solgt han og jeg plutselig ikke lenger hadde råd til å betale for han (eller stort annet) så måtte jeg "bli kvitt han" Crying or Very sad Så solgte jeg han til den ene som var interessert nok til å faktisk kjøpe han og arrangere transport. Var ei til som var interessert, som jeg virkelig heller skulle ønske hadde fått han. Hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg nesten heller gitt han bort til hun andre, men nok om det..
Det er ikke så veldig ille, han har det helt greit ellers tror jeg, men han er 2009 modell og jeg sa klart fra at hun burde vente med innridning til miiinnst neste år. Hun kan jo kjøre han.. Men neida, nå er hun på tur med han og sitter på han mens han hopper over bekker i skogen. Jeg skjønner ikke at hun kan sitte på babyen engang, og hun lar kjæresten sitte på han på tur også, altså bytter de på å sitte på han på samme turen! Jeg blir helt knust, lille gutten min som er så snill og fin kommer sikkert til å bli helt ødelagt av denne jenta som liksom er voksen og har holdt på med hest i 16 år.. Ut fra hva som har skjedd alle andre hester hun har hatt (lest bloggen hennes på hest.no) så skjer det mye rart med dyra hennes, de blir gale, skader seg osv.. mulig hun har veldig uflaks såklart.

Men å ri på en to år gammel fjording og sammenligne med at fullblodsen går løp som toåringer, det blir for dumt vel? Skader ikke dette hesten endel selv om det ikke skjer hver dag? Eller overreagerer jeg? Må vinne i lotto så jeg kan kjøpe han tilbake Crying or Very sad
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Inger
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 01 Oktober 2011 - 11:22    Tittel: Svar med Sitat

Forstår godt frustrasjonen din eg. Har sjølv lova meg sjølv at eg aldri skal selge hestar meir, med mindre eg er heilt sikker på at det er rett. Har fått store bekymringar med eit par av dei eg har solgt (har solgt totalt 5 i mitt liv), sjølv om det nok har skuldast langt alvorlegare forhold.

Å samanlikne ein fjordhest med ein fullblods vert feil. Galopphestane vert (såvidt eg veit, og eg må innrømme at eg ikkje har den heilt store kunnskapen om galopphestar) fôra slik at dei er temmeleg velutvikla som 2-åringar. Det er om å gjere at dei skal komme i gang med å tene pengar så fort som råd, det er mykje kapital og økonomi inne i biletet. Men med veddeløpshestane er det heller ikkje meininga at dei skal "vare" så lenge. Det er klart at det å sette dei i trening og løp frå dei er 2 år går ut over haldbarheita.

Fjordhesten er på ingen måte utvaksen når han er 2 år. (Få er utvaksne når dei er 3 heller). Når det gjeld dette med riding og alder, så må ein bruke litt skjønn og sunn fornuft. Ein set ikkje ein barnehageunge til å bære ryggsekken til ein 13-åring på tur. Ein set heller ikkje ein 13-åring til å bære ein fulllasta tursekk berekna på vaksne. Slik er det også med hesten. Ein må sjå på tyngde på ryttaren, kor ofte han/ho rir, måten å ri på, og mange andre ting. Sjølv begynner eg ikkje å ri fjordhestane mine før dei er 3 år. Og til å begynne med vert det stort sett skritting på lause tøylar. Men eg har ingen problem med å sette ein liten unge på rundt 20 kg oppå ein åring eller toåring nokre få minutt ein og annan gong. Trur ikkje hesten tek skade av det.

Å ri lange turar med vaksne folk, med hopping og det heile, synes eg høyres gale ut. Ville ikkje gjort det sjølv. Som ein trøyst til slutt kan eg likevel seie at eg har sett fleire fjordhestar som har blitt brukt til riding frå dei var 2 år, og som ikkje ser ut til å ha teke det minste skade av det.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 18:13    Tittel: Svar med Sitat

Fullblodsen er vel den eneste hesten som er ferdig utviklet i skjelettet som 2 åring, håper du får han tilbake, trist å lese:(
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 18:24    Tittel: Svar med Sitat

Det er mishandling å ri en toårig fjordhest jevnlig. Kontakt Mattilsynet!
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 18:30    Tittel: Svar med Sitat

hvorfor er det mishandling å ri en 2-årig fjording jevnt, mens 2-årige fullblodser har lov til å starte galoppløp?

Ja det er en viss forskjell på dem, men ikke så stor at det ene er mishandling mens det andre ikke er det....
(fullblodsen er forresten heller ikke ferdig utviklet i skjelettet som 2-åringer, men de har kanskje kommet noe lenger enn andre raser)

Mattilsynes kan godt kontaktes, men tviler på at de kan ta dem på noe...

Trist situasjon da, vet ikke helt hva som kan gjøres med det desverre...
anncan

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 19:14    Tittel: Svar med Sitat

Det er vel ikke stort å gjøre med det nei, men skulle vel ønske de som kommenterer bloggene hennes hvor hun sitter på han ikke var så positive. Ingen negative kommentarer om at han er for ung til å ris liksom, det skremmer meg nesten litt.
Hvor jevnlig hun rir aner jeg ikke, håper helst ikke det er jevnlig i det hele tatt.. godt mulig han tåler det også, hun er lita og lett men likevel..
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 7:50    Tittel: Svar med Sitat

Forstår frustrasjonen din, eg ville aldri ridd på 2009-modellen min no! Ho skal få fylle tre år fyrst.

Men hugs at uansett kor frustrert du er, så har du selt hesten. Kva dei gjer med han, er ikkje lenger ditt ansvar, same kor teit det er. Lukke til.
Til Toppen
anncan

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 13:14    Tittel: Svar med Sitat

Nemlig Mari, det er det som er så frustrerende- at jeg kan ikke si noe.. men har høflig gitt min mening og hun rir jo ikke ofte, men for meg er det helt tabu å i det hele tatt sitte på toåringen, for det er jo helt unødvendig. Det egentlig mest frustrerende er alle de støttende og glade kommentarene hun har fått på bloggene der hun rir på han, men det er jo sikkert venninner av henne som kommenterer og de vil vel ikke si noe negativt tenker jeg..
Folk Rolling Eyes
Mi86

Ble Medlem: 01 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 17 Oktober 2011 - 10:57    Tittel: Svar med Sitat

Synes det misshanlding å ri en 2 åring uansett rase. Jeg begynte ikke å ri Bernard lit smått før han var 3 år og det var bare for at han skulle venne seg til å ha en rytter på . Begynte ikke å ri han gjevnelig før han ble 4 år . Hvis man vil at hesten skal få et godt langt liv uten mase skader bør man la hesten utvikle seg uten for mye press.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
st. einar

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 17 November 2011 - 0:17    Tittel: Svar med Sitat

Det er kanskje eg som er på villspor, men eg reagerer på denne tråden.

Eg har ingen kjennskap til verken den omtala hesten, seljaren, eigaren eller bloggen. Kanskje er vedkomande lite kompetent når det gjeld hest, kanskje ikkje. Det veit eg ikkje.

Men - det er sterke meiningar om ein einskildperson som kjem til uttrykk her, og denne einskildpersonen er det neppe noko stort problem å spore opp.

Utan at eg veit noko sikkert, tenkjer eg meg at denne personen har skrive ein blogg med meiningar om hest og bruk av hest - men ein diskusjon om dette mennesket på ein offentleg arena som vedkomande kanskje ikkje eingong kjenner til, og sikkert såleis ikkje kan uttale seg på, synest eg er lite fair.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Søndag 20 November 2011 - 21:03    Tittel: Svar med Sitat

Denne tråden er redigert. Noen innlegg er tatt bort, og et fåtall er redigert. Diskusjonen er fortsatt åpen, men vi ber dere som deltar om å la være å identifisere enkeltpersoner. I denne saken er det uvesentlig. Dersom debatten fortsetter som en diskusjon om en enkeltperson og ikke sak, så vil tråden bli låst.

Til orientering.

Kristin/Moderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet