Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Trening og kald stall
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
olding

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 24 September 2011 - 21:31    Tittel: Trening og kald stall Svar med Sitat

Eg skal i år ha merra mi ståande på kald stall. fram til no har ho stått i fjøsen med + 20 grader, så då er ho blitt klyppt og står ute med dekken. I år skal ho stå på ein plass der det ca vil vere 5 grader. Ho er ikkje noko dekkenglad hest så eg kjem då ikkje til å klyppe ho, og ho vil ikkje gå ute med dekken om dagen. Men korleis vil det då bli med trening? Når hesten kjem inn svett om kvelden, er det då lurt og ha på dekken til ho tørka opp, og ta det av før ho skal ut, eller skal ho berre stå uten? Nokon som er i same situasjon, og evt korleis løyser de dette?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 24 September 2011 - 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Kva med å klyppe ein dekkenklypp på hesten? Då vil du ikkje trenge like mykje dekken som dersom du klypper heile hesten, men du slepp unna litt av problemet med at hesten ikkje tørkar etter å ha blitt trent sveitt.

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Tussi79

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Søndag 25 September 2011 - 11:06    Tittel: Svar med Sitat

Hvis hesten bare er litt svett, så går det og fint. De tørker innenfra og ut. Så når de er våte ytterst kan du sjekke om hun er tørr i innerst i pelsen. Har kald stall og har ikke klipt hestene mine. Bruker likevel litt dekken hvis de er gjennomvåte og regndekken så de slipper bli våte til skinnet på veldig dårlige dager.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Linda og Eidny

Ble Medlem: 10 Nov 2009

InnleggSkrevet: Søndag 25 September 2011 - 21:19    Tittel: Svar med Sitat

signere tussi79 over her Very Happy då eg gjer de på samme måten og de funkar gull!! Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 26 September 2011 - 14:10    Tittel: Svar med Sitat

Signerar Tussi
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 September 2011 - 11:48    Tittel: Svar med Sitat

Jeg gjør også som Tussi, men i tillegg vasker jeg av hesten dersom/når hun er svett. Om vinteren er det finfint å la svett hest rulle seg i snø, da blir den både (noenlunde) fri for svette og den får klødd seg. Når det ikke er snø bruker jeg å tørke av de svette partiene med en fuktig svamp. Svamp og ikke spyleslange, fordi hesten har svette/kondens utenpå pelsen og ikke innerst. Mye av det vi opplever som svette på vinteren er faktisk bare kondens fordi hesten er varm og luften ute er kald.

Jeg lar alltid hesten skritte veldig godt ned etter trening, slik at den ikke står og damper på stallen. Da tar det vinter og vår før den tørker. Jeg legger ikke dekken på en svett hest som prøver å kvitte seg med overskuddsvarmen. Det man risikerer å oppnå da er at hesten blir våt til skinnet istedenfor bare ytterst. Våt hest kan jeg derimot finne på å legge dekken på for å tørke opp, men svett/kondensert (hehe, nytt ord) hest kler jeg ikke på så lenge den er tørr innerst.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Eirin

Ble Medlem: 08 Okt 2010

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 September 2011 - 17:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har hatt hest i kald stall i 15 år og har aldri problem med det. Jeg klipper aldri hesten og jeg løser våt og svett hest problemet med å bruke regndekken på våte dager. Slipper at pelsen blir gjennomvåt, det tar lang tid å tørke. Er redd for våteksem og unngår det med å bruke regndekken. Er hesten gjennomvåt av svette eller vann så legger jeg på REN -ULL dekken som trekker til seg all fukt. Tar det av når det er vått og vops hesten er tørr etter ca. 1t. Og i mens har hesten holdt seg varm siden dekkenet er av ULL. Very Happy
Det går sikkert fint. Husk å lufte stallen godt når hesten er ute og lufter seg. Og hestene stortrives som oftest i kald stall.
Lykke til!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet