Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Eksteriør

Start Nytt Tema   Svar på Tema
"Kverviller" i pannen.
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Athleticas

Ble Medlem: 27 Aug 2011

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 16:09    Tittel: "Kverviller" i pannen. Svar med Sitat

Vet ikke om dette her er riktig plass å sette inn dette emne, men om temaet er satt feil, så får moderator/admin bare flytte tråden dit den evnt skal være Wink

Har hørt flere sagt at om hester har mer enn en "kvervill" i pannen så kan de bli litt tulleruske?
Er det noen her som har hørt noe om dette her, eller er det kun en myte?
De fleste hester har bare en kvervill, men føllet vi har nå har faktisk 3(!!) stk..
Så langt er hun veldig snill, men hun er en ramp som helt klart vil ha det som hun vil... Wink

litt artig om det er noen av dere andre som har innspill til dette her Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 21:30    Tittel: Svar med Sitat

Min har tre (noko som i følge myten er eit teikn på dårleg lynne) men han er snillare enn dagen er lang, så eg trur nok ikkje slik overtru har så mykje i seg Wink
Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 21:32    Tittel: Svar med Sitat

Eg har hørt det same, og ei tid hadde eg faktisk ei hoope med en som fekk føl med to. Hovslagaren kom og skulle sko hoppa og utbraut forfærda "hjelpe meg du har fått deg liit av en jobb". Eg sjønte ikkje ka fyren snakka om, og fekk da denne historia fortalt. Eg gjekk da bort og løfta på luggen på vallaken eg hadde da, for han hadde 3... Hovslagaren sukka tungt før han sa "klarer du den der vert følet en lett match for deg" Følet vart en bølle og ikkje lett handterbar før ho var vel plassert 3 år, men har etter det vore ei herleg dame. Vallaken med 3 vart solgt, etter laaaang trening hos meg for å få han til å bli noenlunde forutsigbar. Hos dei nye eigarane gjekk det bra i starten, men pga hans "ustabile hode" og tendenser til å reagere helt håpløst i en del situasjoner endte det med en kjøreulykke. Ka som skjedde med den hesten etter det veit eg ikkje. Iallefall stemte teorien på disse 3 hestene. Når det er sagt er den mest stabile hesten min no den som har to virvler, mens eg har ei med berre en som er laaaaaaangt verre....
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 22:00    Tittel: Svar med Sitat

Min hadde tre virvler i panna, plasser som i en trekant.
Beste og godeste gutten i hele verden. Absolutt ikke tullerusk.
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 22:40    Tittel: Svar med Sitat

Det skal være "forska på" dette med virvler, plassering, lynne osv..
Er ei bok om dette, husker ikkje navnet i farta. Finner eg ho skal eg gi ein lyd Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Athleticas

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 23:09    Tittel: Svar med Sitat

Okey Smile
Vi får vel igrunnen bare vente å se hvordan hun blir, men tenkte nå å høre om det var flere som hadde kjennskap til dette med virvler og tullskap eller om det bare var tomme ord Wink

*Junistjerna* : Ja, om du finner boka, så vil jeg gjerne vite det, ja Smile
Hadde vært spennende å lese litt om det temaet her også Wink
Til Toppen
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 28 August 2011 - 23:18    Tittel: Svar med Sitat

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=120682&rom=MP

Her er boka Wink
Til Toppen
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Mandag 29 August 2011 - 8:15    Tittel: Svar med Sitat

Min hoppe har tre virvler i en trekant, men ikke tullete i det hele tatt. Litt ekstra tittete på tur alene kanskje, men ellers snill som året er langt:)

Kan ikke skjønne hvordan de virvlene kan påvirke lynnet Laughing
Oddvar

Ble Medlem: 09 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 29 August 2011 - 9:47    Tittel: Eksteriør Svar med Sitat

Dette er no vel helst overtru. Har høyrt at di fleire virvlar hesten har på kroppen dess betre hest er det. Dette stemnde på den eg talde på.
Til Toppen
Athleticas

InnleggSkrevet: Mandag 29 August 2011 - 16:46    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det er vel kanskje litt oppspinn dette her, ja Wink
Men det stemmer vel kanskje på enkelte tilfeller, men dette kan jo bare være flaks også.. Ikke vet jeg.. Wink

Men da er dette en myte som ikke bare lever rundt her jeg bor Razz Laughing
Skal se om jeg kanskje investerer i den boken for å se om hun har noen grunnlag å basere "forskningen" sin på Smile
Til Toppen
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Mandag 29 August 2011 - 22:03    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Min hadde tre virvler i panna, plasser som i en trekant.
Beste og godeste gutten i hele verden. Absolutt ikke tullerusk.

Min Siri Hero har akkurat det samme. Siri Hero er ein kjempesnill hest med svært godt lynne.
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 30 August 2011 - 7:49    Tittel: Svar med Sitat

Eg kjende ei som hadde det, og både ho og mora (som òg hadde fleire) var "tulleruske".

Eg trur nok at dette berre er tilfeldig Wink
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 11 November 2011 - 17:02    Tittel: Svar med Sitat

Det eneste jeg kan tenke meg som kunne belegge påstanden om at hester med flere hverver i panna ble tulleruske ville være at en bestemt hestelinje avlet disse hvervene, og at hestene i den linja hadde et spesielt lynne. Da ville det kunne gjelde for denne hesteslekta. Tror nok helst det er gammel overtro - og så vil det selvsagt stemme av og til fordi noen få hester med hverver er tulleruske.
Linnpia

Ble Medlem: 21 Jan 2012

InnleggSkrevet: Søndag 22 Januar 2012 - 0:48    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har boka som det er linket til lenger oppe her, og i den står det noe sånt som at en hest med to virvler ved siden av hverandre i pannen kan enten vere overdrevent vennlig eller en håndfull, men sjelden noe i mellom. Jeg velger å tro på mye av det som står i denne boka om å lese hestens personlighet fordi jeg har oppdaget at det stemmer, og viss en i tillegg har lest boka "Hestens Sjel" av Klaus Ferdinand Hempfling, så ser man at han "leser" hesten utifra kroppen på samme måte som Linda Tellington-Jones. Jeg finner ikke boka, men har lest den ganske nøye og samenlignet med de fleste hester jeg møter og mine egne, og kan ikke se annet enn at både Lindas og Hempflings måte å "lese" hesten på, stemmer her. F.eks har Hempfling delt alle hester inn i 26 forskjellige kategorier, og der ramla hesten min, Tango rett på danseren som blandt annet ofte er salrygget, og det er Tango, men det var ikke på grunn av salryggen at jeg kategoriserte han der, det var personligheten.
Men tilbake til virvler, for det er jo det som er temaet. Hoppa mi, Svoras Fryd har to virvler ved siden av hverandre og mange virvler på skuldre og ved øyet. I følge boka til Linda betyr de to virvlene i panna overdrevent vennlighet, eller vanskelig, og Fryd er absolutt det man kan kalle overdrevent vennlig! Hun er som en stor hund! Very Happy I tillegg står det at islendinger mener at hester med virvler på halsen er gode til å svømme, og jeg mener at det enten stod at virvler ellers på kroppen ikke har noe særlig betydning, eller at det var positivt. Men hun påstår ikke at jo flere virvler jo vanskeligere hest.
Det hun har å si om tre virvler varierer etter hvordan de er plassert, men husker dessverre ikke hva hun sa om de forskjellige plasseringene, men det har visst også noe å si om hesten er hingst, hoppe eller vallak.
Har forøvrig en hest på stallen der jeg jobbet nå nylig med to virvler ved siden av hverandre, og han var "en håndfull", men her kan brutal behandling som føll spille inn.

Ops, jeg tar av litt når det er snakk om Linda og Hempfling Razz hehe, beklager.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Eksteriør Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet