Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Luftsluking Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Faun Prins

Ble Medlem: 20 Mar 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 24 August 2011 - 16:39    Tittel: Luftsluking Svar med Sitat

Ja, så har det seg sånn at Loke er en luftsluker. Det ble oppdaget allerede to dager etter at han kom til Eid. Men det var i så liten grad at det var lite nevneverdig...

Han begynte å gnage og bite seg fast for å sluke. Problemet var at han begynte å slite ned tennene sine når han beit seg fast, så jeg brukte antibit både i boksen og paddocken... og det hjalp!! Very Happy
Men nå i senere tid har han funnet ut at han klarer å sluke uten å ha noe å bite seg fast på. Så nå er det liksom ikke så mye hjelp i at han får stå ute hele dagen når han sluker like mye ute.

Har gjort endel tiltak for at han skal slutte med slukingen, kan jo nevne de:
- modifisert boksen ved å flytte krybba og henge opp vannbøtta så d ikke går an å bite seg fast.
- Antibitt på kanter i boksen
- Tilpasset foring, prøver å gi flere måltider om dagen (selv om det ikke er lov å fore utenom foringstider)
- Ute hele dagen i stedet for halve
- Har fått seg en kompis i paddocken
- Hatt veterinær som mente at det mer eller mindre var utelukket at det var magesår (vi sjekka i munnen og ellers om han hadde andre vondter som kunne forårsake det...uten funn)
- Siste tiltak er å gi Improwin. Altså, dette pulveret som skal virke forebyggende mot magesår, det skal opprettholde mage og tarm floraen for et bedre fordøyelsesystem.

Så ser jeg han i dag i paddocken og der stod han og slukte mer enn hva jeg noen gang har sett, og jeg går ut av mitt gode skinn av bekymring.
Han bryr seg ikke om leker som f.eks. en slik ball. Kompisen i paddocken hjelper jo så klart, men ikke nok.
Slukereim er liksom aller ALLER siste utvei føler jeg Sad

Så nå spør jeg dere om dere har noen gode tips?
Er det en mulighet at han kun sluker fordi han kjeder seg?
Andre som har erfaringer med luftslukere, og har lyst å dele historien sin med meg?

Eneste mistanken jeg har er at han kanskje sluker litt mere fordi det nå har blitt mere "dødtid" siden han nylig har kommet hjem fra beite...Og da vil det jo forhåpentligvis bli litt mindre etterhvert når han "roer" seg ned igjen, sånn som før han dro på beite *krysse fingrene*
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 24 August 2011 - 19:54    Tittel: Svar med Sitat

Det kan rett og slett hende at han er blitt avhengig. Sluking utløser jo endorfiner, og selv om han er sjekker "i hue og ræva" kan det jo hende at han er frisk av det som gjorde at han begynte, men at han nå sluker for endorfinrushet. Bare en teori, avhengighet er ikke lett å få av en hest, som ikke kan jobbe med sin avhengighet Razz (jobber i rusbehandling, avhengighet er ikke lett der heller)

Men hva er dette improwin? Noe man får av dyrlege, på resept? Har man det i foret, eller gir man kun det? Og hva er det? Probiotika, eller magesårmedisin som lager hinne på magesekken som annen magesårmedisin gjør?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Faun Prins

InnleggSkrevet: Onsdag 24 August 2011 - 21:11    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikke reseptbelagt, men jeg ble anbefalt det av veterinæren min... At det var verdt et forsøk...

Litt klipp og lim, men her er hvertfall en forklaring på hva det står på sider hvor det selges:

ImproWin® er norskutviklet og patentert. Det forebygger og gjør hestene raskere friske av erosjoner (begynnende såre slimhinner i mage og tarm). En boks holder til ca. 2 måneders forbruk. Produktet er godkjent uten karenstid.

ImproWin® 1 kg, pulver består av;
Salter av organiske syrer, med kalsium og natrium samt vitaminisert med B-vitaminer.

Benyttes ved indikasjon;
Mage-/tarmproblemer, slapphet, dårlig form, dårlig humør og matlyst.

Resultat ved bruk av ImproWin® pulver;

Hindre dannelse av sår i mage- og tarmslimhinner .
Hester med overfladiske sår i mage- og tarmslimhinner synes å bli raskere friske.

Gir mer stabil mage- tarmflora.
Øker oksygentransport.
Hesten synes å tåle stress bedre, bedrer treningsvilligheten og blir mer utholdende.
Godt for såre koder og topp ytels
Mer vital og bedre matlyst.

Link til siden hvor jeg har kopiert:
http://www.vitalityinnovation.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=20&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=18&lang=nb&vmcchk=1&Itemid=18

Har foreløpig bare gitt han dette i en uke, så har tre fire uker igjen før jeg vet om det gir resultater eller ikke... Krysser fingrene for det! Smile
Monica

Ble Medlem: 20 Mai 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 4:09    Tittel: Svar med Sitat

Føler med deg! Trur eg har gjort så og seie alt for å få gampen til å slutte å sluke luft her også.. Han byrja berre forsiktig med å drage til seg pålane (så det såg ut som han ikkje slukte på ordentleg), men etter kvart fekk han bedre kontroll over det og fekk lydane som vi ikkje likar.. Hadde først berre problem med det utandørs på trepålane og ikkje noko problem inne på krybbe eller metalkantane rundt boksen. Eg hadde på han luftslukereim ute etterkvart. Det hjalp litte grande. Men så vart avhengigheiten større og eg såg aldri han sluke sidan han fekk beskjed av meg å ikkje gjere det, men andre såg han sluke inne på stallen også. Hadde da på luftslukereima heile tida ei periode (lite kjekt for det øydelegg mana.. Confused ).

Så eg for da til Bergen med han for å sjekke om magesår. Der såg dei snev av noko som kunne ha våre magesår eller var på veg til å bli, men ikkje store greiene. Da kjøpte eg improwin som du snakkar om. Eg brukte det til det blei tomt og merka igrunnen ikkje store forksjellen.. Men eg skulle vel gjerna ha fortsetta på det lengre? Men det er dyrt så eg ville prøve andre ting. Hadde han heim der han står heilt aleine og det er ikkje mykje vi merka til det der. Spesielt etter han har ete kraftforet så sluke han gjerne litt på krybba om eg ikkje er påpasleg å tar den vekk.

Hadde han tilbake på stor stall igjen der han blei ståande på spilt noko han absolutt ikkje trivdast med å såg ut til han gjorde forsøk på å sluke luft utan å bite seg fast. Tok han fort heim igjen og har no hatt han heime etter det. Har også merka at når han sluke mykje luft så er han irritert når eg rir og som oftast diare. har begynt å gi han champion betefiber som har klart å regulere magen veldig bra og held luftslukinga noko lunde i sjakk!

Eg reknar med det har komt av magesår og kjem til å bli for alltid, sjølv om ponni mamma ikkje likar det i det heile... Men eg likte veldig godt luftslukereima sjølv om den lagar stygg man.. OG hesten kan bli smart og klø på den slik at den sklir litt på skeiva og ikkje har samme virknad.

Håpar han vil ro seg med slukinga! Lykke til! Smile Er han matglad kan jo halm vere eit alternativ og ha i boksen heiletida (i paddocken) sidan det ikkje er næringsrikt..
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 7:00    Tittel: Svar med Sitat

Eg nytta ImproWin på ein fôrhest eg hadde. Verka heilt ok, men ho blei ikkje drastisk betre. Fekk fin pels og blanke høver, då. Har du vurdert utegang?

Elles kan det jo vera som det vert nemt her, har hesten rett og slett har vorte avhengig. Då er det ikkje sikkert han slutter uansett kor god tilretteleggjing han får.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 7:29    Tittel: Svar med Sitat

Hadde ein gong ein hest på beite som slukte. Sidan det var ei følmerr, ville eg eigentleg gje kraftfôr i tillegg, men kraftfôret var veldig utløysande for ho, så vi valde heller å bruke særs gode beiter og ikkje noko kraftfôr. Eg har vel eigentleg ikkje nokon gode råd, men maksimalt med utegang i lag med andre og mykje næringsfattig grovfôr kan hjelpe.
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 10:27    Tittel: Svar med Sitat

Eg hadde en vallak ei stund som begynnte å sluke på løsdriften. Han hadde fri tilgang på høy fra høyhekken, men siden han var ganske tynn så fekk han og en del kraftfor i forautomaten. Rekner i grunn med at det var mageså pga kraftforet, så kutta det helt ut, og hadde på ei slukereim. (miracle typen). Reima gjekk han med 24/7 i 4 mnd. Da hadde vi ikkje sett han forsøke eingang på ett par mnd, så da tok eg den av. Såg ikkje meir sluking hos han resten av våren. Han la og meir på seg når han ikkje fekk kraftfor, trur i grunn han berre sto med forstasjonen og venta på ny dose, og ikkje tok seg tid til å gå til høyhekken ofte nok. No er hsn på beite, og rekner med det går bra der og.

Trur trikset er å bryte uvanen, samtidig som en fjerner grunnen til at hesten starta. Vi braut uvanen med å sette på ei reim så han ikkje klarte å sluke, og sjølv om han prøvde ei stund ga han etterkvart opp.

Må hesten stå inne på natt kan ett finmaska høynett hjelpe, så han har maten lenger ut over natta. ( nett med masker på maks 5 x 5 cm.)
Faun Prins

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 14:13    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar alle sammen Smile

Ser at gjengangeren er kraftfôret, at den er utløsende faktor eller kan bidra til å forverre problemet...
For meg er jeg skråsikker på at det ikke er kraftfôret som er verken utløsende faktor eller en forverrende faktor, nemlig av den grunn at han ikke gikk på kraftfôr da han begynte og sluke, og fikk det heller ikke før han hadde hatt uvanen i 3 mnd. Nå når han får kraftfôr blander jeg det sammen med betfôr, multivitaminer, olje og improwin. Dette er en suppe han ELSKER! Very Happy hehe...

Det som er mest trasig var at slukingen nesten var heeeelt borte den siste mnd før han fikk gå på beite, mens nå er det liksom verre enn aldri før.

Har vurdert halm, men er så livendes redd for at han skal spise så mye av det at d blir forstoppelse eller noe (huff, ja, jeg er en sånn som tenker på alt som KAN skje Razz)
Men jeg vet ikke helt hvor jeg kan få kjøpt halm, i og med at det er bare meg som skal ha det, og går ikke sånt "ut på dato"? mugg og slike saker...?
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 August 2011 - 22:12    Tittel: Svar med Sitat

Hal, kan den få så masse den vil, samme med høy med mindre den vert feit av det. Husk at hesten produserer magesyre døgnet rundt, og etter to timer uten mat kan det bli sår i magesekkslimhinna...
Linda og Eidny

Ble Medlem: 10 Nov 2009

InnleggSkrevet: Fredag 26 August 2011 - 10:40    Tittel: Svar med Sitat

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30209609

annonse på veldig finmaska høynett.. kanskje det kan hjelpe litt!?? Smile
Til Toppen
Faun Prins

InnleggSkrevet: Fredag 26 August 2011 - 13:15    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips Linda Smile

Sendte de en mail, så får vi se om dette kan hjelpe! krysser fingrene for det!
Linda og Eidny

Ble Medlem: 10 Nov 2009

InnleggSkrevet: Fredag 26 August 2011 - 18:19    Tittel: Svar med Sitat

ja får håpe de!! viss ikkje er ofte granbar og anna kvist kvast kjekt tidsfordriv Very Happy
Til Toppen
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 27 August 2011 - 3:12    Tittel: Svar med Sitat

Prøvd å ha høyet i høynett med veldig veldig fine masker som tidsfordriv??(forslag) Er ikkje noko kjekkt når dei starta sånn :/
Til Toppen
gobo

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 29 August 2011 - 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Mitt tips er å bare la hesten sluke. Hesten jeg hadde før slukte alle årene jeg eide han 6år. Og gjør det fortsatt. Var aldri noe problem verken for hesten eller meg, ei heller for den nye eieren. Hesten er nå 14år og har aldri hatt noe problem med det.
Hvorfor lage så stort problem ut av det?

Ingen av de hestene jeg kjenner som er luftslukere som har noe slags plager med det!! Bare vi menneskene.
Tror ikke det er noe måte å få de til å slutte med det heller.

Men det er min mening og syn på saken Very Happy
Til Toppen
Faun Prins

InnleggSkrevet: Tirsdag 06 September 2011 - 11:51    Tittel: Svar med Sitat

Vel... hadde det ikke vært et problem, hadde jeg heller ikke laget "stort oppstyr", men nå har d seg sånn at hesten min finner stadig nye måter å bite seg fast på og sliter tennene sine drastisk om jeg ikke gjør noen inngrep... I tillegg blir slukingen bare verre, og jeg ønsker å forbedre situasjonen ved enkle grep som f.eks. høynett...

Alt jeg gjør i denne tråden er jo å be om råd og tips Wink
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet