Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Elendige høver... Trenger hjelp!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
lenda

Ble Medlem: 20 Aug 2007

InnleggSkrevet: Søndag 31 Juli 2011 - 17:45    Tittel: Elendige høver... Trenger hjelp! Svar med Sitat

Lang historie kort:
Lenda går på utegang. Fikk telefon fra smeden da jeg var på ferie. Hun nektet å bevege seg: enten ekstremt sårbeint eller begynnelsen på forfangehet. Synes selv det var rart om hun var forfangen, da hun har gått ned ganske mye etter hun kom på utegang 1.mai.
Etter samtale med veterinær ble det støpt såle og satt på nye sko. Både vet og smed var egentlig sikre på at hun "bare" var ekstremt sårbeint...
Dette er nå to uker siden og Lenda fungerer som vanlig igjen. Går fint, ikke sårbeint, lett på forten og blid og fornøyd.

Jeg vet at hun har dårlig høver. Sliter med sopp og bakterier med jevne mellomrom. Men dette behandler jeg også med jevne mellomrom. Bruker en blanding av klorin, eplecidereddik og vann.
Dette gjelder særlig i våte perioder. Og - det har vi jo hatt endel av i sommer. Dessverre!
Denne gangen hjalp det ikke! Smeden behandler med "noe blått" hver gang han er her.

Nå komme smeden om litt over en uke. Han har sagt at dersom det ikke har blitt bedring i høvene da vet han ikke hva han skal gjøre. Da er det er nemlig ikke noe å feste skoene i for høvene er like myke over det hele. Over, under foran og bak.
Hun har ikke høver til å gå barfot. Det er forsøkt før, men er IKKE noe alternativ.

Så jeg spør:
- hva er alternativene?
- kan hun gå med støpt såle alltid?
- er dette noe det kan gjøres noe med?
- noen som har erfaringer?
- har du noen gode råd?

Jeg ønsker ikke at Lenda skal ha det vondt, derfor vi jeg høre hva andre vet, kan og har opplevd.
JEG ER DESPERAT

Legger til at paddockene på stallen består av mye jord og gress. Å ha henne i en egen paddock hjelper lite da det blir vått og vanndam i de fleste. De få det ikke blir vanndammer i er det gress....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
anita

Ble Medlem: 07 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 31 Juli 2011 - 18:27    Tittel: Svar med Sitat

Eg hadde for ei tid sidan ei merr med tilsvarande problem. Mjuk og dårleg hov som vaks seint og gav lite feste for sko. Viss skoa datt av var det nesten uråd å få dei på igjen.

Løysinga vart å setje ho på mykje mjuk flis inne samt i tørr paddock. Vaska med grønsåpe ofte og lot hoven tørke. Ei periode brukte eg også eit hovmiddel som heiter keratex. Dei har ulike produkt for problemhøver. Eg brukte nail hole disinfectant og noko som skulle hardne hoven. Var nøgd med resultatet.

I tillegg fekk ho godt med for og vitaminar slik at hovveksten skulle vere optimal.

Eg vil nok tru det vil hjelpe mykje å få henne over på tørrare underlag.
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 01 August 2011 - 1:12    Tittel: Svar med Sitat

Det finnes nok ikkje andre tips enn dei du har prøvd, bortsett fra ett:

Ha ho barfot. Ikkje behandle i hel med alt mulig, berre nok til at en er sikker på at sopp og anna dritt er borte, gjerne med aktivert Oxine. Alt anna kan vere med å svekke hoven ved at det forstyrrer den normale fuktighetsreguleringa i hoven.

Bruk boots, om nødvendig 24/7 i en periode, så hesten beveger seg nok. Einaste som hjelper på dårlege hover er bevegelse, slik at blodsirkulasjonen og dermed og veksten øker. Sko og støpt såle vil desverre virke motsatt og kan på sikt gi enda verre hover. Det finnes så mange gode boots på markedet no, at det er ingen problem å finne noe som passer. Eg bruker gjerne Simple Boots i paddock, og Glove fra Easycare til ridning eller kjøring. På god jevn mark eller i boks trenger nesten ingen hester boots, med mindre dei har opne hovbyller eller mangler hovkapsel helt inn til lamellranda over store deler av hoven. (ikkje bare knekt rundt kanten, men oppover også. Bilde av det finner du bla i tråden WLD hos føll) Det hovslageren din bruker er vel gjerne blåstein eller Trushbuster. Begge deler er blå, og begge deler hjelper mot sopp.

Mine hester trenger veldig skjelden boots, men eg har likevel boots i de fleste størrelser, slik at hester med slike problemer på stallen får låne. Fleire er blitt barfot etter at dei har sett kor mykje bedre hestene fungerer uten sko og med boots ved behov. Bla går 6 av 7 skolehester barfot, og alle som mister sko på sine får låne boots og er veldig fornøyd med det. Eg har både Simple Boots, BoaBoots, Easycare Glove og Easyboot. Simple boots er lettest i paddock og der det er ulike som slipper ut hestene, da dei er veldig enkle å ta på , og er "idiotsikre". Dei andre kan kreve litt trening for å få på rett, så egner seg bedre når ferre skal bruke dei. Glove er dei minst klumpete, og en ser dei knapt på foten, Boa dei mest klumpete og stive.

Ja eg er glad i barfot, og ser kor mykje det hjelper hesten å gå slik, men eg skor og om eg må, så er langt fra fanatisk. Har bare desverre gjennomgått det samme som du gjer, bortsett fra at mi var forfangen fleire ganger i tillegg. Ho vart barfot i alder av 18, etter 10 år med byller, haltheter, sårbeint som fy om ho mista en sko (hinka på 3 bein heim om ho miste på tur) og andre problem. Etter at skoa for, forsvann og alle slike problem, i tillegg til at muggen ho hadde vore plaga med forsvann og.

Når hovskageren gir opp er det fint det finnes joggesko Wink Back to nature Wink Og LYKKE TIL!
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 04 August 2011 - 20:23    Tittel: Svar med Sitat

Min hest hadde også elendig hovkvalitet. Jeg skor fortsatt om vinteren, venter helt til jeg må om høsten og tar av så snart det er mulig om sommeren. Hovslageren sa at hun aldri ville fungere barfot, men det gjør hun. Når hesten får gå uten sko vil nemlig blodsirkulasjonen i hoven øke, noe som gjør hoven sterkere. Vi bruker boots ved behov; når jeg merker at hun er sårbeint eller vi skal på tur der det er mye grov grus. På asfalt og finkornet grus går hun fint uten. I luftegård og beite går hun fint uten boots, men som foreslått her: La hesten gå med det hvis det får henne til å bevege seg mer. Keratex hoof hardener skal gjøre hoven hardere og nail hole desinfectant hjelper mot råte.
Fortsatt skoing nå tror jeg bare vil øke problemene dine, så prøv barfot og boots!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet