Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hva skjer hvis... Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 18:52    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Men om de ikke har blitt kåret, så må det jo være en grunn til det?
Skal gode sportsresultater veie opp for andre mangler?

Nei mener jeg.
Fordi på det nivået som fjordhesten konkurrerer i, så er sportsprestasjoner mer et mål på rytterens evner enn hestens.

Kommer jo ann på hva slaga mangler, men er jo slik blant noen andre raser, at selv om de ikke blir kåret utifra rase/type/preg, så kan de bli kåret utifra prestasjoner i sporten. kan jo bare nevne Totilas som ett eksempel;) Så om de presterer i sporten, så hvorfor ikke? Så sant de ikke har alvorlige feil/mangler da såklart. Å uansett nivå eller ikke på fjordhesten så er det ikke noen tvil om at sportsfjordingen er mer populær blant rytterfolket, så kanskje det kunne blitt et lite løft for den som ridehest;) Men som sagt, bare noen tanker jeg sitter med i hodet mitt;)
Gunvor

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 19:04    Tittel: Svar med Sitat

Hvis en skal avle på sportsresultat må ein jo avle på trenarane i staden.. Gode brukseigenskapar er jo bevist lite arvelig. Eksteriøret og rørslene ja, lynnet til ei viss grad og, men ikkje eigenskapane. Eit føl kjem ikkje ut av mora si og går LA. Ein hingst med godt eksteriør og gode rørsler kan avle gode bruksdyr. Ein hest med eit hensiktsmessig eksteriør vi alltid vere eit betre utgangspunkt for bruk enn den som ikkje har det. Sjølv om begge etter kvart kan bli gode.

Mange hestar som gjer det veldig bra i sporten har ikkje dette frå før, veldig mykje kan riast fram i ein hest. Det har vi sett fleire eksempel på. Det vil nok få folk til å bruke den og den hingsten fordi den er så søt og hoppar så høgt, og så ser den ut som ei sportsponnisak... Kvar blir det av fjordhesten vår då da? Det ville blitt avl over alle haugar dersom det vart lov.

Det er mange unge hobbyavlarar rundtom, som også er brukarar. Tendensane vi ser her og der på nettet, er at dei ville brukt kva som helst slags hingst berre han går høge klasser. Kor han ser ut er visst ikkje så viktig..eller så ser dei rett og slett ikkje manglane, sann fjordhestmessig, for han er jo så fliiiink Wink

Sann i bunn og grunn så meiner eg at hobbyavlarane rundtom har alt for liten greie på korleis ein god hest skal sjå ut til at dei kan få fullmakt til å velge hingst som ikkje er kvalitetssikra av kvalifisert personell. Vi ville endt om med ein stamme av fjordhest som dei aller fleste av oss ikkje ville vedkjent seg i det heile tatt.

Og vil vi eigentleg at folk skal avle meir og meir, selge billigare og billigare til eit allereie metta marked? Det endar jo med at dei som avlar kvalitet ikkje får solgt til ein fornuftig pris fordi det finnast så mykje billig skraphest på markedet.. Vi kan ikkje jobbe med å få opp bedekningstala før vi har opparbeida oss eit marked for desse hestane. Men det er kanskje ein annan diskusjon..
st. einar

Ble Medlem: 05 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 19:06    Tittel: Svar med Sitat

Godt sagt, Gunvor.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 19:11    Tittel: Svar med Sitat

Nå er det en "liten" forskjell på Totilas og våre fjordhester da...
På Totilas sitt nivå har hestens kapasitet mye mer å si. Hos fjordhesten har den selvsagt noe å si, men ikke allverdens. "Alle" hester kan gå LA, det gjelder bare for eieren å få det fram. Det er derfor jeg mener at å bedømme en fjordhest på bakgrunn av prestasjoner er mer å bedømme rytterens tilridningsegenskaper.

Og det er ikke bare bare å få kåret hest på prestasjoner i ridehest-avl heller, i hvert fall ikke i Norge.
Vivelstads Renoir (unghingst) har gjort det ganske så bra det han har vist fram så langt, men han er ikke kåret i Norsk Varmblod, selv om de har prøvd. Sir Cisco er kåret for pinto og sportsponni, og gjør det greit i sporten, men er ikke ønsket i norsk ridehest-avl (dog selvsagt, det er dem som mener det skyldes flekkene. Jeg personlig synes hesten har for dårlig kjønnspreg).

Forskjellen mellom ridehestavl og fjordhestavl ligger også i at ridehestavl er typeavl. Fjordhest er raseavl. Og vi har en rasestandard å ta vare på.
Jeg avler gjerne mot bedre bevegelser. Men så vidt jeg klarer å se så klarer vi det nå også, selv om det er enkelte hingster som ikke får bidra.

Og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke helt vet hvilke hingster dere hinter til. Haram Romio er den eneste jeg kan komme på som jeg føler jeg kan nevne ved navn. Det er ikke hans feil at han er født med hvite flekker, men han har dem nå, og de er nå engang diskvalifiserende.

Feil? Kanskje? Jeg synes ikke det, jeg vil ikke ha avtegn på fjordhesten min. Og jeg vet at veldig mange er enig med meg der.
Uansett tror jeg ikke at "tapet" av en enkelt god hingst vil hindre framgangen i avlen.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 19:13    Tittel: Svar med Sitat

Gunvor svarte mens jeg skrev.

Godt sagt, Gunvor!
Oddvar

Ble Medlem: 09 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 19:31    Tittel: Avl Svar med Sitat

Einig med dei to siste talarane.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Athen

Ble Medlem: 24 Apr 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 20:43    Tittel: Svar med Sitat

Gunvor skrev:
Hvis en skal avle på sportsresultat må ein jo avle på trenarane i staden.. Gode brukseigenskapar er jo bevist lite arvelig. Eksteriøret og rørslene ja, lynnet til ei viss grad og, men ikkje eigenskapane. Eit føl kjem ikkje ut av mora si og går LA. Ein hingst med godt eksteriør og gode rørsler kan avle gode bruksdyr. Ein hest med eit hensiktsmessig eksteriør vi alltid vere eit betre utgangspunkt for bruk enn den som ikkje har det. Sjølv om begge etter kvart kan bli gode.

Eg må først seie at eg og i hovudsak er enig i det meste av innlegget ditt Gunvor, men eg henger meg litt opp i det eg har sitert deg på over her. Dette får meg til å stille ganske mange spørsmål. Er det bevist at bruksegenskapar er lite arvelige? Eg har ikkje lest forskning på området, så for meg kan det godt være sant, men eg undrar meg no likevel. Du nemner vidare at lynne, eksteriør og bevegelsar er arvelege - men har ikkje dette noko med brukseigenskapar å gjere då? Kvifor vektlegg vi testen i den grad vi gjer på 4 åringane dersom dette ikkje har noko å seie i forhold til at vi ønsker å evt bringe vidare desse egenskapane gjennom avlen?
Eg synest eg kan sjå linjer i fjordhestavlen der eksempelsvis framdrift, bæring og lynne kan være framtredande. Dette kan vidare være eigenskapar som har betydning for brukseigenskapar, eller tek eg feil? Der er også linjer eg ville holdt meg unna dersom målet var å få ein god konkurransehest..
Eg trur nok at ein god ryttar/trenar kan få nesten kva fjording som helst opp til eit greit LA nivå, men eg tenker også at i forhold til enkelte linjer og med enkelte grunneigenskapar på plass ville dette gå betrakteleg lettare enn om hesten mangla desse egenskapane/forutsetningane.

Dette må ikkje lesast som at eg meiner vi skal avle på hingstar kun med utgangspunkt i kva dei har vist i sporten, eller at den eine eller andre valakken burde vore kåra fordi den har synt gode resultat i sport. Desse kan godt ha andre eigenskapar som gjer at dei ikkje skal avlast vidare på. Men en større vektlegging av resultat hos den enkelte hingst og dens avkom kunne gjerne vore meir vektlagt etter mitt syn.
(Ellers lese eg desse argumenta for at når hestar utpeikar seg i sporten mest er eit resultat av god og riktig trening, og då lite med avl å gjere, som ei fjordhestgreie som eg ikkje ser like tydeleg i enkelte andre rasar sitt avlsarbeid. Eg for min del trur mest dette er ein kombinasjon.)
Gunvor

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 21:24    Tittel: Svar med Sitat

Athen skrev:
Gunvor skrev:

Eg må først seie at eg og i hovudsak er enig i det meste av innlegget ditt Gunvor, men eg henger meg litt opp i det eg har sitert deg på over her. Dette får meg til å stille ganske mange spørsmål. Er det bevist at bruksegenskapar er lite arvelige? Eg har ikkje lest forskning på området, så for meg kan det godt være sant, men eg undrar meg no likevel. Du nemner vidare at lynne, eksteriør og bevegelsar er arvelege - men har ikkje dette noko med brukseigenskapar å gjere då? Kvifor vektlegg vi testen i den grad vi gjer på 4 åringane dersom dette ikkje har noko å seie i forhold til at vi ønsker å evt bringe vidare desse egenskapane gjennom avlen?

Dette skreiv eg med utgangspunkt i Therese Selle si masteroppgåve som ho la fram på haustmøtet i fjor. Ho har analysert utstillingsresultat frå over tusen hestar, og målt grad av arvbarheit på dei forskjellige momenta som blir bedømt i dag. I hennar analyse viste brukseigenskapar seg å ha svært liten, eller inga arvbarheit. Enten har det inga arvbarheit, eller så er systemet for å måle det for dårlig. Uansett gjorde dette så stort inntrykk at funna hennar blir tatt med i vidare revidering av avlsplanen. Eg vil tru at denne oppgåva også er ein del av bakgrunnen til at utstillingsskjema også har blitt utvida med fleire punkt, spesielt på bein.

Og som eg sa; lynne, eksteriør og bevegelsar er arvelege ja. Og dette er eigenskapar ein bør vektlegge hjå ein hingst. Det eg meiner er at ein kan trene fram ein middelmådig hest til å vise gode kvalitetar, men når han ikkje er fødd med dei og vil han heller ikkje gi det vidare til evt. avkom. Og den vanlege "mann i gata" er etter mi meining ikkje i stand til å vurdere om hesten har desse kvalitetane frå naturen si side, eller om dei er trent fram.

Ein har f.eks Pokemann, om eg skal tore meg til å kome med eit eksempel. Han er ein framifrå brukshest som viser svært gode bevegelsar under rytter, eit flott lynne og mange gode kvalitetar. Før han vart stilt var det mange unge jenter som stod klar til å bruke han på hoppene sine. Dei såg ein flott brukshest. Dommarane såg ein hest med svakt kjønnspreg, dårlige bein, og korte rørsler. Det seier seg sjølv at føla etter han ikkje ville blitt født med kandar Smile Han har rett og slett vore særdeles heldig med rytteren sin!
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 0:23    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er redd en frislipp ville ført til endel valg av hingst på feil grunnlag. Så mange at det ville gjort noen skade vet jeg ikke, men føler ikke for å ta sjansen. En god egenskap skal ikke rette opp en underkjent en. Er det noe som er svært dårlig skal hingsten ikke kåres selv om alt annet er bra. En hingst som viser seg svært godt i sporten, eller har et særs flashy og flott utseende kan lett bergta en skarve hoppeeier Laughing Da er det en fordel at kvalifisert personell ser forbi disse åpenbare gode egenskapene og plukker hingsten fra hverandre for å vurdere helheten.

For meg skurrer det også at bruksegenskaper ikke er arvbare, men tenker det er et spørsmål om definisjon. Med "avl på bruksegenskaper" tenker jeg grunnegenskaper som gjør en hest brukelig, ikke nødvendigvis nivået hesten presterer på. Det hadde vært ideelt å måle hingster på resultater i sporten, og kanskje kommer vi dit en dag? Jeg håper det. Men siden fjordhingster ikke er nok brukt i sporten + oftest bare på lett nivå som "alle" kan få til, blir det ikke noe ideelt målepunkt per idag. Da har den som trener hesten for stor påvirkning. Grunnkunnskapene vises best på noe høyere nivå, når man stiller krav en dårlig hest ikke greier å leve opp til. Derfor kan man gløtte til sportsprestasjoner, men bør ikke ha det som tyngste/eneste faktor. Det er egenskapene bak brukshesten man må se på for å måle bruksverdien. Hesten bør ha optimal kropp, ledige, taktfaste bevegelser, arbeidsvilje mm. Og dette er jo arvbart, og kan måles på en utvidet bruksprøve. Men at dagens bruksprøve ikke fungerer 100% er kjent, og dette er det vel et utvalg som ser på. F.eks kunne man kanskje korte ned tiden hingstene testes, en god fremmedrytter kan lese mye på noen få økter.

kRiStiN skrev:
Hvis hesten fungerer finfint i sporten gjennom flere år, så kan den jo ikke ha allverdens av tidligere nevnte skavanker?

I raseavl er det ikke nødvendigvis direkte sammenheng mellom prestasjoner/holdbarhet og alt som kan diskvalifisere en avlshingst. F.eks type/preg, avtegn, lynne etc. En hest kan også prestere over mange år på tross av fysiske skavanker. Målrettet avl handler om å tilrettelegge for en frisk, funksjonssterk og holdbar hest ved å luke ut feil på avlsdyra. Kjøper man en hest med ben til alle kanter, kan den fortsatt gå topp i sporten til den er over 20 år. Den har imidlertid oddsen mot seg istedenfor med seg når det kommer til slitasjeskader etc. Vallaken min har bein med dårlige vinkler, og burde i teorien hatt korte, stive bevegelser og vært disponert for skader. Men han har flotte bevegelser, og i en alder av 19 år har han fortsatt til gode å ha benskader eller vise tegn på nedsatt holdbarhet. Så det er ingen automatikk i at en hest med gode resultater har godt eksteriør, eller at en hest med dårlige eksteriør blir en dårlig brukshest. Men jeg ville ikke avlet på en hest med svakt eksteriør fordet...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 14:37    Tittel: Svar med Sitat

Gunvor skrev:

Mange hestar som gjer det veldig bra i sporten har ikkje dette frå før, veldig mykje kan riast fram i ein hest. Det har vi sett fleire eksempel på. Det vil nok få folk til å bruke den og den hingsten fordi den er så søt og hoppar så høgt, og så ser den ut som ei sportsponnisak... Kvar blir det av fjordhesten vår då da? Det ville blitt avl over alle haugar dersom det vart lov.

Det er mange unge hobbyavlarar rundtom, som også er brukarar. Tendensane vi ser her og der på nettet, er at dei ville brukt kva som helst slags hingst berre han går høge klasser. Kor han ser ut er visst ikkje så viktig..eller så ser dei rett og slett ikkje manglane, sann fjordhestmessig, for han er jo så fliiiink Wink

Sann i bunn og grunn så meiner eg at hobbyavlarane rundtom har alt for liten greie på korleis ein god hest skal sjå ut til at dei kan få fullmakt til å velge hingst som ikkje er kvalitetssikra av kvalifisert personell. Vi ville endt om med ein stamme av fjordhest som dei aller fleste av oss ikkje ville vedkjent seg i det heile tatt.

Og vil vi eigentleg at folk skal avle meir og meir, selge billigare og billigare til eit allereie metta marked? Det endar jo med at dei som avlar kvalitet ikkje får solgt til ein fornuftig pris fordi det finnast så mykje billig skraphest på markedet.. Vi kan ikkje jobbe med å få opp bedekningstala før vi har opparbeida oss eit marked for desse hestane. Men det er kanskje ein annan diskusjon..

Slikt sett har vel de som sitter å bestemmer hva avl anngår en del å ta tak i, siden det kun er lov å bruke kåra hingster, burde det også vært stilt krav til hoppene, minimum 3.pr for å få lov til å gå i avl, da hadde det kanskje ikke blitt så mye useriøst, når det ikke hadde vært like enkelt å bedekke.
Men jeg er ingen ekspert på dette område her, bare enda en tanke;)
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 20:44    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Slikt sett har vel de som sitter å bestemmer hva avl anngår en del å ta tak i, siden det kun er lov å bruke kåra hingster, burde det også vært stilt krav til hoppene, minimum 3.pr for å få lov til å gå i avl, da hadde det kanskje ikke blitt så mye useriøst, når det ikke hadde vært like enkelt å bedekke.

Ganske enig med deg i dette. Og slik situasjonen er idag så får jo faktisk de fleste hopper som stiller minimum 3.pr uansett, er ikke mange som får mindre i hvertfall.
Eneste at da måtte vi ha endret litt på hoppenes bruksprøve tror jeg nok. En hoppe som ikke er innkjørt enten grunnet mangel på kjørekunnskap hos eier og omegnen der den står eller at den rett og slett at den har skremt seg under innkjøring vil være ganske dumt å eliminere fra avl dersom det er kun dette som da vil eliminere dem.
Til Toppen
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 20:49    Tittel: Svar med Sitat

natalievnk skrev:
Sitat:

Ganske enig med deg i dette. Og slik situasjonen er idag så får jo faktisk de fleste hopper som stiller minimum 3.pr uansett, er ikke mange som får mindre i hvertfall.
Eneste at da måtte vi ha endret litt på hoppenes bruksprøve tror jeg nok. En hoppe som ikke er innkjørt enten grunnet mangel på kjørekunnskap hos eier og omegnen der den står eller at den rett og slett at den har skremt seg under innkjøring vil være ganske dumt å eliminere fra avl dersom det er kun dette som da vil eliminere dem.

Min hoppe som pr dags dato har avla 4 svært gode avkom vil falle utenom. Ho kan ikkje køyrast. Det er ikkje snakk om. Men har eksteriør til 1 premie og har også gode bruksegenskaper å vise til.... Samt att alle avkomma 1 år og eldre har stått i kvalitet på omtrent samtlige utstillinger dei har vorte viste på.

Det er ikkje svart kvitt her i verden. Men eg ser ingen grunn til å begynne å kreve premie på hoppene. Etter mi meining slik systemet er i dag vil det utelukke minst like mange gode som dårlige...
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 20:57    Tittel: Svar med Sitat

Anngåande arvbarhet så er eg overbevist om att bruksegenskaper er arveelig. men ja det kan godt være att vi har dårlige "tester" for å måle dette.

Gode bruksegenskaper kjem av blant anna bevegelser, samarbeidsvilje, temprament etc.

Har fått trent ein del unge fjordhester opp igjennom tidene og det er heilt klart individ som er mykje lettare å trene opp enn andre. Samarbeidsvilje....

Men uten gode bevegelsar så er dei ikkje spesielt gode å ri på... Men gode bevegelsar kan være ulikt oppfatta alt etter kva den skal brukast til og.

Og ein hest som ikkje vil jobbe den kjem du kanskje og opp til LA med, men du gjer det ikkje like lett og like bra som den som vil jobbe.

Men enig i att vi i dag i forhold til tester etc ikkje har noko godt nok redskap til å vurdere dette på ein god måte.
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 21:45    Tittel: Svar med Sitat

Lenger opp i tråden ligger det et forslag om å avle både "sportsfjordinger" og vanlige fjordinger. Det å lage to slag fjordhest har vel vært diskutert før, og såpass lite antall vi har i Norge borger vel ikke for å dele avlen i to linjer.
Begynner vi å lage "Barbiefjordinger" så mister vi fort mye av rasepreget også.
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 19 Juli 2011 - 22:08    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Min hoppe som pr dags dato har avla 4 svært gode avkom vil falle utenom. Ho kan ikkje køyrast. Det er ikkje snakk om. Men har eksteriør til 1 premie og har også gode bruksegenskaper å vise til.... Samt att alle avkomma 1 år og eldre har stått i kvalitet på omtrent samtlige utstillinger dei har vorte viste på.

Er nettopp dette jeg mener med at bruksprøven isåfall måtte vært forandret på. Mulig jeg ordla meg uklart..
Din hoppe er super, gode egenskaper, gode avkom, men den kan ikke kjøres. Er derfor jeg mener at må endre på dette med kjøreprøve dersom man skal kreve premiering på de, det går jo ikke an å skulle ekskludere gode hopper kun fordi de ikke kan gå med vogn tenker jeg. Vil tro at det er flere hopper enn kun din som står i Norge uten premiering av slik grunn? Så lenge de ikke har en annen diskvalifiserende egenskap/avtegn eller noe slikt så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne premieres med f. eks en rideprøve istedenfor.
Surret sikkert endel nå, men håper du skjønner hva det er jeg mener Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Side 2 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet