Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hva skjer hvis... Gå til side 1, 2, 3  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kRiStiN
Moderator

Ble Medlem: 15 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 22:04    Tittel: Hva skjer hvis... Svar med Sitat

Hva skjer hvis vi tillater bruk av alle fjordhingster med rødt pass i avlen?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 22:13    Tittel: Svar med Sitat

Vi får kanskje et større genetisk mangfold på godt og vondt. Kanskje vil noen hingster bli brukt til flere hopper pga gode bruksegenskaper, selv om de har "skavanker" som ikke dommerne på utstillingene ville sluppet igjennom. Disse igjen kan de videreføre til avkommene. Men de kan også videreføre gode bruksegenskaper. Etterhvert ville ingen gidde å bruke tid og penger på å trene hingster frem til utstilling og bruksprøver mer; de kunne jo bruke dem i avlen uansett. Og det arbeidet som gjøres forut for utstillingene er utrolig verdifullt; det gir mange gode brukshester.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 22:26    Tittel: Svar med Sitat

Større genetisk mangfold er et pluss. Det eneste jeg kommer på for øyeblikkene.

Minuser er det flere av.

Det blir lettere å drive "bakgårdsavl".
Hvem som helst med hingst kan bruke den i avl, og kanskje ikke ta seg bryet med å ta (noe særlig) penger for det.
De seriøse som prøver å få litt i bedekningsavgift vil ikke bli brukt fordi de er "for dyre", annet enn av entusiastene kanskje. Hvorfor betale for noe man kan få gratis?

Ja, også vil det ikke være noen sikring av kvaliteten på individene. Hester med bein til alle kanter, elendig lynne og/eller dårlig preg kan gå i avl. Ja, også hingster med avtegn Wink
Man kan jo håpe at hoppe-eierne følger med på slike ting, og ikke bruker hingster som er mannevonde eller som ikke er ridbare pga dårlig eksteriør. Men igjen, de useriøse (de som bare vil ha et føll, fordi de er jo så søte og hoppa deres er jo verdens beste, satt litt på spissen) ser ikke nødvendigvis på slikt.

Hvorfor skulle man tillate fri avl?
Jeg ønsker å få flere hingster i avlen, og få et bredere genetisk mangfold. Men det ønsker jeg å oppnå ved å få kåret flere 3-åringer. Men absolutt ikke alle...

Jo, en fordel til kom jeg på med "fri" avl - at man kan benytte også blå-øyd hvite hingster, og med det øke andelen av ulsblakke hester i populasjonen Wink
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 22:29    Tittel: Svar med Sitat

Interessant spørsmål forresten, håper mange svarer Smile
kRiStiN
Moderator

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 23:31    Tittel: Svar med Sitat

Oppfølgingsspørsmål:

Er det mulig at så mange vil bruke hingster med 'skavanker' at det kan bli en reell problemstilling?

Ville du f.eks kjøpt unghest etter en ukåret hingst med bles, fransk beinstilling, snorrette haser ingen egenprestasjoner eller etter premiert hingst med tilhørende kvaliteter? Hvem av dem ville du bedekket hoppen din med?

Er det så mange som "vil ha et føll fordi føll er søte" at de kan påvirke avlen? Er alle disse som "bare vil ha et føll" idioter som kommer til å velge naboens 'skrothingst'? Gitt at alle disse er idioter; vil ikke de bedekke med naboens møkkahest allerede? Er det en reell mulighet at mange velger å beholde en dårlig hest som hingst i håp om å tjene noen kroner i året?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
AnneK

Ble Medlem: 09 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 15 Juli 2011 - 23:37    Tittel: Svar med Sitat

Ein kan sjå til visse deler av USA, der folk som ikkje har den norske fjordhesten for sitt "indre auge" avlar i hytt og vêr på fjordhest - og fjordhesten der borte er ein god fjordhest så lenge han har blakk farge og tofarga man. Eg snakkar ikkje om dei seriøse oppdrettarane, men om nokre amerikanerar som oppfattar fjordhesten som søt og eksotisk, og sidan det er fritt fram, avlar utan å ha den ringaste formeining om korleis ein korrekt fjordhest skal sjå ut. Då eg var i USA for nokre år tilbake, såg eg ein del av desse fjordhestane både på show, utstilling og i privat regi, og det mest framtredande var dei - etter mitt syn - forferdelege hovuda. Lange, til dels svært lange, smale og ofte med kort lugg.
Det var milevis frå det vi kallar type og preg, og hadde det ikkje vore for omtalte tofarga man hadde det vore vanskeleg å sjå at det var ein fjordhest.
Skrekkscenario her hos oss kanskje - men like fullt eit døme på korleis det faktisk kan utvikle seg dersom det er fritt fram å avle på det ein vil utan retningsliner.

- alt for fjordhesten -
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Juli 2011 - 7:30    Tittel: Svar med Sitat

Du har absolutt noen poeng Kristin.
Men...

Så vidt jeg har skjønt er vi omtrent det eneste landet i verden som har kåringslov. Og andre land klarer seg jo de også.
Det kan godt være at det er fordi jeg aldri har opplevd noe annet. Men jeg liker kåringsloven vår.

Og en friere avl skremmer meg. Hvordan skal NFL og NHS ha kontrollen på hva som avles, når det ikke er noen krav til hingsten? Som Anne Karin nevner, vi kan jo i verste tilfelle ende opp med en veldig utypisk fjording.

Hva mener du er fordelen med å slippe løs avlen?
kRiStiN
Moderator

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Juli 2011 - 8:43    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Hva mener du er fordelen med å slippe løs avlen?

Jeg mener ikke at det er en fordel å slippe løs avlen. Tror jeg. Jeg grublet bare på hva som ville skjedd hvis vi gjorde det. Og tok tankespinnet med meg hit. Hvis svarene hittil hadde vært positive, så hadde oppfølgingsspørsmålene mine vært for kåring og stramt regelverk.
Til Toppen
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Juli 2011 - 8:59    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser kun to fordeler med noe slikt:
- mulighet for større mangfold/mindre innavl.
- mulighet for økte bedekningstall pga lettere tilgang til hingst.

Men jeg tror det er noen hovedårsaker til at folk ønsker å bruke en ukåret/upremiert hingst, og alle er like betenkelige:
- den står like i nærheten. Og hvis lett tilgang til hingst er hovedårsak til å bedekke, vitner det oftest om en lite gjennomtenkt avl som vel ikke er helt ønskelig. Kanskje med unntak av de i Nord-Norge etc, som må reise i døgn for å komme til hingst.
- det er ens egen hingst, og man synes den er verdt å avle på. Det skal godt gjøres å være så objektiv at man greier å ta den avgjørelsen selv. Det bør overlates til en uavhengig nemnd. Det er en grunn til at selv de mest erfarne fjordhestfolk noen ganger må gå ut av ringen igjen uten sløyfe på hingsten, det er noe de ikke har sett, eller fortrenger i "glansen" av sin flotte hingst...
- den har egenskaper som diskvalifiserer den fra kåring. F.eks avtegn, dårlige ben, utypisk preg, ordinær kropp etc. Og hvis den ikke er god nok for kåring, har den jo en egenskap som vi ikke ønsker å ta med videre? Hvis hingsten ser smashing ut, hjelper ikke det hvis bena står til alle kanter. Og det er det samme om den har knallgode bevegelser, hvis den ser ut som en gul halvblodshest med langt hode. Også er det denne evige avtegnsdebatten da. Det er flere hingster som ryker ut pga en liten hvit flekk, og ellers er kvalifiserte og vel så det. Men vi har nå engang en avlsplan som ønsker at disse ikke avles på... Der hadde det nok blitt "syndet" mye med fri avl.

Jeg er i aller høyeste grad for et system der kun hingster som er godkjent av Norsk Hestesenter får lov til å bedekke. Ellers er jeg livredd for at vi om noen år har en uensartet rase med en masse fjordinger som man egentlig lurer på om er blandingshest. Type og preg så utrolig viktig for rasen, i tillegg til at den ellers er riktig sammensatt. Jeg kunne faktisk tenke meg at man gjorde det strengere for hopper også, ser ikke vitsen med å bedekke hopper med større feil og mangler. Men med disse dagers lave bedekningstall skal man vel være forsiktig med mer restriksjoner...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
aaseravn

Ble Medlem: 16 Okt 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 16 Juli 2011 - 12:41    Tittel: Svar med Sitat

Kunne nok kome litt for mykje rart utav eit frislepp med ukåra hingstar ja.

Men kva med ein mellomting?

Små hoppekvotar til 2 års sløyfehingstar?
Då ville ein fått ein viss kontroll med kvaliteten samstundes med moglegheit for auka genetisk mangfald.
Tenker dette som eit mellombels tiltak, med tidsbegrensing på nokre få år, nå når så få hopper vert bedekka og innavlsfaren aukar år for år.

Hadde det vore noko?
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 17 Juli 2011 - 10:48    Tittel: Svar med Sitat

kRiStiN skrev:

Er det så mange som "vil ha et føll fordi føll er søte" at de kan påvirke avlen?

Dette påvirker allerede avlen. Jeg er overbevist om at lite målrettet avl, hvis resultat er at det er mye billighest på markedet, påvirker avlen: Etterspørselen etter kvalitetshest er nemlig så liten at antall bedekkinger er på lavnivå. Hvorfor kjøpe en dyr hest med gode papirer når man "bare" skal ha en ridehest til ungene og kan få kjøpt det til en billig penge?
KatrineH

InnleggSkrevet: Søndag 17 Juli 2011 - 11:14    Tittel: Svar med Sitat

Enig med Lise.

Jeg gir useriøs bakgårdsavl mye av skylden for dagens marked. Og når man titter rundt på finn.no, så får man det bekreftet. Ikke at avlen kanskje er så useriøs hos fjordhesten, men blandingsavl er ikke ukjent, og jeg finner flere annonser på finn hvor det tydelig er en person som har noen hopper, og noen unghingster, lar alle sammen gå sammen, og "oi, hoppa ble visst drektig" osv.

F.eks. ligger det nå en paint-hingst til salgs. Papirløs, utrent og veldig overpriset. Men det står også at den er "snill med hopper ved naturlig bedekning"...

Men nå tror jeg at jeg sporer av.
Poenget mitt var at jeg er enig med Lise.
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 13:09    Tittel: Svar med Sitat

Kanskje man kunne delt inn hingstene i to typer, en som avler for sport og en som avler på de grunnlagene som er i dag...hmmmm ikke veit jeg nei, men vet om noen lekkerbisker som går helt supert i sporten, men som ikke er kåret av ulike grunner...Vi vil jo gjerne ha flere gode sportsfjordinger:)Smile Men bare en liten tanke fra hode mitt;)
KatrineH

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 15:56    Tittel: Svar med Sitat

Men om de ikke har blitt kåret, så må det jo være en grunn til det?
Skal gode sportsresultater veie opp for andre mangler?

Nei mener jeg.
Fordi på det nivået som fjordhesten konkurrerer i, så er sportsprestasjoner mer et mål på rytterens evner enn hestens.
kRiStiN
Moderator

InnleggSkrevet: Mandag 18 Juli 2011 - 18:02    Tittel: Svar med Sitat

Hvis hesten fungerer finfint i sporten gjennom flere år, så kan den jo ikke ha allverdens av tidligere nevnte skavanker?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet