Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvor mye trening eller fri?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vildar

Ble Medlem: 27 Des 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 12 Mai 2011 - 7:57    Tittel: Hvor mye trening eller fri? Svar med Sitat

Hei

Titus og jeg har jobbet ganske mye i vinter og vår.Har vært på 2 kjørekurs, kjørt han inn, gått MYE turer og kjørt rett så mye.(3-4ganger pr uke)
Jeg tenkte å holde han i farta ca 1mnd til også gi han sommerfri, hva tenker dere?
De kan vel vokse en del denne sommeren og så da er det vel greit å ikke bruke de for mye karnsje?
Jeg har ikke begynt å ri enda og tenker heller ikke gjøre det før utover høsten en gang, rir dere?

Målte Titus her om dagen foresten og nå har han blitt 140cm faktisk, han som virker så knøtte liten...
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 12 Mai 2011 - 10:29    Tittel: Svar med Sitat

Nå husker jeg ikke helt hvor gammel Titusen din er, men unghester vokser i veldig forskjellig tempo. Noen vokser jevnt og noen i perioder. Det bør kan man jo prøve å følge med på. Ser ikke noe galt i å la hesten få en måneds pause iblandt eller å bruke den litt mindre..

Kanskje han kan få fri noen dager rundt NM så du får tatt deg en tur??
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 12 Mai 2011 - 11:55    Tittel: Svar med Sitat

Tobben har hatt en del fri nå under pelsbytte og pga tenna i munn...Men nå er det pån igjen..men ikke hver dag..Nå er det så fint i skogen her så nå blir det mange turer i marka,med mye klatring.. Smile
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 12 Mai 2011 - 23:49    Tittel: Svar med Sitat

Går ut i frå at hesten er tre i år med tanke på spørsmål om riding.

Ideelt sett, med tanke på sener, ledd etc er det ikkje godt for dei med feks ein månad trening, ein månad fri, ein månad trening osv. Dette høyrde i alle fall eg på eit føredrag under hingstekåringa i Herning i år. Dei bør heller vere i jamn aktivitet for å hindre skader på dei punkta.

Dersom det kun er snakk om å gi han fri i sommar og deretter trene han gradvis opp att og halde han i gong vil eg sjå på det som ein heilt ok ting å gjere. Unghestane kan ha godt av litt fri frå trening og berre få kose seg på beite - forutsett at dei ikkje legg på seg for mykje. Då bør dei anten trenast i tillegg eller få begrensing på matinntaket.

Eg byrja å ri mi hoppe i mars då ho var tre, og rei ho kanskje 15 gongar fram til mai samme år. Deretter fekk ho fri frå riding unntatt nokre få rideturar i løpet av sommaren, før eg sette ho i gong att i august. Akkurat når ein byrjar er ikkje så viktig trur eg (så framt det ikkje er FOR tidleg), men korleis ein gjer det er det viktigaste punktet. Det må gå gradvis, og i starten er det veldig viktig at ridinga er positivt for hesten. Eg trur innriding av ein hest som er så mykje trent som din vil gå veldig lett. Eg merka i alle fall at eg fekk MYKJE igjen for å ha trena hesten min i taumkøyring/køyring då me byrja med ridinga.

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Vildar

InnleggSkrevet: Fredag 13 Mai 2011 - 7:49    Tittel: Svar med Sitat

anni skrev:
Nå husker jeg ikke helt hvor gammel Titusen din er, men unghester vokser i veldig forskjellig tempo. Noen vokser jevnt og noen i perioder. Det bør kan man jo prøve å følge med på. Ser ikke noe galt i å la hesten få en måneds pause iblandt eller å bruke den litt mindre..

Kanskje han kan få fri noen dager rundt NM så du får tatt deg en tur??

Titus er 3år, så jeg hadde glemt å skrive det Laughing
Titus vokser veldig i perioder, jeg kan nesten se det fra dag til dag noen ganger, og da tar jeg det rolig, merker som regel i munnen hans og at han er utilpass,tror han mister tenner...
Han får nok fri under NM, ikke lengre enn at jeg må få tatt meg meg en tur... Very Happy
Vildar

InnleggSkrevet: Fredag 13 Mai 2011 - 8:01    Tittel: Svar med Sitat

IngvildRH skrev:
Går ut i frå at hesten er tre i år med tanke på spørsmål om riding.

Ideelt sett, med tanke på sener, ledd etc er det ikkje godt for dei med feks ein månad trening, ein månad fri, ein månad trening osv. Dette høyrde i alle fall eg på eit føredrag under hingstekåringa i Herning i år. Dei bør heller vere i jamn aktivitet for å hindre skader på dei punkta.

Dersom det kun er snakk om å gi han fri i sommar og deretter trene han gradvis opp att og halde han i gong vil eg sjå på det som ein heilt ok ting å gjere. Unghestane kan ha godt av litt fri frå trening og berre få kose seg på beite - forutsett at dei ikkje legg på seg for mykje. Då bør dei anten trenast i tillegg eller få begrensing på matinntaket.

Eg byrja å ri mi hoppe i mars då ho var tre, og rei ho kanskje 15 gongar fram til mai samme år. Deretter fekk ho fri frå riding unntatt nokre få rideturar i løpet av sommaren, før eg sette ho i gong att i august. Akkurat når ein byrjar er ikkje så viktig trur eg (så framt det ikkje er FOR tidleg), men korleis ein gjer det er det viktigaste punktet. Det må gå gradvis, og i starten er det veldig viktig at ridinga er positivt for hesten. Eg trur innriding av ein hest som er så mykje trent som din vil gå veldig lett. Eg merka i alle fall at eg fekk MYKJE igjen for å ha trena hesten min i taumkøyring/køyring då me byrja med ridinga.

Ja han er 3år...
Takk for fint svar, tanken er å gi han sommerferie også sette han igang igjen til høsten.Innridning tror jeg også skal bli en enkel sak da han er kjørt såpass mye.Og datteren våres har sittet litt på han uten problem.
Jeg er kjent for å være en litt for forsiktig person så her går det ikke for fort for tidlig tror jeg.Mine hestevenner syns jeg er litt sent ute som regel Wink
Rei ikke inn hoppa mi før hun var 5, men jobbet mye med henne ellers, og da gikk det knirkefritt.
Men Titus må nok bli ridd inn tidligere enn det....Blir i år, men så lenge jeg kan kjøre er det ikke noe stress, da blir han bare tryggere i vogn og en bedre kjørehest tror jeg.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet