Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
"kulde grense?" Gå til side Forrige  1, 2
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 03 Januar 2010 - 20:58    Tittel: Svar med Sitat

Nei, jeg ønsker meg... Nå som vi har det så kaldt, så går det i engangsvarmegreiene "heat packs". Mend et blir jo like dyrt som å investere i sålene ober tid:S

Kjenner flere som har sålene, og er avhengige av dem. De bruker dem hele vinteren, og er kjempefornøyde. Man kan stille gradene selv;)
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Søndag 03 Januar 2010 - 22:18    Tittel: Svar med Sitat

men dei store firkanta klossegreiene(som eg antar er batteria) skal man ha dei nede i skoa? blir jo kjempetrangt da vel?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanneck

Ble Medlem: 22 Mai 2006

InnleggSkrevet: Søndag 03 Januar 2010 - 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Det er vel berre vanlege såler med "varmekablar" som er i skoa, også går det ledning til batteri og kontroll. Det kan ein vel ha i lomma elle noke. Slik har vertfall eg forstått det. Sikkert geniale!! Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Mandag 04 Januar 2010 - 0:02    Tittel: Svar med Sitat

festes utenpå skoen;)
HegeA

InnleggSkrevet: Mandag 04 Januar 2010 - 13:25    Tittel: Svar med Sitat

geniale greier det ver, synd det er eit år til jul! Wink
Til Toppen
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Januar 2010 - 15:15    Tittel: Svar med Sitat

Her er det mellom - 20 til minus 30 om dagen så hestene står. skritta rolig på marleik i noen av dagene, men jeg frøys nesten ihjel. det samme med barna da de skulle ri. Å øke tempo gjør jeg ikke nå da marleik har full vinterpels og blir fort svett, det tar lang tid å tørke pluss jeg har kaldstall så ingen god varm stall å komme hjem til heller. nei vi tar heller vare på helsa vår nå og setter hardere i gang igjen når det blir mildere ute.
Før da jeg sto på ridesenter red ingen av oss når det hadde krypet under 20-

Min datter var på rideskolen og der ble det holdt teoritime istenfor,enda det er tilgang på ridehus.
Tine Madeleine

Ble Medlem: 16 Jun 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Januar 2010 - 15:29    Tittel: Svar med Sitat

Klokka ni i dag tidlig var det 25 kuldegrader.Vi var på en herlig skogstur med litt trav og galopp. Det var helt herlig, og hesta virka som de hadde det helt supert. Det er så forfriskende å ri om morgenen Very Happy Se solen stige opp og lage utrolig vakkert lys gjennom trærne, anbefales på det sterkeste!!
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Januar 2010 - 17:10    Tittel: Svar med Sitat

Fann dette. Det er riktig nok om folk, men her vises det jo at de lærde også strides om hva som er bra og ikke. Det er vel gjerne slik med hester også, at du ikke får noe klart svar.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6933530

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1566773.html
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
HegeA

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Januar 2010 - 18:42    Tittel: Svar med Sitat

Tine Madeleine skrev:
Klokka ni i dag tidlig var det 25 kuldegrader.Vi var på en herlig skogstur med litt trav og galopp. Det var helt herlig, og hesta virka som de hadde det helt supert. Det er så forfriskende å ri om morgenen Very Happy Se solen stige opp og lage utrolig vakkert lys gjennom trærne, anbefales på det sterkeste!!

de er heldige som har sol i alle fall! vi må gå her å sjå på sola oppe i fjellsidene...
Til Toppen
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 06 Januar 2010 - 19:53    Tittel: Svar med Sitat

Er det forskjell på stallhester og utegangshester?

Jeg har utegangshest og innbiller meg at de er litt mer herdet enn stallhestene siden de står ute i all slags vær. Mennesker som er mye ute om vinteren tåler jo også kulden bedre enn innesitterne så kanskje det er det samme for hester...?

Jeg har vel - 20-25 effektive grader som en grense for hva jeg orker selv og jeg bruker ofte bakkearbeid eller å leie å tur for å holde meg selv i aktivitet også. Hestene virker ikke så veldig påvirket hos oss i hvert fall. Antall grader har jo også med hvor man bor. Her ved sjøen virker det jo kaldere enn inni landet.
Til Toppen
Mi86

Ble Medlem: 01 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 07 Januar 2010 - 17:13    Tittel: Svar med Sitat

Har ikke slitet med asma på mange år men i di siste dagene har det hvert tungt å puste mens jeg hvert ute med hesten (piper i bryste når jeg puster) så det blir lite trim får hesten nå, men prøver å få med meg ridetimen jeg har hver mandag ellers så blir det lit jobbing i snøen , tommekjøring og løsmønstring i snø.
Til Toppen
Linda og Eidny

Ble Medlem: 10 Nov 2009

InnleggSkrevet: Torsdag 07 Januar 2010 - 22:53    Tittel: Svar med Sitat

mine står her ligge den på 20 blå og vi har kaldstall i tillegg.. men de ser ut som dei ha de helt toppers Very Happy får ekstra mat og drikke.. sjikli hønemor på at dei får i seg nukk veske vertfall!! Smile
Til Toppen
Cassandra

Ble Medlem: 24 Feb 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 13 Januar 2010 - 22:26    Tittel: Svar med Sitat

På forsiden av hest.no for noen dager tilbake var det tips fra en veterinær ang hest og kulde.

Hun skrev bla. at man ikke burde trene hestene hardt dersom det var kaldere enn -15 grader. Dette fordi den kalde lufta kan ødelegge lungevevet til hestene. Så da har jeg satt min grense på det i alle fall, når det gjelder hardtrening. Så når det er over -15 så blir det vel mest skritt og noe trav Smile

Så det var en over her som sa at hestene presterte like bra i -35. Og det kan godt hende, men personlig må jeg si at dette teller for meg svært lite dersom jeg ender opp med en hest med ødelagte lunger.
Ikke noe kritikk mot deg som skrev dette.

Desverre tror jeg at jeg har fått kuldeallergi og kan reagere veldig dersom føttene blir iskalde og kommer inn i varmen. Så det blir ikke mye ridning dersom kulden er på sitt værste.. Vet ikke om det er "normalt" eller om det kan betegnes som kuldeallergi. Moren min tror det kanskje er dette (min mormor har det) og vi skal muligens snakke med legen. Beina hovner opp, og det klør noe inn i granskogen!! og det værste er at det varer en stund.. Og beina blir like røde som tomater, haha! Så nå er nye ridesko som er foret kjøpt, og varmesåler funnet frem, så vi får nå se om det blir noe bedre Smile Har i alle fall hørt mye positivt om varmesåler!
Mi86

Ble Medlem: 01 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 13 Januar 2010 - 23:16    Tittel: Svar med Sitat

Jeg husker ihvertfal at det var et år man måtte avlyste nyttårtraven på jalsberg pga det var -20 grader , dyrlegen sa at det er farlig får hestene å bli trent hart når det er så kalt pga lungene.
Til Toppen
Mali

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fredag 15 Januar 2010 - 22:45    Tittel: Svar med Sitat

Cassandra skrev:
På forsiden av hest.no for noen dager tilbake var det tips fra en veterinær ang hest og kulde.

Hun skrev bla. at man ikke burde trene hestene hardt dersom det var kaldere enn -15 grader. Dette fordi den kalde lufta kan ødelegge lungevevet til hestene. Så da har jeg satt min grense på det i alle fall, når det gjelder hardtrening. Så når det er over -15 så blir det vel mest skritt og noe trav Smile

Så det var en over her som sa at hestene presterte like bra i -35. Og det kan godt hende, men personlig må jeg si at dette teller for meg svært lite dersom jeg ender opp med en hest med ødelagte lunger.
Ikke noe kritikk mot deg som skrev dette.

Desverre tror jeg at jeg har fått kuldeallergi og kan reagere veldig dersom føttene blir iskalde og kommer inn i varmen. Så det blir ikke mye ridning dersom kulden er på sitt værste.. Vet ikke om det er "normalt" eller om det kan betegnes som kuldeallergi. Moren min tror det kanskje er dette (min mormor har det) og vi skal muligens snakke med legen. Beina hovner opp, og det klør noe inn i granskogen!! og det værste er at det varer en stund.. Og beina blir like røde som tomater, haha! Så nå er nye ridesko som er foret kjøpt, og varmesåler funnet frem, så vi får nå se om det blir noe bedre Smile Har i alle fall hørt mye positivt om varmesåler!

Det kan vere elveblest du har fått :S Det kan vere alle slags forskjellige faktorar, men det er nok kulde/varme som du reagerar på.Smile Eg har det samme, men reagerar ikkje noko særleg viss eg tar allergitablettar. Håpar det vert betre med nye sko og varmesålar ! Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet