Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Å "trene øyet" Gå til side Forrige  1, 2, 3
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 0:14    Tittel: Svar med Sitat

PS. Denne tråden ble mer hyggelig og konstruktiv enn den forrige;)
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 0:15    Tittel: Svar med Sitat

Applaus til ChristinPoik for den!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Monica H

Ble Medlem: 12 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 0:29    Tittel: Svar med Sitat

Hadde egentlig ikke tenkt til å være med i denne debatten. Eneste jeg vil si er at jeg syns kansje det er litt mye "flaksing"(saging) av hender og sjenkler på han med hvit skjorte. Jeg så ikke hele filmen og syns vell at hesten som har hvit skjorte rytter ser mere avspent ut,men samtidig ikke.
han med mørk skjorte så ut som han satt på en meget spensig hest med spjong fakter til slutt om han ikke får slappe mere av til slutt.
vell det var mitt Embarassed Smile
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 0:32    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy

Hva ser vi her da, for å studere Peters litt nærmere på et høyere nivå?

http://www.youtube.com/watch?v=SgYsghdSARc
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 0:49    Tittel: Svar med Sitat

Monica H skrev:
Hadde egentlig ikke tenkt til å være med i denne debatten. Eneste jeg vil si er at jeg syns kansje det er litt mye "flaksing"(saging) av hender og sjenkler på han med hvit skjorte. Jeg så ikke hele filmen og syns vell at hesten som har hvit skjorte rytter ser mere avspent ut,men samtidig ikke.
han med mørk skjorte så ut som han satt på en meget spensig hest med spjong fakter til slutt om han ikke får slappe mere av til slutt.
vell det var mitt Embarassed Smile

Hyggelig at du la igjen et spor uansett da! Her er vi åpne for å diskutere det vi ser, og alle er velkomne til å fortelle sin opplevelse av filmen!

Her ser vi hvor forskjellig man ser...
Jeg er ikke helt enig med deg i det du sier nemlig;)
Hvit skjorte-mannen (Peters), synes å ha et mer uavhengig sete enn svart skjorte-mannen (Gal).
Peters synes jeg har en fin hånd, at han sager er vel å overdrive? Han korrigerer hesten flere ganger, og slik det ser ut for meg, så er det når hesten tar litt tak og drar seg avgårde, og rytter sier "hei, vent","slipper du, slipper jeg". En så avspent hest som vi ser i denne 4-åringen, ville vi ikke sett om rytter var flaksete og spent. Men igjen, det er min tolkning av det jeg ser.
Den andre rytteren synes jeg "støtter" seg litt for mye på tøylen. Sitsen er stiv og spent, og dessuten ikke loddrett, han lener seg ørlite tilbake til tider, og får en ganske statisk hånd. Hesten er for all del flott, men den spjoinger for mye, og jobber ikke avslappet.
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 1:29    Tittel: Svar med Sitat

Marius skrev:

Og JEG mener at og gjøre det før er greiere enn og gjøre det etterpå, fordi etterhvert kan han begynne og bruke disse øvelsene som myk-gjørende øvelser mens Peter vil ha et mindre "arsenal"

Jeg skjønner ikke hva du mener med at Peters vil ha et mindre arsenal...

Disse øvelsene introduseres jo ettervert som hesten er klar for dem, og hensikten med å introdusere dem for hesten er jo for å styrke og løsgjøre. Å pushe hesten gjennom disse øvelsene for tdlig i en spent form for å ha et arsenal av lørsgørende øvelser senere, det har ingen hensikt. Da må man jo lære hesten å slappe av i øvelsen før man kan bruke den løsgjørende...Hesten har fra dag 1 mest utbytte av treningen om den er avspent gjennom kroppen.

Og det er jo ikke slik at man får et mindre arsenal av øvelser om man ikke krever av hesten for tidlig. Alt til sin tid, og man begynner aldri med en hel diagonal i travér fx. Man gjør jo et steg av gangen, og hesten skal føle mestring og behag ved det den gjør.
Tenker jeg....
Natta!
Maria og Kompisen

Ble Medlem: 24 Jun 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 7:10    Tittel: Svar med Sitat

I den siste filmen syns jeg hesten virket uengasjert og var også til tider "subbete" bak. Ses spesielt godt når han rir opp midtlinja for siste gang.
Til Toppen
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 9:07    Tittel: Svar med Sitat

På den siste filmen syns jeg det så litt tungt ut. Jeg savner litt mer power i det hesten gjør - den virker som den syns det er greit, men mangler tenning liksom - akkurat som den ikke syns det er spesielt morsomt også. Jeg liker personlig mer å se de hestene som vet at de viser seg fram, som er litt "tikkende bomber" og vil fram fram fram, og som viser at de har mer krutt enn programmet krever av dem.
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 22:17    Tittel: Svar med Sitat

Synes det ser harmonisk og trivelig ut. Kanskje ikke det beste hestematerialet, kunne godt hatt mer Power syns jeg også! Det er jo morsommere å se på da, men ser ikke mye annet jeg kan utsette på dem jeg i alle fall!
Til Toppen
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Tirsdag 12 Januar 2010 - 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Det jeg liker med denne ekvipasjen er, som rohirrim sier, harmonien, også synes jeg at hesten jobber ganske avspent og fint. Synes denne hesten jobber jeg, litt slepende bakben innimellom, men liker det jeg ser i et helhetlig perspektiv. Ravel og Peters har vel flere seiere sammen, så tror ikke dette går på hestemateriellet, heller kanskje dagsformen?

Jeg synes det er lett å forveksle "power" og "krutt" med anspenthet, og jeg blir ofte sittende å se en film flere ganger fordi jeg blir usikker på om jeg syns hesten har power, eller om den bare spjoinger rundt i spente gangarter.

Uansett, det jeg ville frem til her, er at jeg synes denne hesten er behagelig å se på, fordi den ikke virker spent.
Peters kunne forsåvidt hatt roligere sjenkler.... Men fin hånd, det har denne mannen.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3
Side 3 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet