Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hjelp noen som har forslag ??
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Stine&heggvin

Ble Medlem: 23 Aug 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 11:17    Tittel: Hjelp noen som har forslag ?? Svar med Sitat

Når jeg skal ri Balder så får jeg kjempe problemer om jeg setter meg opp utafor ridebanen, da blir det bukking og steiling. Han er ikke spessiellt vansklig å sitte på,men det er en kjempe uting. neste år skal vi ut på litt stevner og jeg kan ikke ha en hest som holder på sånn. Han begynner sånn også når han ser andre hester. Nå sitter dere sikkert å tenker at han ikke eier respekt for meg, men når jeg håndterer han fra bakken eller kjører han har han 100 % respekt for meg, men det er så fort jeg kommer opp på ryggen at respekten går ned til 80 %.

Når han starter med disse starbasene sine så stopper jeg han rygger noen steg går frem igjen og gjentar dette, noen ganger funker det og andre ganger ikke. Men om han starter sånn og jeg har med meg en på bakken som leier han igang så gir han seg med det. Så det jeg lurer på er om det er noen der ute som har noen lure ider til hva jeg kan gjøre for å få like mye respekt når jeg sitter på ryggen hans som jeg har når jeg håndterer han fra bakken og når jeg kjører ?

Heggvin og Balder, en gammel og en fremtidig stjerne.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 11:22    Tittel: Svar med Sitat

For å få vekt på ryggen hans av ein "person" så kunne du kanskje ha longert han med ein potet-sekk eller noko som er festet til salen, til slutt så skjønner han kanskje at det ikkje er vits å prøve å "kaste" deg av med tanken på bukking og steiling Smile

Veit ikkje om det kanskje hjelper AKKURAT ditt problem, men er no idè da Smile

Lykke til!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 11:41    Tittel: Svar med Sitat

Den eldste mi stolte ikkje på meg i heile tatt i starten, og turte ikkje gå over bruer, i søledammer osv. Eg gjekk berre av, leide ho forbi det "skumle" og satt meg på att. Ved å unngå konfrontasjoner har eg no en hest som går over det meste uten å oppføre seg annerledes uansett om eg går bak, ved siden, sitter oppå, aller annet. Det blir litt annerledes med en hest som berre ikkje vil, men har er rimelig nylig innridd ikkje sant? Kanskje det hjelper å ta ridning utenfor bana når han allerede har vert ridd inne på bana så han er litt sliten? Kommer seg helt sikkert med meir trening, og med alderen Wink Holder akkurat no på med innridning av 4 åringen min, og da sørger eg alltid for at ho først får springe av seg energien enten løs eller i longe før eg setter meg på ho. Eg setter med på inne i hallen, men rir gjerne tilbake til stallen. Samme med kjøring. Først bort med overfløig energi, så kjøre...
Stine&heggvin

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 11:53    Tittel: Svar med Sitat

Longere pleier jeg å gjøre før jeg rir som dere sier for å få ut overflødig energi. Men bukke/steile gjør han kun når jeg er utafor banen ikke på banen, også blir han teit når han ser andre hester, da vil han helst stå å glo på dem eller bort å hilse og det er når han ikke får gjøre det at han bukker/steiler.
Også er det ikke noe problem å ri han på banen når det er andre hester som blir ridd der samtidig, problemet er når han ser hester på beite/luftegård..

Men jeg tror han ikke er lei bane da jeg er flink til å variere hva jeg gjør med han, rir på banen leier/tømmekjører på tur.. Men får prøve å få tankene hans på andre ting når han begynner sånn,men er ikke bare bare alltid.

Jeg rei han inn i mai, så red jeg han en ca 15-20 ganger så fikk han helt fri i 2 mnd, og nå har jeg hatt han igang i ca 1 mnd

Til Toppen
NesStig92

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 15:45    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm... Kanskje du kan prøve å ri på tur? Og ta med deg medhjelper til å leie om han skulle begynne å tulle seg til?
Til Toppen
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 16:47    Tittel: Svar med Sitat

Hadde samme problemet med både ei unghoppe og en unghingst jeg trente for en tid tilbake. Begge gangene "gikk det over", det var bare en periode. Det er ikke bare-bare og være 3 år, og alt er nytt! Klart det går utover konsentrasjonen.
Det jeg tror, er at det er noe helt nytt for dem å plutselig være utenfor ridebanen! Der er det masse å se på, nye inntrykk, og masse å følge med på som han ikke er vant med. Ville hatt med meg en medhjelper uansett jeg da, gjerne med leietau, som også kan hjelpe til med å korrigere han når han gjør dette. Gjerne ha med en annen hest også, slik at han lærer av det også.
En annen ting er å bruke stemmen! Snakk rolig med han for å få oppmerksomheten hans, og bruk streng stemme om han tuller. Jeg tror dette går over! Bare vær tålmodig og konsekvent Very Happy
Til Toppen
Sigrid

Ble Medlem: 21 Mai 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 21:39    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er litt skeptisk til å ha en "hjelper" i leietau på bakken med en slik hest... Hvor og hva skal den gjøre av seg når gampulfen stiller seg opp på to og begynner å veive? Jeg stiller meg til disposisjon til å hjelpe deg, Stine, men jeg står ikke å holder han i leietau når du skal ri Wink
Hodet mitt vil jeg gjerne ha en liten stund til Smile

Støtter forslaget til å gjøre sånne ting når han er sliten. At det skal stå en på bakken og irettesette han når han tuller med deg på ryggen tror jeg ikke er en god løsning, sånn på sikt. Hvor lang tid går det før han skjønner at når det står en på bakken må han være flink og når det ikke står en der så er det fritt fram for f... skap Wink Også er han jo hingst... er vel noen hormoner som driver og utvikler seg og apemolekyler som lopper seg i blodet..

Hehe, stas med unghest Wink
Tjolahopp!!
NesStig92

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 21:44    Tittel: Svar med Sitat

Sigrid skrev:
Jeg er litt skeptisk til å ha en "hjelper" i leietau på bakken med en slik hest... Hvor og hva skal den gjøre av seg når gampulfen stiller seg opp på to og begynner å veive? Jeg stiller meg til disposisjon til å hjelpe deg, Stine, men jeg står ikke å holder han i leietau når du skal ri Wink
Hodet mitt vil jeg gjerne ha en liten stund til Smile

Hehe, stas med unghest Wink
Tjolahopp!!

Nå meinte eg ikkje akkurat ett leietau, meir som ei lina.
Men så har eg aldri hatt problem med bukkende/steilende unghester Smile
Tanken var no bare der i tillfelle han skulle stikke å vil no sei at litt ekstra makt i skyggene er bedre enn å løpe etter ein hest som fant ut at den heller ville speede opp litt Smile

Men som sakt, erfaring på unghester med slike unoter har heldigvis glimret med sitt fravær Wink
Til Toppen
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 19 August 2009 - 22:01    Tittel: Svar med Sitat

Eg har berre hopper som er i utgangspunktet snille som dagen er lang, men likevel er dei i stand til å boble over av energi. Derfor meiner eg som eg skreiv over, sjølv om min erfaring heller ikkje er så veldig lang (har ridd inn 4 hester i mitt liv, alle hopper) , at det er lurt å la hesten vere sliten før nye ting som kan "øse han opp" så det bobler over for en stakkars unghest som strengt tatt ikkje er sikker på hva som forventes...
kae

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 6:15    Tittel: Svar med Sitat

For meg høres det ut som han bare er litt usikker og forteller det ved å protestere. En 3 år gammel hest er fremdeles en liten "beibi" og siden han ikke har blitt ridd så mye er det ikke rart om han har litt vanskelig for å forstå at lederen sitter oppå ryggen istede for å gå foran. Om man tenker seg en hest i sitt naturlige miljø vil den jo følge lederen sin i stressede situasjoner/situasjoner der den føler seg usikker. Så jeg er enig i Monica, om du gir han litt tid til å bli komfortabel med situasjonen så vil det trolig gå over. Og å ta med en eldre hest på tur de første ukene er kjempelurt.

Min blogg på hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 6:59    Tittel: Svar med Sitat

jeg ville absolutt ikke rygget når han gjør det. rygging må ikke være en straff, da kan det bli vanskelig å få hesten til å gjøre det senere. når hesten steiler eller bukker må den gå FRAM. all fremdrift, er bra fremdrift, og det er viktig for en så ung hest å lære.
Stine&heggvin

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 7:18    Tittel: Svar med Sitat

Som jeg har skrevet så kommer dette problemet når jeg skal ri andre steder enn på banen.
Setter jeg meg opp på banen å kun rir der er det ingen problemer eller tull overhode, kan fint ri på banen mens det blir ridd andre hester der også.

Problemet kommer om jeg setter meg opp utafor ridebanen, har prøvd å ri han frem når han begynner å steile,men da steiler han bare mer.
Ridd på tur par ganger hvor vi har hatt med Heggvin som støttekontakt til han, Balder ser på Heggvin som helten sin og ledern sin. Men når vi red på tur og Balder så noen hester på beite ga han faen i meg og Heggvin. Men når vi har vært på tur og han ikke ser/møter andre hester er det ikke noe problem.

Men dere kommer med mange gode ider, og Sigrid vi sier ja takk til hjelp.

Til Toppen
Sigrid

Ble Medlem: 21 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 7:38    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 20 August 2009 - 21:31    Tittel: Svar med Sitat

Dette er sikkert ikke noe morsomt Stine, men han er jo også bare 3 år så muligens går det over. Han vil helt sikert bare teste deg..
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet