Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Feste baksele ved parkjøring?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 29 Oktober 2014 - 14:50    Tittel: Feste baksele ved parkjøring? Svar med Sitat

Jeg har to ideal web tech seler, som jeg tenkte å bruke til å kjøre tospann med, er det noen som har en patent på å feste bakselene?
På finselen jeg pleier å bruke når jeg kjører tospann festes bakselene i brystet, i samme spenna som trekklinene. men på web tech selene er trekklinene festet med en "dings" som de bare er tredd igjennom, ingen spenne. dessuten tror jeg ikke bakselen er lang nok til å rekke frem dit heller.

Har googlet en del og sett på bilder at de fleste som har slik sele bruker den uten baksele når hestene går i spann, men har også sett et bilde der bakselen er på, uten at det går an å se hvordan den er festet, slik som her: http://fahrsport-land.de/s/cc_images/cache_2427170104.jpg?t=1363260602

Noen som har forslag? Har brems på vogna, men ville foretrukket og hatt baksele også.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 29 Oktober 2014 - 15:20    Tittel: Svar med Sitat

På det bildet du la ut så ser det nesten ut som bakselen kun fungerer som oppholdsreim for trekklinene?

beste ville jo vært å feste i trekklinene om man hadde feste til det, eller til brystet, men vet ikke helt hvordan du skulle fått det til med den selen.
Jeg har Ideal Eurotech, antar de er identiske i utforming.
Men de er jo laget for å kunne brukes både i par og enbet, så burde jo være en smart løsning på det der så man kan kjøre med baksele da...
sjobeng

InnleggSkrevet: Onsdag 29 Oktober 2014 - 15:49    Tittel: Svar med Sitat

ja, jeg kjøpte den første av Tom Rognlien for noen år siden, nettopp med tanke på at jeg skulle kunne kjøpe en til siden og bruke dem i par. og brystene er jo riktig utformet med to ringer. men om man bruker bakselen som oppholdsreim har den jo ingen annen funksjon.
hva om man kjører i en bratt nedoverbakke, og bremsene ryker? hele vekten av vogna kommer på brystet, og da vil jo ikke dette ligge stabilt på hesten. kan det skje at hele greia skyves av og vogna triller i baken på hesten? brystet sitter jo ikke fast i saletten/gjorden tross alt.
sjobeng

InnleggSkrevet: Torsdag 30 Oktober 2014 - 9:38    Tittel: Svar med Sitat

Fant dette bildet av to hester med eurotech sele

ser ut som de har en lengre reim fra bakselen og fester rett i gjorden. men det eneste som holder dette sammen med brystet er reimen som er ment å hindre brystet i å skli opp. er det trygt med en 260 kg vogn i bratt nedoverbakke?
KatrineH

InnleggSkrevet: Torsdag 30 Oktober 2014 - 10:21    Tittel: Svar med Sitat

Hm, nå spør du interessante spørsmål.

Jeg har også kjøpt Eurotech'en med tanke på muligheten for å kjøre spann en gang i framtiden. Kanskje jeg må konvertere til Arden-seler om jeg noen gang kommer så langt Razz

Si fra om du finner en løsning, jeg må innrømme at jeg kan alt for lite til å komme med noe fornuftig forslag!
sjobeng

InnleggSkrevet: Mandag 03 November 2014 - 13:25    Tittel: Svar med Sitat

har lett og lett og sett masse bilder, og finner fremdeles ikke noen med denne type sele som fester bakselen til trekklinene, kun til gjorden, og så trer de den "ekstra" gjorden (som holder skjekene når man kjører enbet) igjennom trekklinene på en måte.
tenkte å prøve det selv, å se om det holder mål, hvis jeg bare klarer å finne ut hvilke deler jeg må bestille ekstra! Er ikke bare bare når de ikke har bilder i katalogen, og jeg ikke er super på engelske navn på seledeler. Noen som er flinke på slikt?

regner med jeg må ha en neckstrap http://www.idealharness.com/product_info.php?cPath=19_192_1922&products_id=1616 forutsatt at det er den som går "rundt" halsen og gjennom ringene på brystet, har visst bare èn sånnen. hvis neckstrap derimot er reima som går rett over så vet jeg ikke hva det jeg trenger heter
Razz

Breeching straps for pairs antar jeg er den reima til bakselen, men forlenget sånn at den rekker lengre frem og kan festes i "noe" http://www.idealharness.com/product_info.php?cPath=19_192_1925&products_id=1614

så fant jeg conway spenner først, men kom så over conway sets http://www.idealharness.com/product_info.php?cPath=19_192_1923&products_id=1618 som jeg regner med er reima med spenner og festemulighet til baksele/breeching strap.

Er det fremdeles noen som selger ideal i Norge, utenom skoies? evt så kan muligens de ta inn til meg, hvis ikke får jeg bestille direkte fra idealharness.com.
mimi

Ble Medlem: 03 Okt 2007

InnleggSkrevet: Mandag 03 November 2014 - 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Det må da finnes folk som kjører par selv som kan hjelpe deg med dette. Problemet er vel at de ikke er på forumet. Du kan f.eks. forsøke å ta kontakt med Henriette Skjelbred.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 04 November 2014 - 19:44    Tittel: Svar med Sitat

Hør med Stine Anette Heier. Er rimelig sikker på at det var den type sele hun brukte da hun kjørte tospann.
sjobeng

InnleggSkrevet: Onsdag 05 November 2014 - 12:23    Tittel: Svar med Sitat

de jeg har snakket med, konkurransekusker, mener at bakselen er uvesentlig så lenge vogna har bremser. men jeg føler meg ikke helt trygg likevel Razz
men er det noen som vet hvem som forhandler ideal i norge?
sjobeng

InnleggSkrevet: Fredag 07 November 2014 - 10:42    Tittel: Svar med Sitat

da har jeg bestilt delene jeg trenger, ikke fått noen estimert leveringstid enda, men så snart de kommer skal jeg ut å teste i en bratt bakke, å teste om det funker uten bremser. vogna har så klart brems i tilfelle det ikke funker Razz
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 07 November 2014 - 12:26    Tittel: Svar med Sitat

Hold oss oppdatert! Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet