Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Skeid – framtidige nasjonale meisterskap??
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kjersti

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 23 September 2014 - 19:09    Tittel: Skeid – framtidige nasjonale meisterskap?? Svar med Sitat

Dette stod som overskrift på årets invitasjon til Haustmøtet (uten ??). For meg fins det kun eitt nasjonalt mesterskap, kun ein type mesterskap som er for fjordhesten og det er NM Fjordhest.
Eg syns det er flott at folk ynskjer å gjere forskjellige ting med fjordhesten, det er det som er merkevaren Fjordhest - allsidighet. Men treng vi enda fleire konkurranser som kun er for oss? Og kva er egentlig den store skilnaden mellom skeid, TREC og bruksriding/-køyring?

Kva er andre sine tanker rundt dette?
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Tirsdag 23 September 2014 - 23:43    Tittel: Svar med Sitat

Hva går egentlig skeid ut på i det store og hele? Smile Blir ikke klok på det jeg Rolling Eyes
For min del er det NM som er det store mesterskapet for fjordhest Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 24 September 2014 - 12:19    Tittel: Svar med Sitat

Poenget med skeid generelt har vel vært å skape en signaturaktivitet for de nasjonale hesterasene som kun er for oss, slik islandshesten har gangartskonkurranser.

"Problemet" slik jeg ser det er at islandshesten har noe ingen andre har - ekstra gangarter - og at det ikke er mulig å få til å ha egne konkurranser slik som dem. Vi kan lage skeid og si at de bare er for oss, men strengt talt kan enhver hest gjøre det samme og det finnes allerede konkurranser som ligner.

I tillegg synes jeg de nasjonale rasene har skapt et ekstra problem ved at hver rase skal ha sitt eget skeid. Det ser jeg ikke poenget med, vi må kjempe sammen, ikke ved siden av eller mot hverandre. En av rasene er jo som regel i overvekt i et geografisk område, så da synes jeg det er veldig ekskluderende for de som har den rasen som er i mindretall og ikke får vært med, fordi det er for få som kan stille i den klassen. Bedre at alle konkurrerer mot alle da.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 24 September 2014 - 12:21    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Skeid er et gammelt uttrykk brukt om bygdestevner med hestekamper og kappritt. Skikken er eldgammel og holdt seg til innpå 1800-tallet i Norge. Til skeid møttes hestene for å måle styrke, hest mot hest! Dagens skeid er tuftet på det samme; nå skal bruksegenskaper og lynne vises for å gi de særnorske rasene gode fortrinn når de skal "måle styrke" mot andre hesteraser i dagens marked!

dette er fra dølehestens hjemmeside. Jeg ser ikke helt forskjellen på dette og de andre du nevner, men ordet skeid har nok lengre røtter i Norge enn ordet "trail", f.eks.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 24 September 2014 - 12:23    Tittel: Svar med Sitat

what she said! (Katrine :p)
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 24 September 2014 - 15:09    Tittel: Svar med Sitat

Med fare for å tråkke på noen tær skjønner jeg heller ikke greia med Skeid altså. Det er klart vi må få opp interessen for fjordhesten, men å lage en signaturaktivitet som ikke en gang finnes nekter jeg å tro er noe å bruke energi på. Nå har jeg aldri opplevd Skeid live, men kan ikke skjønne hva som inngår der som ikke alle hester skal kunne få til. Og hvis ikke en gang de norske rasene kan konkurrere mot hverandre blir det jo helt utrolig teit. Nei, beklager at jeg er så negativ. Det ligger sikkert en fin og flott tanke bak dette, men jeg kan virkelig ikke se at dette kan føre til noe. Men jeg blir gjerne positivt overrasket
natalievnk

InnleggSkrevet: Onsdag 24 September 2014 - 23:10    Tittel: Svar med Sitat

Signerer igrunn Vilde på den ja.

Det finnes jo også store områder hvor det ikke er utbredt med fjordhest, eller norsk rase for den saks skyld, ser ikke for meg arrangering av skeid i slike områder, om det er fremtidens reklame, hvordan da rekruttere i disse områdene? Og for ordens skyld, jeg kommer fra et slikt sted Wink

Skulle gjerne prøvd skeid engang da, men uten egentlig å få grep om hva det er og med det hvordan trene til det så blir det sannsynligvis med tanken iallefall en stund til Razz
Til Toppen
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 25 September 2014 - 14:11    Tittel: Svar med Sitat

Skal jeg være ærlig jeg også, så synes jeg det er noe oppkonstruert tull. Jeg forstår selvsagt at dette var noe lagene måtte gjøre for å få penger ut av systemet, men mindre vettug bruk av penger er det sjelden man ser.

Skeid - slik jeg har fått det presentert - er en blanding av brukshestridning, trec og working equitation - alle tre grener som finnes og utøves i store deler av Europa.

Det er sikkert veldig hyggelig å drive med dette, spesielt for de som ikke passer inn under Rytterforbundets grener, og det er forståelig at det er noen av dem.

Men hvis MÅLET er å promotere fjordhesten som rase, og få flere til å kjøpe den, nytter det lite å ha aktiviteter helt på siden av resten av verden. Jeg har ikke noe mer lyst til å kjøpe islandshest bare fordi de har sine "egne" konkurranser.

Jeg mener veien å gå er å komme seg ut og vise seg fram, enten på konkurransebanen eller i opptog, markedsdager, skolearrangementer, show, altså steder hvor man møter folk UTENFRA miljøet. Vi i miljøet er jo allerede frelst.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Kjersti

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 25 September 2014 - 19:08    Tittel: Svar med Sitat

Mykje det samme som eg meiner ser eg.

Spesielt det som Ingvild meiner som promotering av rasen er eg svært enig i. Vi må vise hesten for alle andre, ikkje berre oss sjølv.

Men eg syns å hugse at det var lite entusiasme blant medlemsmassen som var på haustmøtet både i fjor og året før angåede denne aktiviteten, men likevel ser det ut som at dette er det vi skal satse på når ein ser på programmet for årets haustmøte. Viss ikkje medlemsmassene er interessert i å gjøre denne jobben og har tru på den, kvifor skal ein gjere det? Er det pga handlingsplanen og at den har bestemt at dette må vi gjere?

Eg trur ikkje dette er vegen å gå, og stort sett alle eg har snakka med er negativ til dette.

Ein anna ting er kva folk har tid til, eg kan gjerne starte og arrangere stevner for det syns eg er kjekt, men da er det ikkje sikkert eg har eller tar meg tid til skeid i tillegg. Det hender faktisk at ein vil ha ei helg fri fra hestearrangement... Wink Smile Smile
natalievnk

InnleggSkrevet: Torsdag 25 September 2014 - 21:17    Tittel: Svar med Sitat

Synes heller vi kan satse på noe folk vet hva er og som brukerene stiller seg positive til å delta på.

Det er en rase med så mye allsidighet og mye å by på, da er det vel ikke nødvendig å finne på noe ut av det blå for å promotere den?

Hestene i rasen som er ute og viser seg i større og større grad på dressur og sprangbanen, i dmp kjøring og annet byr da på veldig god reklame de. Og for de som ikke vil konkurrere så er den også en stødig og trygg tur hest og hobbyhest. Hvorfor ikke selge rasen som det til nye brukere? Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Fjordhestpolitikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet