Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hvordan er deres 3 åringer
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
UR Liahagen

Ble Medlem: 23 Sep 2013

InnleggSkrevet: Søndag 29 Juni 2014 - 22:12    Tittel: Hvordan er deres 3 åringer Svar med Sitat

Lurer på hvordan deres treåringer er i atferd. Er de stødige og rolige nå? Spørr fordi det er nemmelig ikke min..... Når kan man forventet at hun roer seg. Hun er skvetten og har egen vilje i stor posjon....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 29 Juni 2014 - 23:37    Tittel: Svar med Sitat

de blir ikke rolige helt av seg selv, uansett hvor gamle de blir, om de ikke blir miljøtrent.
en skvetten hest kan desensitiviseres. f.eks om den er redd for plastikk som lager lyd, begynne med en plastikk bit godt festet til noe så den ikke kan lage lyd, langt borte. når hesten ikke synes den er skummel lengre kan du gå nærmere. frem til du kan trø på den, for siden å få noen til å vifte med den, eller stryke den over hesten. -hele hesten, ørene, under magen, mellom beina etc.
når hesten har lært å stole på deg i èn slik sitasjon, vil den bli mindre skvetten selv om det er nye gjenstander på nye steder den blir utsatt for.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 30 Juni 2014 - 7:14    Tittel: Svar med Sitat

Enig med Sjobeng, du må trene for å få hesten rolig.
Min 3-åring er stødig som fjell og noe av det er nok iboende i henne. Men jeg har også miljøtrent henne siden hun var liten, og vist henne at verden ikke er farlig, gått bort til ting og "hilst på" det hun synes var skummelt, gått langs trafikkert vei osv.

Hesten roer seg når den forstår at verden ikke er farlig og at den kan stole på deg.

Oppstallingsforhold kan også ha noe å si. Noen hester takler dårlig å stå inne på boks i mange timer (også selv om de bare står inne på natten), og roer seg endel bare de får gå ute hele døgnet.
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 29 Juli 2014 - 11:07    Tittel: Svar med Sitat

Det er òg normalt at dei er rolegare på sommaren når dei går ute heile døgnet (om du då ikkje står på ein utegangsstall, der dei går ute heile året). Eg synest ofte unghestar har litt ulik "fjåseoppførsel". Som 2-3 åringar kan dei vere litt skvetne, men samtidig stole på deg, slik at dei roar seg om du sjølv er roleg og trenar dei. Som 5-6 åringar synest eg ofte dei har fått litt meir vit, men samtidig kan dei vere meir "bestemme sjølv" og stolar då meir på seg sjølv, slik at viss det er alvorleg så tar det lenger tid før ein får roa dei.

Som dei andre skriv er miljøtrening ein god nøkkel til å få dei rolege, i tillegg til mykje utetid og at dei får ut energien på leik, eller trening. Om ikkje anna blir mange rolegare når dei er 8-10 år Wink
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 30 Juli 2014 - 14:38    Tittel: Svar med Sitat

Min tre-åring er ikke direkte skvetten, men har nok et gir ekstra i forhold til enkelte andre. Hun er miljøtrent ganske mye, så det er vel ikke stort hun egentlig er redd, men når dette ekstra giret slår inn kan det gå litt unna i svingene uansett. Det er rett og slett forskjell på hester, også innad fjordhesten Smile

Jeg har en vallak som er 14 nå, han kjøpte jeg som 6-åring og var temmelig "ung" i hodet fortsatt. Men han trengte nok bare å vokse seg litt til og oppleve litt mer, for nå er han rolig som bare det Smile
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 13 August 2014 - 17:33    Tittel: Svar med Sitat

Eine 8 åringen min er såvidt begynne å roe seg. Toåringane mine er rolige og fornuftige. Kjem an på kvart enkelt individ Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet