Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Avl på eksemhest - ja eller nei? (Facebookdiskusjon)
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 17 Juni 2014 - 12:11    Tittel: Avl på eksemhest - ja eller nei? (Facebookdiskusjon) Svar med Sitat

Det følgende er en diskusjon klippet og limt fra FB som bevaring for dem som lurer på om man bør avle på eksemhest.
Noen innlegg er klippet vekk, disse er korte innlegg som bare har sagt seg enig i noe, og uten særlig relevans.

Se for dere at dere har ei hoppe med supre bruksegenskaper, godt lynne og godt premiert. Men hun har eksem...
Avl eller ikke?

Mari BK:
For min del ikkje, då det gjerne kan vera arveleg.

Walther
Eksem kan vel kureres på hester også ?

Ann Cathrin G
jeg hadde ikke avlet på en slik, fordi eksem er helt forferdelig og jeg ville ikke tatt risikoen. Da måtte hoppa vært helt unik, og det skal jo endel til for at hun er det.. Da er det bedre å låne livmora til ei frisk hoppe

Siri F
Ikke, absolutt, definitivt ikke..

Sweet itch, eller Insect Bite Hypersensitivity er det vi kaller eksem/sommereksem på norsk. Det forskes mer og mer på det, og det er rett og slett en allergi mot spyttet til colicoidene (knott på godt norsk).

Alle studier på det så langt viser at det er antatt arvelig, men estimatene på arvbarheten varierer, og kliniske symptomer varierer avhengig av hvor hestene står. Hvis hesten ikke er utsatt for allergenene, så vil den heller ikke ha symptomer/sykdom. Derfor "har man ikke" sommereksem på Island f.eks rett og slett fordi de ikke har den type knott der..

Selv om det ikke er forsket spesifikt på fjordhest, så viser studier på Shetlandsponnier,Haflingere og Islandshest mm at det er antatt arvelig, med arvegrader som varierer veldig så langt, og på molekylæregenetisk nivå har man begynt å nærme seg å finne det området på genomet som kan gi denne allergien.

Fjordhesten er en lukket (og relativt liten) populasjon, skal man virkelig gamble på å spre en antatt arvelig lidelse i denne populasjonen? Det er verre å avle seg vekk fra det hvis mange i populasjonen har det, enn å benytte seg av føre var prinsippet frem til man eventuelt har mulighet til å genteste for sykdommen spør du meg.. Hvis det skulle vise seg å være mindre arvelig enn det man så langt antar, så er jo det bare bra, men har man råd til å risikere det?

For meg dreier det seg om dyrehelse, det er en helt forferdelig lidelse for de hestene som er hardest angrepet, og etisk sett mener jeg at man skal være seg sitt ansvar bevisst som hoppe/hingsteeier, og la være å avle på dyr som har kliniske symptomer, rett og slett fordi jeg finner det rett og slett uetisk å lage en hest som potensielt kan ha det helt forferdelig i sommerhalvåret...

Mimi BO
Helt enig. Veldig bra innlegg. Og det finnes så mange gode hopper uten eksem som heller kan avles på.

Ine KBR
Ikke gjør det, har hatt to med eksem og det er veldig slitsomt for hest og eier. Det preger også bruksegenskapene til hesten i sommer sesongen.

Unni MB
Jeg har hest med sommereksem. Ja, det er slitsomt og en må påregne litt ekstra utgifter, men det er mulig å holde hesten eksemfri med litt innsats, så jeg er uenig i påstanden om at disse hestene lider på sommerhalvåret. Hvis de lider så er det enten fordi eier enda ikke har funnet den riktige behandlingsformen for individet, eller fordi de ikke gjør et tiltak for at hesten skal ha det bra. Det trenger på ingen måte å gå ut over bruksegenskapene til hesten! Hesten min har gått 8mils diatanseritt og norgesmesterskap i distanse midt på sommeren, og jeg kan ikke si at eksemen hemmet oss på noe vis!

Terese
Det er ikke noe vi behøver å avle videre. Det er mye lettere å få en rase fri for sommereksem om vi slutter å bruke de hestene i avl.

Gunvor BS
Ikkje! Eg hadde ei slik, bedekte når ho var 3, ho utvikla eksem då ho var 4. Hadde aldri bedekt om eg visste ho hadde noko slikt. Veldig synd, for hoppa er flott, 2. premiert, ulsblakk med moglegheit for å kunne gi både grått og rødt i tillegg. Skulle gjerne avla mykje på den, men anar ikkje om det er arvelig så då er det uaktuelt. Avkommet har ikkje fått noko av det, heldigvis. Ein treng ikkje å sette til verda fleire hestar som må plagast sommarstida.

Turid GH
Jeg har ikke selv hoppe mee eksem, tenkte bare generelt. Jeg selv hadee ikke brukt i avl om jeg hadde eksem på hoppa mi.

Nina B
Men,jeg lurer.. dere snakker kun om "sommereksem", hva med alle andre typer eksem, i større eller mindre grad? forallergi, pollen, midd osv... vet at ikke forskningen har kommet så langt på dette på hest, men fortsatt mange som har hester som sliter med andre typer allergier. Har selv en hest som er allergisk mot pelletert for, han reagerer med kløe og kuler..

Siri F
Jeg antar at det er fordi sommereksem er spesifikt, og skyldes en miljøfaktor det ikke er så lett å gjøre noe med.. I dunno

Matilde B
Det er da langt enklere å unngå en eller flere typer fôr enn sommerhalvåret.

Nina B
Jepp, men de som har dvs andre allergier har større mulighet til å utvikle hypersensitivitet på andre allergener også, så er det da greit å avle vidre på det? veldig viktig tema!! jeg mener at vi skal ha nulltoleranse på det, men vanskelig å forhindre da det er sesongbasert og lett å "skjule"..

Siri F
Tenk så kjekt hvis man virkelig finner ut akkurat hvilke gener det dreier seg om, og så kan man bare swop swop ta en gentest for sommereksem ved registrering av hester.. Dét hadde vært noe det

Anne Beate RT
Jeg har ei slik hoppe med supre bruksegenskaper - men med eksem. Ville aldri avlet dette videre. Når en ser hvor frustrert hun er av kløinga, vil en i hvert fall ikke føre dette videre.

Vilde SE
Jeg har ei hoppe på stallen som er allergisk mot midd og hun har mange hester i slekta med allergi, noen reagerer på klegg, andre på knott og hun selv altså på midd. Jeg ville ikke bedekt ei hoppe uansett hva hun er allergisk mot. Denne som reagerer på midd er minst like plaget som disse som har sommereksem og for meg ser det ut som det er anlegget for å utvikle allergi som nedarves og ikke selve allergien

Nina B
Ja, akkurat det jeg fikk beskjed om fra min veterinær også. Anlegge for å utvikle allergi nedarves, og hester kan være bærer av genet uten å ha eksem selv.

Natalie K
Men da må jeg nesten spør. Er det noen linjer i avlen idag som i større grad enn andre avler eller har allergi? Vet om et par stk, men vet ikke om de har fått det fra mor eller fars siden f.eks.

Turid GH
Hadde vert interessant å vite ja

Siri F
Hvis noen er interessert så er dette en doktorgrad på emnet fra Nederland, 2012.

Stoffet kan være litt tungt å lese, men sammendrag og konklusjoner er ganske greit å forstå

Sånn helt superkort, så er konklusjonen at det er arvelig, arvegrad på 0,07/0,08 og 0,24/0,16. De laveste tallene er på noe de kaller "observed scale", mens de høyeste er på "underlying scale". Jeg er ikke supergod på binære egenskaper (enten-eller egenskaper), og estimering av arvegrader for dem, men såvidt jeg har skjønt så er underlying scale direkte samenlignbart med estimering av arvegrader for "vanlige" kvantitative egenskaper. Katrine, du må arrestere meg hvis jeg rører med binære egenskaper her, dette er IKKE mitt spesialområde, det er ditt

Med andre ord så er arvegradene på den underliggende skalaen nok sammenlignbart med arvegrader for f.eks eksteriør-, eller gangartsegenskaper, og vi aksepterer jo at skritt, trav og galopp eller eksteriør er arvelig, med arvegrad som regel mellom 0,10 til 0,30, og vi avler jo for å forbedre slik egenskaper, så hvorfor er det vanskelig å akseptere at sommereksem også antagelig er arvelig?

http://edepot.wur.nl/239225

Siri F
De fleste andre studier på sommereksem viser også at "prevalence", vet ikke helt hvordan jeg skal oversette det, tilstedeværelsen, frekvensen av tilfeller? (arghh.. vi har så dårlige ord på norsk, det norske ordet er også prevalens, så da går vi for det ) Prevalensen av sommereksem er høyere hos dyr med mødre som også har sommereksem.. Sånn for å være helt krystallklar på definisjoner, sommereksemen er et symptom på sykdommen, og selv om hesten ikke viser kliniske symptomer når den ikke er i områder hvor den blir utsatt for knottbitt, så har den fremdeles allergi, og all den behandlingen man gjør er symptomlindring, men ikke "helbredelse". Mao en hest som tidligere har hatt kliniske symptomer på sommereksem, og som deretter flytter til et område uten knott er ikke kvitt lidelsen, den er bare ikke utsatt for allergenet og viser derfor ikke symptomer. Mennesker som er allergiske mot katter er jo ikke syke så lenge de ikke er i kontakt med katter, eller mennesker som er allergiske mot skalldyr blir bare syke hvis de spiser skalldyr

Karoline S
jeg sier også NEI, hvis det er snakk om å avle for salg. Jeg hadde ikke likt å kjøpe et føll og siden finne ut at en av foreldrene hadde sommereksem.
Dog har jeg selv hoppe som klør. og hun er til bedekking. Hennes foreldre fikk tre føll sammen, hvor hun er den eneste som har fått allergi (ikke påvist ved blodprøve, men symptomene er der). Jeg var lenge i tvil om jeg skulle bedekke eller ei, men etter noen år med vurdering og undersøking av hingster bestemte jeg meg for å gjøre det. Hadde en favoritthingst, men kom over avkom av ham med kløe, så da ble det utelukket, og en annen ble valgt.
jeg har ingen planer om å selge føllet som kommer, men selv vil jeg heller ha en hest som er potensielt bærer, enn en hest med allergi. jeg kommer aldri til å selge moren, men det er ikke sikkert hun lever til hun blir 30 akkurat, og da vil jeg "ha noe igjen" etter henne. skule jeg få et avkom med allergi, ja, da vet jeg at jeg valgte feil, og det var tåpelig av meg. i det minste har jeg erfaring med å holde kløen under kontroll
hvis man IKKE er villig til å bruke tid på hesten din HVER dag fra mai til september, med behandling, samt bruke de ekstra kronene det krever (blir fort noen tusenlapper på en sesong) så bør man heller ikke avle flere potensielt allergiske hester.

Natalie K
Synes igrunn det er "verre" med hingster som har eksem eller nedarver det enn en hoppe mtp hvor mye mer avkom en hingst potensielt kan få enn en hoppe. Synes det er feil enten det er hoppe eller hingst å avle videre på det. En annen ting som er feil for min del er hemmelighold rundt det hele. Har selv fått blitt obs på to hingster med allergi/nedarver allergi. Det verste der er ikke å luke ut de to hingstene, men å også luke ut et titalls hingster til grunnet stammemessig tilknytning til de to fordi jeg ikke vet hvor de har fått allergien fra, om det er mor/far eller besteforeldre. Hadde jeg visst det hadde det vært lettere å bruke en nært beslektet hingst som da ikke har f.eks samme bestefar/mor eller far/mor enn å også luke ut søskenbarn og halvsøsken av den aktuelle hingsten kun som et føre var prinsipp. Går potensielt glipp av mye bra hingster på den måten.

Katrine H
Hva Siri skriver er riktig. Og selv om en arvegrad på 0.24 ser veldig lite ut for et utrent øye, så er det faktisk en ganske betydelig arvbarhet som man i et systematisk avlsarbeid kunne endret egenskapen mye på. Jeg personlig ville aldri avlet på en hoppe med eksem, og synes det er uetisk å avle på dyr man vet har en arvelig sykdom, hva nå enn den sykdommen måtte være. (hunde- og katteavl er ekstreme syndere her...)

Siri F
Phew, da har litt av binære egenskaper og arvegrader festet seg Var et øyeblikk litt usikker på om jeg drev med "vranglære"

Katrine H
Nå har jeg fått lest hele tråden og ikke bare innlegget Siri tagget meg i
Nina: Jeg mener det er rett som Vilde skriver, det er ALLERGI som er arvelig, og ikke nødvendigvis eksem, men eksem er en av de allergiene som er mest kjent og "lettest" å snakke om. Men absolutt, har man en hoppe (eller hingst) med en betydelig allergi mot noe som helst den kan møte i dagliglivet, så bør den ikke avles på.

Jeg er også enig med Natalie, jeg synes det er veldig feil med hemmelighold. Man hører rykter om hingster med eksem, men det er ikke lov å snakke om, fordi "det skader hingstens rykte". Da spør jeg, hva er viktigst? At vi avler friske fjordhester, eller at enkelte hingste-eiere ikke skal tape penger på hingsten sin? For meg er det valget veldig veldig enkelt...

Når jeg bedekker hoppen min vil jeg vite ALT om hingsten slik at jeg kan ta et kvalifisert og velvurdert valg av far til føllet. Jeg hadde blitt rimelig fortvilet om jeg laget et føll med eksem og så i ettertid fikk vite at hingsten jeg bedekket med også hadde eksem. Jeg mener det er min rett som hoppe-eier å få vite hvilke feil hingsten har, da også om den har en allergi.

Å snakke om føllet får allergien fra mor eller far er litt "enkelt", vi kan ikke tenke slik desverre. Allergi er en kvantitativ egenskap, som betyr at den er styrt av flere gener samt blir påvirket av miljøet (f.eks. tilstedeværelsen av knott). "negative" gener kan altså komme fra både mor og far, og det er summen av dem som påvirker individets "evne" til å utvikle sykdom.
To individer med eksem kan lage eksemfri føll og omvendt. Så det -kan- gå bra å avle på eksemhest. Men negative gener vil føres videre selv om avkommet er symptomfri, og i en liten og innavlstruet rase kan negative gener akkumuleres ganske raskt (det er jo derfor man er redd for innavl i utgangspunktet). Så for det enkelte individ ville jeg aldri avlet på eksemhest fordi det er uetisk å potensielt avle syke dyr. Og i en populasjonssammenheng ville jeg aldri avlet fordi frekvensen av syke dyr i populasjonen kan øke, spesielt i en innavlet populasjon som vår...
For husk det alle sammen, at selv om vi bare lager ett avkom for oss selv fordi vi har lyst på et søtt føll, så MÅ vi huske å tenke på populasjonen som helhet. Vi vet aldri om det føllet blir en stjerne og viktig i videre avl

Katrine H
Phu, det var dagens avlsleksjon fra meg, håper noen orker å lese alt det der.

Har en siste ting jeg ønsker å kommentere, til Unni MB. Du virker til å ha en hoppe som er mildt nok angrepet til at du klarer å behandle symptomene. Desverre er det noen hester som er så hardt angrepet at selv om eier gjør alt de kan for å begrense kløen og hindre den i å bli utsatt for allergener, så vil den klø, og plages deler av året. Så å si at eieren ikke prøver hardt nok føler jeg er litt dømmende (selv om det nok er mange eiere som ikke gjør nok for sine eksemhester desverre).

Maria T
man avler ikke på dyr man vet ikke er 100 prosent frisk. det vil være å skyte seg selv i leggen for framtidens rase og avlsarbeid !!!ser alt for mye av useriøs av på hunder og hvordan rase og standard blir ødelagt.

Unni MB
ja, Katrine H, jeg er enig i at det kanskje var litt dømmende. Jeg har bare sett altfor mange tilfeller der folk "driter i" at hesten deres har sommereksem og lar den stå ute på beite døgnet rundt i hele "eksem-sesongen" uten noen slags behandling, selv om hesten blir full i sår og kløe. Slikt provoserer meg helt enormt, og er i mine øyne en form for dyremishandling. Min er kanskje ikke den hardest rammede, men hun er absolutt ikke mildt rammet, og vi har mange forhåndsregler for å sikre henne en god sommer.

Katrine H
Ja, det er nok desverre ikke alle som tar eksem seriøst. Og det er jo også en veldig god grunn for å ikke avle på eksemhester, fordi man potensielt lager en ny eksemhest som får eiere som ikke følger opp. Som du sier, det er jo dyremishandling... (edit: vannskjøtsel er bedre ord enn dyremishandling)

For min del kan en hest godt være verdens peneste og den beste brukshesten. Har den allergi skal den ikke avles på, helse er og blir den aller viktigste faktoren når vi avler. Hesten driter i at den er pen eller god i dressur, den bryr seg om at den har det bra... Og jo friskere vi avler dem, jo større sannsynlighet er det for at den vil leve et godt liv.

Jenny NJ
Grunnen til at det finnes så mange som har dette er jo nettopp fordi folk avler på dem .man vet jo at dette er arvelig så syntes det er dumt å avle på dem å overføres dette til flere

Terese
Syns det burde blitt fremmet mer både fra hingst og hoppes side om hesten har eksem. Som det er blitt skrevet over, er det meget kjedelig om man finner ut i etterkant at hingst har eksem/allergi og fører dette videre til sine avkom, men det er jo da like viktig at vi ser på hoppene som blir brukt i avl. Ville dere brukt en hest som var syk på en eller annen måte i avl? Tipper svaret er nei, så hvorfor tenke på å avle på en hest med eksem? Dette er da også en sykdom, vi ønsker da friske hester?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet