Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Tømmekjøring på volte
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frida

Ble Medlem: 10 Jun 2007

InnleggSkrevet: Fredag 03 Januar 2014 - 16:24    Tittel: Tømmekjøring på volte Svar med Sitat

Noen som har hørt at tømmekjøring på volte er ugunstig på unghestbein? (Fordi det sliter på sener og ledd med bøyd spor)
Har en unghingst og synes tømmekjøring på volte er en fin måte og få ut litt energi på, på en kontrollert måte... Men har ikke startet med dette ennå, da jeg ikke vil belaste beina hans på en ugunstig måte.. ??
Vi tømmekjører mye, men blir da på firkantsporet og på tur, men å få ut litt mer energi med trav på volte hadde vært kjekt Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 03 Januar 2014 - 20:53    Tittel: Svar med Sitat

Longering skal jo være ugunstig fordi det blir mye bøy i en retning over lengre periode, har jeg hørt. Tømmekjøring blir jo noe av det samme.

Men jeg tenker at så lenge man endrer størrelsen på volta, gjerne har mye store volter, og bytter hånd ofte, og ikke gjør det alt for ofte (typ hver dag), så er det ikke så farlig.

Jeg tømmekjører ikke så ofte lenger (kjører mer), men når jeg gjør det, så veksler jeg på firkantsport, volter, serpentiner osv. Prøver å trave på firkantsporet, men blir så sliten selv så tar inn på volter periodevis for å hvile selv Razz (samt for variasjonens del for hesten).
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 03 Januar 2014 - 21:55    Tittel: Svar med Sitat

Variasjon er tingen uansett kva ein driv med Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 04 Januar 2014 - 13:16    Tittel: Svar med Sitat

bare for å få ut litt energi i trav eller galopp så er det ikke skadelig, det er jo bare snakk om noen minutter. for å ikke få belastningsskader må hesten først bygge seg opp styrke og muskulatur, og den gjør den jo ikke ved å aldri bevege seg i en bestemt posisjon.
så lenge du gjør som allerede sagt, varierer og ikke overdriver, så går det helt fint Smile
lisam

Ble Medlem: 01 Jan 2011

InnleggSkrevet: Torsdag 27 Februar 2014 - 10:33    Tittel: belastningsskade Svar med Sitat

Hesten min fekk belastningsskade då eg blei for ivrig med tømmekøyring/ køyring på bane. Han var jo så flink og gjorde stor framgang difor blei eg så ivrig. Volter er veldig slitande på ledda, spes på unghester som er i vekst, så viktig å gå like mykje på tur og la dei få lange friperiodar og så dei får restituera seg.
Min er frisk no, men han måtte få nokre månadar med pause frå banetrening og kun skritte på tur.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet