Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hingster som gir videre spesielle egenskaper? :)
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 06 April 2013 - 21:12    Tittel: Hingster som gir videre spesielle egenskaper? :) Svar med Sitat

Har hørt at noen hingster/linjer av fjordhesten gir avkom med noen utpregede sterke egenskaper bruksmessig. Noen her som vet om hvilke linjer/hingster som gir disse egenskapene?

Mener nå i dette tilfellet om f. eks hingster som gir avkom som blir gode spranghester. Eller dressurhester. Spesielt god galopp. Spesielt stødige hester, eller mer eksplosive/spreke typer. Lettere eller litt grovere i typen. Høye eller lave. Hingster som gir en god hals videre. God trav. Spesielt gode kjørehester.

Eksemplene er mange, men regner med jeg ikke trenger å skrive ned alle mulige muligheter. Razz

Tenker det hadde vært fint å få en pekepinn på slike ting? Tenker at det sikkert kunne vært med på å hjelpe hoppeeiere til å finne riktig hingst til sin hoppe også i forhold til hva man ønsker av avkommet.

Syns også selv at det høres interessant ut om dette er noe som viser seg å stemme, hadde noen runder før jeg valgte hingst til hoppa mi hvor jeg snakket med eiere/hingsteholdere om noen av kandidatene, skaffet meg litt oversikt over hvordan andre avkom etter hingsten var både eksteriør, lynne og i noen tilfeller også bruksmessig. Om det hadde vært en generell pekepinn på dette et sted så hadde jo den detektiv jobben vært mye lettere.

Og hvem vet, kanskje en slik oversikt ville gjort noen lite brukte hingster mer attraktive for hoppeeiere? Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 April 2013 - 7:58    Tittel: Svar med Sitat

Man kan selvsagt ha formeninger om at enkelte hingster gir bedre sånn og slik enn andre, men noen bestemt kan man ikke si uten å kjøre genetiske analyser, og det er ikke mulig på fjordhest slik det er i dag.

Særlig for bruksegenskaper er det vanskelig å si noe, da dette er sterkt påvirket av eiers kunnskap og interesser.
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 April 2013 - 11:00    Tittel: Svar med Sitat

Og ein anna faktor er jo at mange hingstar kan ha massevis av avkom med supre gener for sprang, men at dette aldri kjem fram avdi eigaren ikkje kan eller vil trene hesten i den retninga. Genene har lite å seie om ein ikkje utviklar dei riktig.
Til Toppen
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Søndag 07 April 2013 - 20:10    Tittel: Svar med Sitat

Noen sikkerhet i hva du får vil det jo aldri være, men jeg ser det fortsatt som mer sannsynlig at føllet får ønskede egenskaper om man kan blinke seg inn på en hingst som med sannsynlighet nedarver ønskede egenskaper. Det vil jo også gjøre jobben med å finne en match til hoppa si noe lettere Smile

Selvsagt kan faktorer som at eier ikke interesserer seg for å bruke hesten til det den kanskje er super til spille inn, men om den har massevis av avkom skulle man tro at noen av dem kom seg ut og viste seg frem?

Vet ikke med andre, men jeg selv i hvert fall vil ikke bruke en hingst som ikke har noe å vise til. En ting er det at den har vist seg godt på utstilling som 4 åring, men om den ikke har vist seg noe på konkurranse eller noe senere, men kun trasket på tur eller stått og spist på et jorde, så er den ganske uattraktiv for meg som hoppeeier å bruke om heller ikke avkommene etter den har blitt noe.
Til Toppen
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 07 April 2013 - 20:35    Tittel: Svar med Sitat

Massevis av avkom hos en fjordhest er ikke mange nok til å si noe.
Hvor mange avkom har de fleste hingster nå til dags? Max 50?
er vel kun noen få som har beveget seg opp mot eller over 100.

Til sammenligning må en NRF-okse ha 150 avkom før de kan si noe relativt sikkert om hans evne til å nedarve diverse egenskaper, gjennomsnittlig har de 250 avkom når de får avlsverdien sin.
Har egenskapen høy nok arvelighet kan man dog klare seg med 50 avkom, men jeg tror ikke bruksegenskaper på hest faller innunder der (husker ikke arveligheter på dette akkurat nå).

Også må man ha all informasjon om dyrene lagret i en database, og det har vi ikke.
Islandshesten regner vel ut avslverdier og BLUP på hestene sine, og jeg vet ikke hvor mange avkom de bruker for å regne ut dette. Men de har en en database med informasjon om alle registrerte islandshester i hele verden. På fjordhest har vi ikke engang en database for de norske hestene.

Altså, man -kan- regne ut nedarvingsevne på veldig få (f.eks. 5) avkom, men resultatet vil da være høyst usikkert. Med mange avkom (over 150) kan man si med ganske god sikkerhet hvilket hanndyr som er best.

Å si noe om hingstenes nedarvingsevne offisielt (hva som går på folkemunne er noe annet, det må man uansett alltid ta med en stor klype salt) uten statistiske utregninger blir altfor altfor usikkert, da det vil være mer basert på folks meninger og erfaringer enn på hingstens og hans avkoms faktiske prestasjon.

Og helt til slutt, og min mer personlige mening:
Jeg som hoppe-eier kan godt bruke en hingst som ikke har prestert selv, og som ikke har avkom som har prestert (unghingst f.eks.).
Som jeg har sagt mange ganger før: En hests prestasjoner på det nivået vi bedriver er så veldig påvirket av eier/rytter/trener at det -for meg- ikke har betydning. For meg er det viktigere hvordan hingsten ser ut og hvordan den beveger seg. Ja også lynnet selvsagt. Og om jeg har mulighet til å se noen av hingstens avkom og hvordan de ser ut og beveger seg, så supert. Da har jeg litt mer informasjon å gå på.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet