Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Ri ut halsen
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 07 Mars 2013 - 21:53    Tittel: Ri ut halsen Svar med Sitat

Håpløs overskrift og kanskje burde den stått under unghest?
Unghest eller ei :

Hvordan ser det generelle folk på det å ri ut halsen på fjordhesten?
Leng i mellom å se hesten få bruke halsen sin fult ut? Mere å se til korte og stutte halser?
Tenker kanskje da på det å ha mest mulig av hesten "framom" seg.
Mulig jeg er ute på tynn grunn her Wink

Og unghesten. For jeg vet min hest (5) ikke har balansen og bæringen i orden og jeg kjemper for å ikke bli fristet til å fiksere formen hans! Javisst ser han bra ut da, men klipper jeg tøylen vet jeg han faller sammen... Å få ridd ut den halsen så den blir,ser og skal bli laang .. En dag... Kanskje. Hvis jeg ikke faller for fristelsen ...

Dere med unge hester som et oppe i både LB og LA.. Tar av meg hatten! Very Happy

Masse tankespinnerier - fortell fortell!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 07 Mars 2013 - 22:46    Tittel: Svar med Sitat

Jeg mener at å kunne ri ut halsen er et veldig fint sjekkpunkt også på de som "kan kortes opp mer". Hvem som helst kan ri halsen høy og kort med hånden sin, men ikke alle har en hest som er så godt mellom sete og sjenkel at du kan legge hånden fram og halsen velver seg godt fram, uten å falle på framparten, eller øke tempo.

Så egentlig er det alfa omega. Man SKAL kunne ri halsen lang, selv om hesten er på et sånt nivå at den er i stand til å gå i høyere og kortere form, jeg mener at klarer du ikke å ri den ærlig fram, er det heller ikke en ærlig form den høye korte man får.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 08 Mars 2013 - 9:46    Tittel: Svar med Sitat

Ri ut halsen, altså som at hesten skal gå i en lang og åpen form?

For meg er det logisk at det er der man starter, både i utdannelsen av hesten og i treningsøkta. Samt at jeg pleier å avslutte økten i en en lav og åpen form.

Hesten må først lære at vi ønsker den skal gå innenfor en ramme, men i begynnelsen er den rammen stor og åpen. Etterhvert som hesten blir sterkere, så minsker man den rammen, og jo mer hesten klarer å bære med bakbeina, jo mer kan man korte inn halsen (siden det andre er en effekt av det første).
Men også på voksne hester er det viktig å ri i en åpen form, og variere mellom åpen og lukket og nivåer mellom disse.

Jeg har ikke ridd mye unghest sånn sett, men jeg har ridd voksen uskolert hest (galopphest under omskolering). Legger ved et par bilder for å vise hva jeg mener. Kanskje jeg er helt på bærtur i forhold til hva TS spør om Laughing

Tidlig bilde. Litt bak lodd, men det var der hesten klarte å gå. Hadde jeg bedt den samle seg mer (lukke formen), så ville den enten slått seg av, eller krøllet seg sammen.

Den andre formen han klarte å gå i som ikke var totalt av...
(og ikke se på sisten min, det er vanskelig å ri dressur i sprangsal :-p )

Skritt dette, så ikke helt sammenlignbart, men her er ett senere kurs hvor hesten har begynt å løfte seg mer opp og rammen er mindre.

Men også i trav ser man at rammen er hevet litt fra første bildet.

Og det man selvsagt ikke ser på bilder er stabiliteten til hesten. I begynnelsen gikk hesten veldig ustabilt i formen på det første bildet og vekslet stadig mellom å være av og på. På slutten gikk hesten nesten helt stabilt, slå seg sjelden av og gikk godt i rammen på det siste bildet og noen ganger også korte perioder i en enda mindre ramme.
Og desverre var det så langt vi kom, men med videre trening kunne vi hevet formen mer og mer etterhvert som hesten ble sterk nok.

Jeg har andre bilder av meg og hesten min i en høyere og mer lukket form. Men da også i en uærlig og anspent form...

ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Fredag 08 Mars 2013 - 12:49    Tittel: Svar med Sitat

Du sa det du Rohirrim! Wink just what i ment..

Enig i de rammene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet