Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Allround-patent til løse dekk o.l
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Mandag 07 Januar 2013 - 17:32    Tittel: Allround-patent til løse dekk o.l Svar med Sitat

Siden ponnidyret krever litt variasjon i treningen framover så har eg fått ein idè om å mekke sammen noko han kan dra under tømmekjøring.
Men det krever jo litt kreaktivitet og det etterfølger nokon spørsmål.
Planen er å lage ein laus svingel som har "hurtigkobling" til forskjellige greier som dekk, syrekanner og lignende ting som bråååker!

Men, til svingelen så trengs det jo noko form for drag, det som da er spørsmålene er:
1. Kor lange skal disse vere fra svingelen og fram til feste i selen?
2. Anbefales det kjetting eller tau som drag?

Forstår det kommer litt ann på hesten, men siden eg skal vere litt "smart" Rolling Eyes så tenker eg å lage til å bare forandre festet på lengden om det er kjetting som er best å bruke.

Er det ellers nokon som har bilder av forskjellige slike løsninger? Har jo mange ideer i hodet, men er jo alt etter som å få det til i praksis da Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 07 Januar 2013 - 23:24    Tittel: Svar med Sitat

Eg likar ikkje verken kjetting eller tau. Om hesten spring til vil den då få tingen du har festa bakpå i rakettfart i ræva. Eg likar best vagje, eller tredrag. Om du har arbeidstingle liggande så er jo det det enklaste (slike drag som ein koplar på plog, harv osv). Eg ville ikkje ha festa ting som bråkar ekstremt, fast i hesten, det er tross alt mykje lettare å miste ein hest i taumkøyring enn i vogn/ slede.

Kor gammal er hesten? Om den er kome så langt at du kan ha på masse bråketing hadde eg spent for og køyrt med ei lett vogn, det er lettare å ta inn ein hest når du sit på vogna, enn når ein taumkøyrer.
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 Januar 2013 - 9:44    Tittel: Svar med Sitat

hesten min var bakredd etter et uhell med vogna som treåring, jeg ville mye heller miste hesten med noen bråkete blikkspann bak seg, enn vogna en gang til (hesten skvatt under fraseling, løp ned to personer og stakk med vogna kun festa på ene sida, så det satt ingen i vogna som kunne stoppe, jeg hang på slep i tømmene så lenge jeg klarte).

ellers har Kjellfrid gode poeng, kan nesten like godt hive på vogna.

jeg hadde plastrør på 2-3 meter som jeg festet to dekk og to blikkspann i. boret hull i dem og knyttet sn tynn, men solid tråd, sånn at hvis jeg fikk behov for å få det av i en fei kunne jeg bare dra i tråden. blikkspannene bråkte helt ENORMT på grus, bare så det er sagt.
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 Januar 2013 - 10:52    Tittel: Svar med Sitat

Hesten fyller 3 i april og er innkjørt, er ikkje det hensikten med dette er. Hensikten er variasjon og at han får vekt bak seg også under tømkjøringen. Har fått tips om kjetting igjennom røyr for å lage meir "fasthet" i dragene. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 08 Januar 2013 - 20:07    Tittel: Svar med Sitat

Eg tenkjer at det er betre variasjon å køyre forskjellige vogner, sledar osv, og variere med longering, banearbeid osv. Elles likar eg godt desse plastikdraga med tau/ kjetting.
olding

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 09 Januar 2013 - 8:38    Tittel: Svar med Sitat

Draga som det er snakk om her, altså plastikk røra med kjetting gjennom har eg brukt på 3 hesta eg har køyrd inn og har berre positivt å sei om dei. Mest bruk ved å dra dekk bak, men eg har hatt dei med meg i skogen så shettisen har fått dreg tømmer sidan lunnerdraget til fjordingen er for stor og tung Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet