Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Vaksinasjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 03 Desember 2012 - 15:16    Tittel: Vaksinasjon Svar med Sitat

Jeg greide å glemme at hesten skulle hatt vaksine 28.11, så hun fikk den ikke før i dag. Må vi gjennom hele runden da, med ny vaksine om 6 uker og enda en om et halvt år?
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 03 Desember 2012 - 15:44    Tittel: Svar med Sitat

Jepp, med mindre veterinæren var snill og tilbakeskrev vaksinen for deg.

(men grunnvaksinen er vel bare på to sprøyter nå, ikke tre? )
Ida&Linndi

Ble Medlem: 31 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 03 Desember 2012 - 18:01    Tittel: Svar med Sitat

§ 191 – Bestemmelser om vaksinering mot hesteinfluensa (hestehoste)

1. Hester som deltar i konkurranser, treninger eller samlinger arrangert av klubber, kretser eller utvalg tilsluttet NRYF, skal ha vaksinasjonsattest som viser følgende:
- hesten er grunnimmunisert mot hesteinfluensa med to vaksiner med minimum 21 og maksimum 92 dagers mellomrom
- hesten er revaksinert årlig med maksimum 12 måneders mellomrom etter siste vaksinasjon i grunnimmuniseringen
- det er gått minst 7 dager siden siste vaksinasjon før konkurranse-/trenings-/samlingsstart eller ankomst til oppstallingsområdet
- attesten er ført av veterinær som ikke er eier av hesten
Alle vaksinasjonene skal være ført i hestens pass og dokumentert med dato, vaksinenavn, veterinærens underskrift og stempel.

b) Hester som ikke har vaksinasjonsattest ifølge disse bestemmelser, skal avvises fra konkurranser, treninger og samlinger dersom:
– vaksinasjonsattest ikke kan forevises på stevneplassen
– gyldig grunnvaksinasjon mangler
– fristenfor revaksinasjon er overskredet med mer enn 1 måned en eller flere ganger
– siste revaksinasjon er skjedd for mer enn 365 dager siden.
Dersom ekvipasjen likevel har startet, ilegges hesten startnekt frem til den om nødvendig er grunnvaksinert på nytt og gyldig vaksinasjonsattest kan forevises. Kravet om korrekt dokumentasjon av gyldig vaksinasjon skrives på vaksinasjonsattesten av overdommeren.
Ansvarlig person ilegges sanksjon iht følgende: Dersom hesten manglet grunnimmunisering, fristen for revaksinasjon(er) var overskredet med mer enn 1 måned, eller siste vaksine var gitt for mer enn 12 måneder siden, ilegges bot. Dersom hesten var vaksinert i hht til regelverket, men ikke kunne vise gyldig vaksinasjonsattest på stevneplassen, ilegges ansvarlig person ad-varselkort.
Oppnådd resultat strykes dersom hesten manglet grunnimmunisering, fristen for revaksinasjon(er) var overskredet med mer enn 1 måned, eller siste vaksine var gitt for mer enn 12 måneder siden.
c) Dersom eneste avvik er at fristen for revaksinasjon er overskredet med opptil 1 måned en eller flere ganger før siste vaksinering før start, får likevel hesten starte.
I dette tilfellet skal ansvarlig person ilegges advarselkort og hesten startnekt for nye stevner, inntil den er grunnvaksinert på nytt og gyldig vaksinasjonsattest kan forevises. Kravet om korrekt dokumentasjon av gyldig vaksinasjon skrives på vaksinasjonsattesten av over-dommeren.

3. Hester med manglende grunnimmunisering eller vaksinasjonsintervall på mer enn 12 må-neder, må grunnimmuniseres på nytt.

Henta frå KR1.

Du kan altså i utgangspunktet overskride med ein månad, men må likevel grunnvaksinere på nytt. Enkelte veterinærar skriv jo tilbake, men om ikkje må du altså ha ei vaksine til Smile Grunnvaksine er to vaksiner no, med 21-92 dagars mellomrom Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
hestajento_ingsi

Ble Medlem: 03 Nov 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 06 Desember 2012 - 18:31    Tittel: Svar med Sitat

men om ein ikkje har tenkt og starte stevner eller andre liknande ting. Får eg har ei fjording hoppa på 17 år som eg bare brukar som hobby hest heime og har ingen plana om og starte nokon stevner. Kan det då gå får eks. 1 år og 1 mnd mellom vaksinasjon? eller har det ikkje samme virkning då?
mimi

Ble Medlem: 03 Okt 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 06 Desember 2012 - 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Hvis du ikke skal være med på noen stevner eller utstillinger, går det helt fint om det går litt over tida. Medisinsk har det ingen betydning. Men du bør prøve å få gjort det omtrent hver 12. måned.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hestajento_ingsi

Ble Medlem: 03 Nov 2007

InnleggSkrevet: Fredag 07 Desember 2012 - 11:41    Tittel: Svar med Sitat

Jaoki Smile var det eg lurte på! Ja eg veit det er lurast, men dei andre i stallen skal bli vaksinert ei lita stundt etter mi, så lurte eg på om eg kunne utsette mi si vaksine sånn at dei kunne få samtidi slepp eg og ha dyrlege aleina.( Då dyrlegen må reise eit lite stykke og hadde vert fint og fått da samtidi som dei andre:) )
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 07 Desember 2012 - 11:43    Tittel: Svar med Sitat

da er det nesten bedre å høre om de andre kan framskynde sin.
Det har ikke noe å si for hesten, men om du brått en dag vil på stevne, eller skal til en annen stall hvor de er strengere på vaksinasjonsreglene...
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Fredag 07 Desember 2012 - 16:41    Tittel: Svar med Sitat

Så fort ein skal noko utanfor sin egen stall, der hesten kjem i kontakt med andre hestar/dyr, bør ein ha gyldig vaksinasjon.

Sist, men ikkje minst, takk for tipset. Nå kjem eg på at mine skal ha ny vaksinasjon i desse tider også Smile Very Happy
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 Desember 2012 - 22:30    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er så heldig at flere av de andre hestene skal revaksineres i februar, så da tar vi en dose til. Så er vi sikret om vi plutselig finner på å være med på et eller annet arrangement.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet