Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Hyppig brunst - eller?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 November 2012 - 18:14    Tittel: Hyppig brunst - eller? Svar med Sitat

Var litt usikker på om dette var riktig plass å poste, så flytt den gjerne Wink

Jeg har ei hoppe på 6 år, som har hatt tre føll på rappen (første gang bedekka som 3-åring). Nå er hun ikke drektig, og blir ridd og trent med tanke på å starte litt stevner i fremtiden.

"Problemet" er at hun har hyppig brunst. På to måneder har hun vært brunstig fire ganger - i begynnelsen/midten av oktober, månedsskiftet okt/nov, midten av november og nå i månedsskifte igjen. På meg virker det som at brunsten varer 4-6 dager, og så er det rolig igjen i 7-10 dager. Det er vel verdt å nevne at det står hingst på samme stall, og hun er nokså interessert i han. Hun tømmer seg/småskvetter opptil 10 ganger på en halvtime - hvis hun har mulighet.

Så jeg må spørre - er dette normal brunst? Skal den være så hyppig? Blir den så hyppig fordi det står en hingst på stallen? Vil det stabilisere seg?
Eller er det noe annet, for eksempel en urinveisinfeksjon? Føler meg litt blond Rolling Eyes som spør, men hos meg ringer det en liten bjelle - at dette ikke er helt normalt. Setter pris på svar!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 28 November 2012 - 14:57    Tittel: Svar med Sitat

Merra mi hadde meir "rotete" brunst året etter at ho hadde hatt føl første gongen (sommaren då ho var 5 år). Det blei liksom for mykje for ho hormonelt sett når ho var i brunst. Etter dette har eg ikkje merka noko til det, sjølv om vi har bytta stallar og mange forskjellige hestar.

Desverre ikkje noko meir fornuftig å komme med.
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 28 November 2012 - 15:37    Tittel: Svar med Sitat

Kjellfrid skrev:
Merra mi hadde meir "rotete" brunst året etter at ho hadde hatt føl første gongen (sommaren då ho var 5 år). Det blei liksom for mykje for ho hormonelt sett når ho var i brunst. Etter dette har eg ikkje merka noko til det, sjølv om vi har bytta stallar og mange forskjellige hestar.

Desverre ikkje noko meir fornuftig å komme med.

Det hjalp veldig! Wink Da er det mest sannsynlig litt hormoner, og "forvirring" ettersom hun ikke har brukt å ha brunst om høsten/vinteren de siste årene. Får håpe det roer seg snart jeg da Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Hestens helbred Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet