Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Kjørepisk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Aurora

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Onsdag 21 November 2012 - 20:03    Tittel: Kjørepisk Svar med Sitat

Noen som har erfaring med slike enkle modeller fra horze? Må bare ha en som jeg rekker frem til hesten med og kan styre den litt mer med enn det jeg gjør nå. (Bruker en dressurpsik, ikke ideelt, men bare for å lage lyd slik at hesten byr fremover).
Hvor lang bør en evt. pisk være?

170cm

http://www.horze.no/Kj%C3%B8repisk/42326,no_NO,pd.html?start=2&q=kj%c3%b8repisk

140cm

http://www.horze.no/Kj%C3%B8repisk/42325,no_NO,pd.html?start=1&q=kj%c3%b8repisk
Rosendalsborken

Ble Medlem: 17 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 21 November 2012 - 22:51    Tittel: Svar med Sitat

Hva slags vogn kjører du? og hvilken type hest? Kjører du med en eller begge hendene?

Jeg synes det blir alt for kort med disse piskene du nevner. Selv kjører jeg roadcart (en gammel og god Hudikvogn) Jeg har kjørepisk på 220cm. Synes den er passelig. Om du har marathonvogn kan du greie deg med en kortere pisk. Du kan tenke på at når pisken ligger i hånden din så skal den være i likevekt. Dvs at det er lik tungt på snert og skaft siden av hånden din. Dette gjør at hånden din slipper å løfte pisken og gjør den mindre statisk og stiv underkjøringen. Med enhåndsfatning er du mer mobil i forhold til piskebruk, det er lett for å miste kontakt med munnen på hesten med tohåndsgrep når du skal korrigere med pisken. Vertfall gjør det det ekstra vanskelig om du har for kort pisk.

Jeg anbefaler en kjørepisk på 220 eller 200 på roadcart type vogn med lengre sjeker. og kanskje 200 eller 180 på marathon med kortere sjeker. 170 anser jeg som "ponnypisker" Du kan sjekke selv hvor lang pisk du trenger. Du skal nå snerten på pisken på saletten/salleiet på hesten når du sitter i vognen.

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Søndag 25 November 2012 - 18:02    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for et velutfyllende svar, det hjalp meg mye! Kjører en roadcart og har ingen dugende pisk nå, har bare som før nemnd en dressurpisk for lyden sin skyld...
Har en fjordhesthoppe av halvlang type som jeg bruker til kjøring, og avstanden fra hvor hendene mine havner når jeg kjører til hesten er denne:

Og her er et bedre bilde av oss i "aksjon"

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet