Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Sal til unghest
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 08 Juli 2011 - 13:25    Tittel: Sal til unghest Svar med Sitat

Nokon som har gode tips/erfaringer rundt sal til unghest (treåring)? Vi skal så smått byrje med innridning om eit år, og eg har ingen sal liggjande. Skal koste på skikkeleg dressursal med tida, men rekner med at det er liten vits så lenge hesten er ung og i vekst?

Gode og rimelege modeller som egner seg som fyrstegangssal?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 08 Juli 2011 - 18:42    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville gått for en type med utskiftbart bomjern, for da har du mulighet til å gjøre noen endringer etterhvert som hesten utvikler seg. Så kan du kjøpe deg en skikkelig fin sal når hun er utvokst.
IngvildRH

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 10 Juli 2011 - 16:27    Tittel: Svar med Sitat

Thorowgoodsalane er veldig gode til å vere så rimelege! Det er syntetsalar med utskiftbar bom, og du får dei i både dressur og allroundmodell. T4-salen er den billigaste, dressurmodellen går til xvid i bommen, allroundmodellen til xxvid. I Noreg er det bla Høøks som forhandlar dei. Passar til rette ryggar.

If it's not a Fjord - it's just a horse.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Søndag 10 Juli 2011 - 17:22    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vil også anbefale deg en sal med utskiftbar bom, det er kommet ganske mange av disse på markedet nå. Det viktigste er å finne en sal som passer ryggen til hesten (rett/svai rygg, høy/lav manke osv). Og så er det veldig viktig å prøvesitte salen! Jeg ville gått for en dressur- eller allroundsal, det er litt avhengig av hva du føler du sitter best i. Det skader ikke å se etter begge deler, da har du litt mer å velge blant.

Har selv hatt Thorowgood allround på flere unghester, og har vært storfornøyd. Investerte i dressursal til Prinsessa ifjor høst. Hun var da litt over 4 år, og jeg satser på at den passer en stund fremover iallefall Wink
Til Toppen
lille_benny

Ble Medlem: 02 Feb 2009

InnleggSkrevet: Søndag 01 April 2012 - 18:02    Tittel: Svar med Sitat

dytt dytt

fant du deg noen sal? eventuelt hva?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
MariYr

InnleggSkrevet: Tirsdag 03 April 2012 - 8:35    Tittel: Svar med Sitat

Startrekk Dressage, fantastisk sal!! Hybridbom, så han kan justerast enkelt og greitt. Salen sit som støpt pr no, og det salen passer nok også når hesten vert breiare. Dyr sal, men det finst mange gode brukt. Så eg kosta eigentleg på meg skikkeleg dressursal det fyrste eg gjorde Laughing Men ho skal få enda meir skikkeleg sal med tida, men Startrekk funker fjell for oss i innridningsfasa så langt ("innridning", vi har berre skritta så smått, hehe).
Til Toppen
lille_benny

InnleggSkrevet: Tirsdag 03 April 2012 - 18:23    Tittel: Svar med Sitat

det er den såkalte bomfrie varianten? å du virker jo veldig godt fornøyd med din da. hvor kjøpte du din?
Til Toppen
lille_benny

InnleggSkrevet: Tirsdag 03 April 2012 - 18:28    Tittel: Svar med Sitat

hvilken str har Yr på "bommen"?
Til Toppen
MariYr

InnleggSkrevet: Onsdag 04 April 2012 - 6:28    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikkje direkte bomfri sal, det er hybridbom. Men han er såkalla "bomfri" ja. Yr har XW eller XXW i framsvissel på denne, men det er noko for breitt, men eg bruker pad inntil ho har vakse meir, sidan ho uansett ikkje blir ridd på i ordets rette forstand enda. Eg har den gamle modellen med lause paneler, veldig godt regulerbar, og guuuud, så god den er!!

Eg kjøpte min brukt, nyprisen er rundt 12.000.

Ikkje verdens beste bilete, men;

Til Toppen
lille_benny

InnleggSkrevet: Lørdag 19 Mai 2012 - 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Monica_B skrev:
Jeg vil også anbefale deg en sal med utskiftbar bom, det er kommet ganske mange av disse på markedet nå. Det viktigste er å finne en sal som passer ryggen til hesten (rett/svai rygg, høy/lav manke osv). Og så er det veldig viktig å prøvesitte salen! Jeg ville gått for en dressur- eller allroundsal, det er litt avhengig av hva du føler du sitter best i. Det skader ikke å se etter begge deler, da har du litt mer å velge blant.

Har selv hatt Thorowgood allround på flere unghester, og har vært storfornøyd. Investerte i dressursal til Prinsessa ifjor høst. Hun var da litt over 4 år, og jeg satser på at den passer en stund fremover iallefall Wink

er det denne du har vert borti?
http://www.hooks.no/product.aspx?productid=320226&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Til Toppen
lille_benny

InnleggSkrevet: Lørdag 19 Mai 2012 - 22:26    Tittel: Svar med Sitat

MariYr skrev:
Det er ikkje direkte bomfri sal, det er hybridbom. Men han er såkalla "bomfri" ja. Yr har XW eller XXW i framsvissel på denne, men det er noko for breitt, men eg bruker pad inntil ho har vakse meir, sidan ho uansett ikkje blir ridd på i ordets rette forstand enda. Eg har den gamle modellen med lause paneler, veldig godt regulerbar, og guuuud, så god den er!!

Eg kjøpte min brukt, nyprisen er rundt 12.000.

hvilken str er det du har på sete ditt her?

]
Til Toppen
MariYr

InnleggSkrevet: Fredag 28 September 2012 - 15:49    Tittel: Svar med Sitat

Eg har 17,5 i sete trur eg, er litt brei over rumpa Laughing Har forøvrig også ein sprangsal med 17" i setet, som passar meg godt.
Til Toppen
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 14 November 2012 - 17:53    Tittel: Svar med Sitat

lille_benny skrev:
Monica_B skrev:

er det denne du har vert borti?
http://www.hooks.no/product.aspx?productid=320226&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Nei, men nesten - det var denne jeg hadde: http://www.hooks.no/product.aspx?productid=320713&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Utstyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet