Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Bedekking, val av hingst, tidspunkt? Hjelp;)
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Aurora

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Søndag 14 Oktober 2012 - 9:44    Tittel: Bedekking, val av hingst, tidspunkt? Hjelp;) Svar med Sitat

Ønskjer muligens å beddekke neste år, men har litt fleire spørsmål sidan eg er ei nervøs "hønemor" som vil gjere det beste for merra dersom vi skal ordne noko. Laughing
- Er det nokre hingstar med gode karakterar på bein, snille (godt temperament), og gode rideegenskapar, som skal vere på Nordfjordeid neste år?
- Har sett litt forskjelleg ang. pris for totale kostnadar, kva er dokka erfaring?
- Har dokke link til nettside der det står litt om hesten sine bruksegenskaper, arbeidsvilje og korleis avkomma som regel vert? (Både når det gjeld oppførsel og farge/utsjånad) har allereide sett Kneist si side og tykte det var godt eksempel på det eg vil sjåWink
- Har dokke planar om bedekking neste år? Kven med, kvifor og kortid?
- Korleis startar ein planlegginga for noko slikt og kva må ein spesielt hugse på?

Her er jenta mi, ønskjer ein hingst som kan vege opp litt for "feil" ho har. Spesielt ønsker eg ein hest med gode rideeigenskapar og GOD GALOPP (spesielt i dressur/på volter) Wink

Tykkjer selvfølgeleg at merra mi er den vakraste og mest perfekte hesten;)

Godt temperament og anvennlighet er absolutt viktig!

Håpar de orkar å skrive ned alt dykk veit, erfaringar dykk har, sider på nett de likar og andre ting dykk kjem på angåande dette;)
(Gjerne og namn på kjente og mindre kjente hestar, har sett nokre men er litt lite bevandra i dette Rolling Eyes )
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 14 Oktober 2012 - 11:17    Tittel: Svar med Sitat

en del av det du spør om er umulig å svare på, i og med at hingsteutstillingen i 2013 først finner sted i mai, og det er som regel ikke helt bestemt hvor hingstene skal stå før etter det, samt at det kan komme nye hingster som blir kåret, allerede kårede hingster får kanskje ikke fornyet kåringsgrad etc.

det beste stedet å begynner er i hingstekatalogen: http://www.fjordhest.no/hingstekatalog/

der kan du søke på hingster etter farge, geografisk område etc. sogn og fjordane v il jo være et greit sted å begynne, hvis det er i området nordfjordeid du ser etter hingst. husk at hingstene gjerne flytter på seg til våren, de kan bli solgt eller utleid til andre steder.

totalte kostnader på bedekking har jeg erfart er alt i fra et par tusen, hvis du stasjonsbedekker og reiser med hesten til hver parring, så du slipper ekstra utgifter til oppstalling etc, til over 20.000, da reiste jeg til danmark og bedekket og hadde hesten der i nesten 3 mnd.
hvis du inseminerer må du gjerne regne med litt ekstra kostnader i forhold til naturlig bedekning.

det er ikke så vanlig (enda i hvert fall) at avlshingstene har egne nettsider. men du kan ofte finne en del info på nett om du google navnene til de du er interessert i. i hingstekatalogen finner du også link til dommerkortene til de respektive hingstene.

hva gjelder farger så er det avhengig av hvilken farge hoppa/hingsten er, og om de bærer noen felles gener. ulsblakk kan ikke bæres, og føllet har 50% sjans til å få fargen hvis en av foreldrene har den.

jeg skal bedekke tre hopper neste år. du har allerede startet planleggingen ved å vurdere å bedekke. når jeg velger ut hingst setter jeg opp en liste over alle hingstene jeg liker. så starter jeg utkryssing. først de som er for nært beslektet med hoppa. deretter ser jeg på eksteriør og krysser ut de som ikke passer til hoppa. har f.eks hoppa kort hals, velger jeg ikke en hingst med kort hals. jeg ønsker dessuten å avle farger, så hvis jeg står igjen med to like gode hingster, og den ene har eller bærer en annen farge en brunblakk rykker den automatisk fram i køen. geografi spiller også en liten rolle, jeg vil helst ikke være på reisefot mer enn et døgn, altså maks to, tur/retur.

når jeg har bestemt hvilken hingst jeg vil bruke kontakter jeg eier/hingsteholder for å høre om den skal gå i avl, og når de starter å ta i mot hopper. om det blir stasjon, slepp etc. greit å vite. hvis jeg ikke helt har bestemt meg og står igjen med 2-3 hingster kan det også være greit å spørre litt om hingstene så blir det kanskje lettere å bestemme seg.

å følge med på utstillingsresultater kan være en fordel, da kan du se hvordan andre avkom av hingsten gjør det, om det er typiske feil som går igjen på veldig mange av dem eller lignende. bruker du en ung hingst har den kanskje enda ikke avkom etter seg, men det går jo an å se på hvordan hingstens søsken har gjort det.
Aurora

Ble Medlem: 30 Aug 2011

InnleggSkrevet: Søndag 14 Oktober 2012 - 13:04    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for et godt svar, skal ta til meg dette og se meg litt mer rundt i hingstekatalogen Smile Får se litt hva fremtiden bringer, er litt redd at det blir med tanken, men hadde vært utrolig spennende å få et føll til gårds!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Avl Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet