Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring

Start Nytt Tema   Svar på Tema
arbeidssele vs. lettsele
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
HegeA

Ble Medlem: 30 Mai 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 20 September 2012 - 17:20    Tittel: arbeidssele vs. lettsele Svar med Sitat

Ønskjer å skape litt debatt rundt bruken av seletøy. Kvifor og korleis det vert nytta av ulike brukarar. På denne måten kan vi dele erfaringar og kunnskap. Så eg legg ved nokre spørsmål om emnet:

Kva type sele foretrekk du å bruke til din hest?
kva grunnlag har du for at du nyttar den typen?
Kva fordelar/ulemper ser du ved dei ulike typane sele?
Brukar du ulike selar til ulik type køyring/arbeid?

Tenkjer då i utgangspunktet på den tradisjonelle areidsselen (her kan ein også sjå på bogtre opp mot ringpute) og lettele (dressur-/maraton sele) evt. også andre typar selar om nokon har erfaringar og kunnskapar om det.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 21 September 2012 - 12:21    Tittel: Svar med Sitat

med "lettsele" tenker jeg som oftest på en litt simpel sele, bestående av bryst, en lite solid pute og gjord, halereim, og kanskje baksele. med en liten reim til å feste vogna. eneste fordelen med slike, er at de er billige. sikkert greit å tømmekjøre med.

til BRUK velger jeg arbeidssele med bogtre hvis jeg skal dra tungt, maratonsele hvis jeg skal dra "fort". foretrekker egentlig maratonsele med trekkliner uansett, og det gjør nok hestene også.

i den tiden jeg drev med ponnitrav brukte jeg selvfølgelig travsele. helt greit på en lett sulky eller speedcart, men sele med trekkliner er bedre når det begynner å bli tyngde bak.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 21 September 2012 - 18:32    Tittel: Svar med Sitat

Til fjordingen jeg hadde før, så hadde jeg maratonsele.
Jeg ønsket å starte, så da var det det jeg kjøpte. Hadde tilgang på arbeidssele (lånte av medoppstallør), som jeg lånte når vi skulle kjøre slede eller tung 4-hjulsvogn.
Kunne også kjørt roadcart med arbeidssele, såfremt vogna har fester til dette, men foretrekker maratonsele.

Hesten jeg har nå er bare ett år, til henne har jeg kjøpt syntes maratonsele for innkjøring. Skulle gjerne hatt arbeidssele, da jeg synes det er sikrere (raskere/lettere å ta av og på vogn), men det koster veldig mye mer penger, og jeg har ikke slike fester på vogna.
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 23 September 2012 - 18:39    Tittel: Svar med Sitat

Bruker arbeidssele hvis vi hovedsaklig skal kjøre i skritt, eller trekke tungt. Bruker også arbeidssele til sledene, siden de ikke har fester for trekkremmer. Maratonsele er mer bekvemt hvis vi skal ha fart, synes jeg.
SILJE S A

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 23 September 2012 - 22:00    Tittel: Svar med Sitat

Har arbeidssele og maraton sele. Har ennå ikke prøvd maraton selen( kjøpte den for 6 mnd siden) for det er så lettvint å bare hive på arbeidselen Smile

Synst det er mye mikk makk med meraonselen, men det er sikkert bare en vane Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Turid

Ble Medlem: 10 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 27 September 2012 - 17:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg foretrekker maratonsele på mine hester, men bruker både arbeidssele, lettsele og maratonsele.
Bruker maratonsele da jeg liker best å kjøre med maratonvogn, spesielt i dressurkjøring. Er en del mer styr å ta på og av vogna med en slik sele, men føler den gjør det lettere å kjøre smidig med en slik sele.

Fordelene med en maratonsele er som nevnt at hesten kanskje bli smidigere å kjøre da den slipper bogtre og tung vogn, pluss at det er stillere enn en skranglete arbeidssele. Ulempen er at det er mange fester, så man må som regel være to eller ha en veldig trygg hest. Egner seg ikke til å kjøre inn hester med heller.

Bruker maratonsele under dressur, presisjon og maratonkjøring. Av og til på tur også. Skal jeg kjøre roadcarten, bruker jeg lettselen. Og de gangene jeg bruker tungvogna, bruker jeg arbeidsselen. Alle selene har sine bruksomeråder Smile

Besøk:
www.aalerud-stall.com

Bloggen min på Hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Kjøring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet