Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Strikk?! Gå til side Forrige  1, 2
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Anne

Ble Medlem: 18 Feb 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Mai 2009 - 14:31    Tittel: Svar med Sitat

Alle som rir med hjelpetøylar vil vel påstå at dei brukar dei riktig. Har aldri høyrd nokon innrømme det motsette medan dei rir....
Likevel tyder mykje av det ein ser på det motsette. Sjølvsagt fins det mindre ille bruk av hjelpetøylar, men eg meiner framleis at hjelpetøylar er til for å kamuflere mangelfull utdanning av hest og/eller ryttar.
Eg rei sjølv med hjelpetøylar i min ungdom, etter anbefaling frå instruktør. Eg var overbevist om at eg brukte dei riktig. Nå, mange år etter gremmes eg ved tanken. Instruktøren burde terpa sits og "ryttarkjensle" i stadenfor. Hesten begynte å jobbe riktig han når eg var blitt flink nok og han sterk nok.
Så trening og atter trening er det som skal til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
kae

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 20 Mai 2009 - 15:46    Tittel: Svar med Sitat

Jeg signerer Anne og kunne ikke sagt det bedre selv. Tommel ned for innspenning.

Min blogg på hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Bulle

Ble Medlem: 07 Jul 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 21 Mai 2009 - 22:12    Tittel: Svar med Sitat

Takktakk for så mye svar!
Så dette med strikk er mere negativt enn det de sier på stallen, kjekt å ha noen å høre med her inne Laughing Da blir det IKKE strikk og ikke hjelpetøyler. Men rir for ridelærer 1 gang i uka da Cool

http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=30634
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Anders

Ble Medlem: 12 Jul 2009

InnleggSkrevet: Søndag 12 Juli 2009 - 11:47    Tittel: Re: Strikk?! Svar med Sitat

strikk er et hjelpe middel som hjelper hesten på å søke ned og vis man da vil begynne å ri hesten mot tøylene er å bruke strikk en perfekt måte å lære hesten å søke ned. det som er viktig er at man ikke strammen den for mye den skal ikke stramme og "tvinge" hesten ned i form men den skal hjelpe den til å lette søke ned og etter hvert klare det selv.
Smile
Mi86

Ble Medlem: 01 Apr 2006

InnleggSkrevet: Søndag 12 Juli 2009 - 12:36    Tittel: Svar med Sitat

trur det er mange som misforstår det med at hesten går på tøylen , det at hesten går på tøylen er ikke at bare hesten får den knekken på halsen som mange snakker om . men når hesten går på tøylen så setter den bakbena godt under seg . den løfter på krysse (for en svai over ryggen ) og så den knekken på halsen . og for for å få til dette må rytter sitte riktig på hesten og hesten må vere sterk nok i ryggen.

Jeg er i mot alt av strikk og hjelpetøyler , da tvinger man hesten til å knekke halsen og man får en anspent hest med stiv nakke.
Det beste er å jobbe med hesten sant at hesten gjør det atumatisk selv(hester ønsker faktisk å søke ned med hode) . hvis man er usikker om ossen man gjør dette så ri for en ridelærer .
Man bør også ta hensyn til hestens alder
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 12 Juli 2009 - 15:42    Tittel: Svar med Sitat

Mi86 skrev:
trur det er mange som misforstår det med at hesten går på tøylen , det at hesten går på tøylen er ikke at bare hesten får den knekken på halsen som mange snakker om . men når hesten går på tøylen så setter den bakbena godt under seg . den løfter på krysse (for en svai over ryggen ) og så den knekken på halsen . og for for å få til dette må rytter sitte riktig på hesten og hesten må vere sterk nok i ryggen.

Jeg er i mot alt av strikk og hjelpetøyler , da tvinger man hesten til å knekke halsen og man får en anspent hest med stiv nakke.
Det beste er å jobbe med hesten sant at hesten gjør det atumatisk selv(hester ønsker faktisk å søke ned med hode) . hvis man er usikker om ossen man gjør dette så ri for en ridelærer .
Man bør også ta hensyn til hestens alder

Så sant som det er sagt!

Nakkens RIKTIGE krumning kommer som en følge av at hesten bikker bekkenet bakover, bøyer i bakknærne. "setter seg på rumpa" og løfter ryggen. Noe annet er fysisk umulig.
(OT: Da kan jo nevnes i samme slengen at den "fancy tåstrekken" vi ser mer og mer av i dressuren, er et tegn på hul rygg og knekk i nakken. Det er faktisk fysisk umulig for hesten å strekke slik på tottelottene, hvis den bærer seg slik den skal...).

At hesten har et godt overtråkk og knekk i nakken med strikk, betyr ikke at det vi ser er "ekte". Strikken fikserer hesten, og den blir spent, den knekker hesten i 3/4/5 nakkevirvel, og den faller på fremparten, mens bakbeina slenger bak der.

Finnes en svært god tråd på forumhest.no ang dette.
Den ligger under "Ridegrener" -> "Dressur" -> "Bakbeinsaktivitet - hvordan se på bilder?".
Anbefaler alle å lese tråden, der er det mye å lære Wink

Vi må huske at når vi trener dressur, er det som å trene en bodybuilder. Man kan ikke jukse seg til muskler og smidighet. Man må bygge det opp del for del... Vi må ha tid, og alltid huske at hodestillingen er et speilbilde av aktiviteten i bakparten (så lenge hesten ikke er tvunget ned "på tøylen"...., så vi må lære oss å se og kjenne på følelsen av når det er riktig).

Jeg gnåler stadig om boken "Tug of war" av Gerd Heuschman.
Der tar han opp hvorfor slike hjelpemidler ikke fungerer slik vi tror.
Samt: Anja Beran: "Classical Schooling"= GULL.

Du får kjøpt dem billig her:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1570763747

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1570763755

Fri frakt om du handler for over 195,- og betaler på nett med kort.
Denne bokhandelen har ALT!!

Nok en laaang avhandling fra meg.... Confused
Anne

Ble Medlem: 18 Feb 2008

InnleggSkrevet: Søndag 12 Juli 2009 - 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Nå har eg og lest boka "Tug of war" som nevnt ovanfor. Fantastisk bok som burde vore pensum for alle ryttarar! Godt forklart om kva som er korrekt og feil trening av hest. Forfattaren er ein dyktig hesteveterinær i tillegg til å vere dressurryttar på høgt nivå med utdanning innan hest. Altså veit han godt kva han skriv om.
Kom igjen folkens, løp og kjøp!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 12 Juli 2009 - 20:20    Tittel: Svar med Sitat

Anne skrev:
Nå har eg og lest boka "Tug of war" som nevnt ovanfor. Fantastisk bok som burde vore pensum for alle ryttarar!

Yep Cool
Vi må ha kunnskap om hestens anatomi for å vite hvordan vi kan trene den uten å påføre den skader....
Man ser hvordan det går med mennesker som trener feil med vekter etc: De får belastningsskader, prolapser, senebetennelser, osv...
Festus

Ble Medlem: 11 Okt 2011

InnleggSkrevet: Tirsdag 15 November 2011 - 0:14    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Det er bare en ekstra hjelp for meg når jeg er dritlei av ømme armer og frekk hest.

Slitt med sterk hest og ømme armer selv i mange, mange år! Men så startet jeg heller med å ri han inn på nytt, på hans premisser..nå er han snill som et lam, mot alle som håndterer og rir han. Skjenkeldøvheten forsvant også!
Når det kommer til hjelpemidler, så strekker jeg meg kun til en dressurpisk som jeg ikke rører han med. Men som en faktor for å bøye han riktig i hjørnene, gampen er 20 år; og nok et bevis på at hjelpemidler er utrolig unødvendig til det motsatte er bevist. Noe det sjelden kan bli Confused
Seija

Ble Medlem: 19 Sep 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 05 Januar 2012 - 14:22    Tittel: Svar med Sitat

Mine tankar om strikk..

Det er igjen menneskes "fine, vidundelige" problemløsninger uten en eneste ettertanke. Skaper gjerne den effekten en vil ha med hode lengre ned -- og fine lange strek med bakbeine -- men sånn som Christin skriver -- gjør den også knekk på 3-4-5 på nakkevirvlar,hesten faller på fronten, får ikke opp bogen og there goes the balanse. Og er definitivt ikke en øvelsetøy for Kandar!!

Jeg brukte dem i en kort periode inntil jeg skjønte at jeg ikke skjønte hva jeg drev med. Hesten hadde heller ikke noen hjelp av det i sin balanseproblemer, tvert i mot. Vi blei veldig frustrerte begge to.
Har derimot funnet ei trener som har tid til oss og våres utvikling!! det er a og ø!! Vi bøyer og tøyer ut, lærer hesten mye fra bakken og det gir mye bedre resultater. Lettere ridning og bedre humør hos hest og rytter.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet