Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Landslagsuttaket - vegen vidare
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 28 September 2011 - 16:40    Tittel: Landslagsuttaket - vegen vidare Svar med Sitat

Korleis opplevde fjordhestmiljøet landslagsuttaket som vart forsøkt gjennomført før årets nordisk?

Eg hadde opphavleg tenkt å skrive ein artikkel om uttaket og fordeler/ulemper med dette til Fjordhestbladet etter NM, men i og med at det ikkje vart noko lagkonkurranse så fall poenget litt vekk. Eg lurer likevel på kva synspunkt folk har på temaet: korleis opplevde deltakarane opplegget, og korleis skulle ein ynskje at opplegget var?

Kva hindra folk i å kome? Kunne ting vore betre tilrettelagde, eller var dette vegen å gå? Burde ein samle både riding og køyring same stad, bruke fleire instruktørar, ha eit desentralisert tilbod? Vil gjerne høyre synspunkt på dette Smile

Er det ynskjeleg å bruke denne metoden til å velje ut kven som skal representere Noreg under neste EM i Tyskland? Ev. tenkje langsiktig fram til nordisk om to år og ha eit opplegg for å samle aktuelle ekvipasjer frå no og fram til då?

Korleis opplevde arrangørane av landslagsuttaket opplegget? Kva innspel fekk dei undervegs?

Noreg har sjølvsagt alt å vinne på at vi sender våre beste ekvipasjer for å representere landet i framtidige internasjonale konkurranser, så korleis skal vi klare å velje ut desse? Er "marknaden" allereie for metta med ulike treningstilbod? Har landslagssamlingar livets rett? Kven bør ev. få ansvar for å velje ut ekvipasjene dersom det ikkje er ein fast trenar?

Sjølv skulle eg ynskje det hadde vore eit meir desentralisert tilbod, slik at fleire kunne fått vore med vertfall dei to-tre fyrste gongane. Så kunne ein ev. samla på Frya el. dei som vart uttekne til lag for ein siste finpuss ei tid før avreise. Då burde ein samla både riding og køyring der.

Det er kjekt å møte andre frå heile landet utanom NM også, så slik sett var landslagssamlingane ein sosial møteplass. Men for meg som er pinglete på vinterføre er ikkje draumen å køyre fjellovergang med hengar midtvinters, for å seie det slik Wink

Eg er elles godt nøgd med trenarane som skulle stå for uttaket, då eg meiner dette er oppegåande og fornuftige personar med god kompetanse.

Køyr debatt Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 17:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er veldig godt fornøyd med plassen, forholdene og ikke minst treneren:) Men jeg synst det har vært alt for dårlig informasjon i og rundt disse samlingene, slik det ble fortalt før første samling så forsto jeg (og fler med meg) at for i det heletatt å ha muligheten å få bli med på et landslag, så var disse samlingene obligatoriske...etter siste samling ble det så tatt ut et foreløbig lag, å vips så ble det stille, heeeeelt stille. Synst jo det var veldig rart, og har jo fått høre i ettertid en hel masse mindre hyggelige ting som skjedde, og det tar jeg sterk avstand fra, skal ikke utbrodere det noe her, men det var blant annet snakk om å få inn folk på laget som ikke hadde møtt opp på en eneste samling...da stiller jeg spørsmålet: Hva da med vi som har stilt opp på ALLE samlingene, brukt mange tusen på reise, opphold og mat, plutselig skulle ikke det bety noe liksom, å det synst jeg rett og slett er lite profesjonelt gjort, synst faktisk fjordhest laget burde betalt tilbake en del av di pengene mange av oss brukte på alt dette her, for vi fikk tross alt beskjed om at det var obligatorisk å bli med på samlingene, ikke bare jeg som mener dette, vet flere med meg som var med på samlingene som sier det samme, men jeg kan gjerne være den som setter tankene våre på papiret.
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 18:24    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ikke vært med på noen samlinger (har ikke en gang fjording), men utpå vårparten, etter sist samling var det vel, kom det meg for øret at det har vært endel rot rundt disse samlingene, og at det var mange frustrerte ryttere - og kanskje et fjordhestmiljø som ikke var så hyggelig som først antatt.

Utifra Hannes innlegg over her, så antar jeg da at det fortsatt sitter mange rundt omkring som var med på disse treningene og som sitter med mange spørsmål og føler seg tilsidesatt.

Jeg har også hørt om ting og tang angående "det såkalte landslaget" fra folk som har fjording men som er utenfor miljøet.

Spørs om det ikke trengs en "opprydning" og forklaring her...
Ikke nødvendigvis til allmennheten (selv om rykter såklart går, og jeg for min del er nysgjerrig på hva som egentlig har skjedd), men i hvert fall til dem som har brukt mye tid og penger på å delta på samlingene.
Enzo

Ble Medlem: 18 Okt 2007

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 18:47    Tittel: Svar med Sitat

MÅ SI MEG HEEEEELT ENING MED HANNE... Synes det var veldig mye rot. Vi som har vært på ALLE samlingene, har faktisk bruk mye penger og tid på dette.... Å synes også som Hanne skriver, at vi skulle fått tilbake litt av pengene... Ettersom samlingene foregikk på vinterstid, måtte mannen min ta seg fri fra jobb.... Å det er masse penger tapt for oss... Dette var for å kjøre meg nedover.
Ellers må jeg si at plassen OG treneren var super.. (ikke Frya leir)
Håper dette med Landslag kommer til å bli en del av hverdagen hos folk som er interessert i dette, men for guds skyld...... GJØR DET LITT MERE SERIØST!!!!!
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 19:11    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
Jeg har ikke vært med på noen samlinger (har ikke en gang fjording), men utpå vårparten, etter sist samling var det vel, kom det meg for øret at det har vært endel rot rundt disse samlingene, og at det var mange frustrerte ryttere - og kanskje et fjordhestmiljø som ikke var så hyggelig som først antatt.

Utifra Hannes innlegg over her, så antar jeg da at det fortsatt sitter mange rundt omkring som var med på disse treningene og som sitter med mange spørsmål og føler seg tilsidesatt.

Jeg har også hørt om ting og tang angående "det såkalte landslaget" fra folk som har fjording men som er utenfor miljøet.

Ikke nødvendigvis til allmennheten (selv om rykter såklart går, og jeg for min del er nysgjerrig på hva som egentlig har skjedd), men i hvert fall til dem som har brukt mye tid og penger på å delta på samlingene.

Jeg skulle med glede skrevet og fortalt ting som har blitt sagt, ting som har skjedd osv osv, men vet at det har vært forsøkt før å få dette fram, men pga av at enkelte av disse mindre hyggelige episodene oppsto på grunn av at svært sentrale personer i fjordhestmiljøet opptrådde særdeles uprofesjonelt ble det ville protester fra flere hold når det skulle offentliggjøres, så da ble det vist slik. Er vist enkelte som synst at det er bedre med tisking å hvisking å baksnakking rundt om, en å bare enkelt få lagt kortene på borde, få snakket om det å få lagt det bak oss.. Jeg vet værtfall at jeg kommer ikke til å bli med på dette mer pga alt som skjedde i etterkant, ikke fordi det gikk utover meg personlig på noen måte, men personer jeg bryr meg om og er glad i fikk en alt annet en positiv opplevelse med det, og slik skal det absolutt ikke være....
Enzo

Ble Medlem: 18 Okt 2007

InnleggSkrevet: Søndag 02 Oktober 2011 - 19:27    Tittel: Svar med Sitat

E.Rabalder skrev:
KatrineH skrev:

Jeg skulle med glede skrevet og fortalt ting som har blitt sagt, ting som har skjedd osv osv, men vet at det har vært forsøkt før å få dette fram, men pga av at enkelte av disse mindre hyggelige episodene oppsto på grunn av at svært sentrale personer i fjordhestmiljøet opptrådde særdeles uprofesjonelt ble det ville protester fra flere hold når det skulle offentliggjøres, så da ble det vist slik. Er vist enkelte som synst at det er bedre med tisking å hvisking å baksnakking rundt om, en å bare enkelt få lagt kortene på borde, få snakket om det å få lagt det bak oss.. Jeg vet værtfall at jeg kommer ikke til å bli med på dette mer pga alt som skjedde i etterkant, ikke fordi det gikk utover meg personlig på noen måte, men personer jeg bryr meg om og er glad i fikk en alt annet en positiv opplevelse med det, og slik skal det absolutt ikke være....

KUNNE IKKE VÆRT MER ENIG........
Bingsblakken

Ble Medlem: 10 Apr 2009

InnleggSkrevet: Mandag 03 Oktober 2011 - 13:45    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at skal fjordhestmiljøet bli tatt for noe annet en enn underlig liten klikk, må det retningslinjer til. Og de må følges. Ingen vits i å satse på samlinger til ut-tak og få ekvipasjer til å komme på disse. For så å se en annen vei når man faktisk skal ta ut lag. Om kravet var at man skulle på samlinger for å bli tatt ut til laget, så -skal- laget taes ut av de som var på samlingene. Uansett om det var bedre ekvipasjer andre steder.

Det er gjort mye bra for fjordhesten, ikke la dette stoppe opp for at en liten "mafia" skal få ting som de vil uansett kostnad.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 03 Oktober 2011 - 23:05    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også kun sett dette utenfra så tenker kun på hva jeg synes høres mest rettferdig ut, og hvordan jeg selv kunne tenkt meg at det skulle ha vært.

Da jeg først leste om disse samlingene reagerte jeg på at de skulle være obligatorisk. Det hørtes fryktelig dyrt ut og vil automatisk diskriminere ift bosted så lenge de alltid holdes på samme plass.

Intensjonene bak landslaget er sikkert bra de, man vil vel bare at vi skal vise oss fram fra vår beste side og alle som vil kan kanskje ikke dra. Likevel synes det begynner å bli litt for mange tendenser til å adoptere opplegg fra elitenivået i hver gren og jeg synes dette blir litt vel alvorlig for en raseorganisasjon. Med dette mener jeg at det er greit å kreve at det ordinære landslaget i sprang og dressur må reise rundt i landet for å kvalifisere seg og de har sikkert obligatoriske samlinger i tillegg. Det å overføre dette til fjordhestmiljøet synes jeg derimot blir litt unødvendig bruk av ressurser. Pengene og tiden er bedre brukt i lokalmiljøet til å delta på kurs og stevner der. (Det å faktisk reise på nordisk/EM koster sikkert en formue i seg selv også.)

Så hvordan velge ut hvem som skal få reise? Først et spørsmål: Hvor mange plasser har vi å dele ut til f.eks. EM?
Jeg synes det er mest naturlig at NFL bestemmer dette, men siden vi har et lite miljø (og spesielt hvis det ikke er eksterne trenere med i bildet) er det viktig at det blir en mest mulig objektiv vurdering av ekvipasjene.
Hva med å la resultatene telle for seg? F.eks. kunne resultatene fra de siste to årene bli vurdert. En viss mengde skjønn vil alltid være nødvendig, men her må vi kanskje bare stole på at folk innser selv når de er inhabile i en diskusjon. Mulige problem: fjordhestfientlige dommere, og skal man sammenligne prosenter eller plasseringer. Sikkert flere utfordringer også, men foreløpig ser jeg ikke noe bedre alternativ hvis vi skal gi alle en sjanse til å bli med i vurderingen.
Dette systemet krever også en stor innstats og investering ift. å dra ut på nok stevner til at man får vist seg fram, men det er vel uansett uaktuelt å sende uerfarne ekvipasjer til store mesterskap så jeg ser ikke dette som noe problem. Derimot, hvis alle skulle i tillegg bruke mange tusen kroner på disse samlingen vil det helt sikkert gått ut over stevnesatsingen hos flere.

Jeg synes en samling før avreise for de som blir tatt ut er en god idé, men da mer for det sosiale enn for treningen sin del. Man kan lære mye på et helgekurs, men på dette stadiet (jeg tenker 1-2 mnd før konkurransen) er det jo ikke de store forandringene som skal gjøres.

Vel, bare noen tanker herfra en sen mandagskveld. Jeg er spent på å høre hva dere andre synes kan være en rettferdig utvelgelse, det er jammen ikke enkelt Razz
Til Toppen
LivJorunn

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 04 Oktober 2011 - 10:43    Tittel: Svar med Sitat

Veldig kjekt at det vart litt fart i denne debatten! Smile

Eg har også høyrt rykter om mykje styr og ufred som følgje av samlingane, men har ikkje heilt fått tak i kva alt dette dreia seg om. Ikkje noko å rippe opp i offentleg kanskje, men det er absolutt noko ein må ta med seg for eventuelle seinare arrangørar.

Stine har mange konstruktive tankar synest eg, og dette er jo måten laguttak vart gjort på tidlegare. Då søkte ein om plass på lag ved resultat som var oppnådd siste to år. Absolutt ein god idè å samle laget ein gong før avreise, både for det sosiale, men òg for fagleg påfyll. Kanskje kan ein då smette inn litt teori om kva som er viktig å tenkje på ved internasjonal start etc, då det kan vere ein del å sette seg inn i ved kryssing av landegrenser.

Dersom det i framtida skal vere obligatoriske samlingar, meiner eg dei bør vere litt meir desentraliserte. Det er lettare å sette ein instruktør på flyet enn å køyre mange hestar land og strand rundt. Dei beste konkurransehestane reiser allereie mykje og langt kvar sesong som det er.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Stall Blåtopp

Ble Medlem: 14 Aug 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 05 Oktober 2011 - 15:34    Tittel: Svar med Sitat

Enig med tankene til Stine fra en mandags kveld Wink

Også et godt poeng fra Liv Jorunn om at det er en samling med en del teori/ info ang start i utlandet.

Annike
Til Toppen
Ida&Sjurmann

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Mandag 10 Oktober 2011 - 20:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes dette med landslaget var og er en kjempe ide. Men mitt problem kommer da inn at jeg bor i Kristiansand. og har ikke alltid mulighet og tid til å reise hele lande rundt for å dra på noe obligatoriske stevner.

Jeg mener at det mest rettferdige her blir da å reise rundt på stevner, og de som har best samle resultat blir tatt med. Dette da fordi vi er så spredt i lande og miljøet er ikke så stort enda, og vi har liksom ikke de formuene som ofte de andre har. Og dressur har flere samlinger på fylkes basis (eller legger sammen noen fylker) som er obligatoriske og ikke mange landslag samlinger..

Jeg er DD1 selv, og har dømt mye og skrevet veldig mye for andre dommere de siste 2 årene, da jeg har jobbet på Epona ryttersenter som i år arrangerte NM i dressur og har hatt mange store elite stevner også. Og det er ikke mange fjordhest fiendtlige dommere lenger..
lillelillejo

Ble Medlem: 25 Mar 2007

InnleggSkrevet: Onsdag 02 November 2011 - 21:23    Tittel: Svar med Sitat

Jeg syns detta med landslagsuttak var et supert tiltak!
Jeg er enig i at det ble masse rot denna gangen, men jeg håper og tror nok at de som arrangerte dette også fikk med seg det, og forhåpentligvis prøver å forbedre dette til neste gang. Jeg syns kanskje man skal være litt forsiktig med å bare dra fram det negative ved dette, for det var jo masse positivt ogsåSmile
For oss var det ihvertfall kjempegøy å treffe flere aktive hester og ryttere, og å bli kjent med disse! Plassen og instruktøren var helt topp, og det var gøy å ha noen "mellom-mål" mot NM! Jeg håper ihvertfall at dette er noe man kan fortsette med, bare få ting litt mer på stell:-)
Kanskje det er derfor det ikke har blitt noe samlinger i år, ingen som tør ta det på seg?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 03 November 2011 - 23:26    Tittel: Svar med Sitat

Selve samlingene synes jeg også høres bra ut, og det er fint å høre fra dere som var fornøyd også Wink Det er heller opplegget med at de skulle være obligatorisk som jeg synes gjør ting urettferdig.
OAFL har jo tidligere hatt NM-samlinger som har vært veldig populære. Det hadde jo vært fint om flere fjordhestlag kunne arrangert fjordhestkurs gjennom vinteren for å ha en møteplass (ev inkludert andre raser også hvis det trengs for å fylle opp kursene). Det vil nok ikke samle kun de mest aktive rytterne, men i hvert fall møtes fjordhestfolk fra samme område og blir kjent med hverandre.
Er det noe sånt du kunne tenkt deg, eller er det mer selve landslagssamlingfølelsen du ønsker?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » NM og Nordisk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet