Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Har kjøpt meg fjording
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Hermine

Ble Medlem: 25 Sep 2011

InnleggSkrevet: Søndag 25 September 2011 - 17:32    Tittel: Har kjøpt meg fjording Svar med Sitat

Kjøpte meg fjording for litt over en mnd siden.
Hun ble 4 år i sommer så er ung.
Hun er en herlig jente, men har litt problemer med napping, som faktisk har blitt bedre.
største problemet er vel at hun sparker ut når jeg skal løfte bakbena hennes.
har funnet ut at hun er ikke redd, hun vil rett å slett bare være sjef og ha meg vekk.
det aller største problemet er at jeg har fått skrekken av bakben, etter jeg hadde en araber som hadde sinnsyke problemer med bena og sparket å truet alle:/
Jeg tør rett å slett ikke løfte bakbena på min nye hest, er så utrolig frustrerende.
stelleren min på 13 år løfter bakbena hennes, og andre i stallen har også gjort dette.
men de har ikke noe skrekk og tør å holde fast i foten når hun sparker og de lykkes med å holde foten oppe.
så utrolig synd at jeg har blitt så livredd, vil jo kunne tørre å håndtere bakbena på hesten min.
jeg vilo hoppe i det, men feiger ut hver gang.
har løftet bakbena, men når hun sparker ut, så slipper jeg foten hennes, og jeg vet at hesten vet at hun vinner over meg.
ellers er hesten bare helt super, liker henne veldig godt Smile
andre her som har eller har hatt skrekk, og har noen solskinns historier til meg ?Smile

hilsen hun på 28 år med bagbens skrekk Wink Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
MariYr

Ble Medlem: 04 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 25 September 2011 - 18:41    Tittel: Svar med Sitat

Øv deg på å lyfte føtene på hestar som er trygge. Ver bestemt, ta godt tak og stå i ei stødig stilling. La andre lyfte beina på hesten din, bruk god tid og gjer ho trygg på berøring på bakføtene. Så kan du prøve etterkvart Smile Reknar med at ho ikkje har vondt nokon stad? Kanskje ho er kilen?

Gratulerer med hest, kva hest du har kjøpt deg?
Til Toppen
Hermine

InnleggSkrevet: Søndag 25 September 2011 - 19:51    Tittel: Svar med Sitat

MariYr skrev:
Øv deg på å lyfte føtene på hestar som er trygge. Ver bestemt, ta godt tak og stå i ei stødig stilling. La andre lyfte beina på hesten din, bruk god tid og gjer ho trygg på berøring på bakføtene. Så kan du prøve etterkvart Smile Reknar med at ho ikkje har vondt nokon stad? Kanskje ho er kilen?

Gratulerer med hest, kva hest du har kjøpt deg?

Takk takk Smile
Hun har nettopp gått gjennom helseattest og benprøver, og alt er bra Smile
Hun er barfot, og eneste som er at en dame skulle trimme høvene hennes før jeg kjøpte henne, tok litt for mye av høvene og så har det vert våt sommer.
Så hun er litt sårbeint, men hun har sterke høver så det skal bli bra etterhvert.
Hermine bryr seg ikke om jeg stryker henne på bagbena nede med hoven, eller børster halen hennes.
Er bare akkuratt i det vi ber henne om å løfte foten at hun sparker ut 2-3 ganger, også ut til siden.
Holdes hun fast så slutter hun og står fint.
Så det er jeg som må komme over skrekken min slik jeg kan være tøff å gå bak og løfte høvene og være bestemt.
Men det er så mye lettere sagt enn gjort Wink
Er mange som nokk kan hjelpe meg, men vil så gjerne komme over skrekken.
hun var veldig tøysete med frambena også, la seg på deg og ramlet nesten i bakken, men dette er mye bedre nå.
når hun kom til meg så var hun redd spylespilt, men nå kan jeg spyle alle ben og hun står som en prinsesse Very Happy
Hun er fjording etter eikåsen gullfaks:)
Til Toppen
-grete-

Ble Medlem: 12 Jan 2007

InnleggSkrevet: Mandag 26 September 2011 - 20:24    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har og en hoppe på fire år og hadde det samme problemet. Men helst bare med høgre bak, jeg fikk hjelp av andre i stallen til å ta de den første tiden, nå er hun mye greiere å gjør nesten aldri noe. Men jeg er ennå litt skeptisk når jeg skal ta høvene, men presser meg hver gang, sån at jeg skal forsette å ta de.
Men hadde også det samme problemet med den andre hoppa mi når den var yngre. På henne begynte jeg faktisk å ta høvene etter treningsøkta istedet for før, (selv om dette sikkert ikke er helt ideelt) men da var hun sliten og varm i kroppen, og gjorde ingenting. Etter hvert ble hun vandt til at jeg tok høvene, å nå er hun verdens snilleste, å jeg kan ta dem når som helst Smile

Så bare gi det litt tid så blir det nok mye bedre:)
Hermine

InnleggSkrevet: Tirsdag 27 September 2011 - 9:58    Tittel: Svar med Sitat

Takk for støttende ord Smile
Jeg var usikker på frembena også i begynnelsen siden hun bare ville ramle over meg.
men nå holder jeg selv om hun legger kneet i bakken, slipper slik hun får kommet seg opp og løfter hoven umiddelbart etter hun står oppreist, og da står hun veldig fint Smile
etter fremhovene er tatt, så står jeg og ser på bakbena, tenker og tenker, så feiger jeg ut og klarer ikke å ta de :/
er utrolig mange folk i stallen, står vel rundt 40 hester der, så er mange folk.
men tror ikke det er så veldig mange som vil hjelpe desverre.
men det hadde vert fantastisk om noen vilo ha hjulpet meg å løftet bena, slik jeg kan se hvordan de gjør det, og at hermine kan bli litt vandt med det.
den dagen jenta løfter alle ben fint, så skaL jeg ikke klage på noen ting Wink
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Unghestforum Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet