Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Finns det håp?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Brage4ever

Ble Medlem: 17 Jul 2008

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Desember 2010 - 12:59    Tittel: Finns det håp? Svar med Sitat

Huff og huff. Det er noe med oss og vinteren som ikke er bra.

Vi skulle jo bruke vinteren til å være med på treninger, og trene oss frem mot NM i sommer, starte vintercupen osv. Skjedde det? Neiiidaaa.

Nå står jeg her da, men den tjukk pelsdott av en fjording og har lite håp.
Først var det drittvær i høst, og uten tilgang på ridehus er jo det ikke en lett kabal å få til å gå opp. Så ble det glatt, og skoeren kom aldri. Så ble det nestenkolikk og igjen måtte han stå. Og første klasse videregående har ikke hjulpet på akkurat.

Så. What to do? Tjukk, hårete hest med broddsko. Vurderer å bare glemme hele NM greia, kjøpe sele og vogn og ha koseponnis i stedenfor:(

http://hest.no/blogg/?bid=13190
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Vilde
Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Desember 2010 - 13:38    Tittel: Svar med Sitat

Neida, du har masse av tid enda. Jeg er ikke akkurat i rute i forbindelse med NM jeg heller, det at det har vært 15-20 minus her i det siste har ikke akkurat hjulpet. Men her er min plan Smile

Fra januar skal jeg ta meg sammen og komme meg ut og trene faste dager i uka (med full jobb, barn og hus lar det seg ikke gjøre å trene hver dag), uansett vær og alle andre ting som kommer i veien. En fast avtale med instruktør tror jeg jeg skal skaffe meg, det hjelper på motivasjonen. Også skal jeg sette opp en treningsplan, begynne forsiktig og øke etterhvert. Også skal jeg sette av noen helger til stevner.

Så lenge hesten ikke er helt på bunnen så er det utrolig hva man kan få til på et halvt år. Uansett må man bare la ting ta den tiden de tar. Også får man heller vurdere når NM nærmer seg hvilke klasser man er klare for. Jeg kommer til å ta med meg Oliver uansett jeg, om jeg så bare får ridd et par klasser. Og det viktigste (for meg i alle fall) er i grunn å delta, denne vinningen får andre ta seg av Smile Ikke alle kan vinne uansett Laughing
rohirrim

Ble Medlem: 29 Apr 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Desember 2010 - 21:54    Tittel: Svar med Sitat

Sessen har også stått en stund pga merkelige symptomer, mye tarmsaft og div, men er nå igang med trening igjen, og ser absolutt ikke mørkt på å få han heller startklar til NM. Satser såklart da på de høyeste klassene, ambisjonene skal det ikke være noe i vegen med, så lenge ponni holder seg frisk. Et halvt år på å trene fram mot NM, så lenge hesten var godt grunnridd før den ble stående skal ikke være noe problem. Husk bare å ta det med ro til å begynne med, så ledd og ligamenter blir smurt og gode til anstrengelsene kommer. I forhold til muskulatur er jo hester greie å jobbe med, styrke mister de ikke fort. Så få fart på sener, ligamenter og smidighet så er du i full gang så fort så!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 16 Desember 2010 - 23:27    Tittel: Re: Finns det håp? Svar med Sitat

Brage4ever skrev:
Vurderer å bare glemme hele NM greia, kjøpe sele og vogn og ha koseponnis i stedenfor:(

Jeg skulle kjøpe meg fjording, sele og vogn for å gjøre nemli dette.. skal se du havner på NM du også som jeg gjorde... i SAL! Er det liv er det håp Laughing

Vinteren gir deg bare ennda bedre treningsmuligheter utenfor bane med sine snødekte bakker og snøbasing Smile

Se løsninger! (lett å sitte utenfor å si,men det funker,helt sant!)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Lørdag 18 Desember 2010 - 11:21    Tittel: Svar med Sitat

Som de andre sier, det er masse tid igjen Very Happy Jeg trener til femårs BUF og har lang vei igjen men det gjelder å lage delmål! Kondis, styrke, teknikk. Og gjør så mye du kan i skritt, må jo begynne der uansett og hvis hesten kan endel fra før så holder man det innlærte ved like hvertfall om man bare får gjort øvelsene i skritt. Og det klarer man stort sett uansett vær og føre. Jeg har ofte tatt korte økter (15-20min eller til hun går bra) i skritt pga kulda, og føler jeg får igjen for det de dagene jeg virkelig får trent. Hun holder seg smidig og lydig selv om jeg ikke driver mengdetrening Very Happy Selv om du bare får ridd på tur så hjelper jo det masse!
Så gjør det beste ut av snø og kulde, og så kommer våren og du er godt rusta til skikkelig trening Wink
Brage4ever

Ble Medlem: 17 Jul 2008

InnleggSkrevet: Søndag 02 Januar 2011 - 0:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror jeg har en plan. Det som er, ridelæreren min flyttet i sommer, og etter det har inspirasjonen og alt bare gått nedover. Men hallo! Det er jo 2011 nå!

Så her en planen:

Ukene fremover skal jeg bare prøve å få brage i noenlunde form, på en gøy måte. Bare kose oss litt, ta det rolig, men bygge opp formen. Så fortsetter vi slik, og når været blir bedre skal pappa kjøre oss ut med hengeren på den store ridebanen så vi får ridd litt dressur, og blir med på treninger med Cecilie Schilbred når hun er her.
Så bruker vi bare good tid, slapper av, koser oss og kommer oss i form igjen, og tar den tiden vi trenger. Uten stress.

Jeg har også tenkt å spare opp penger, slik at jeg kan sette Brage i trening til noen i mai/juni. Dette har jeg tenkt mye på, og jeg tror det er lurt. Det er jeg som har innridd han, og det har aldri sittet en profesjonell rytter oppå Brage, så jeg tror han hadde bare hatt megagodt av det! Og jeg også.

Såå dropper vi fjordhest NM, i og med at vi ikke har komt oss ut og startet i det hele tatt. Det blir bare stress, så jeg reiser uten hest og ser på NM og satser på 2012 i stedenfor. Satser heller på å bli startklar til høsten Smile

Dum ide?

http://hest.no/blogg/?bid=13190
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Liv - Bærum

Ble Medlem: 24 Jan 2007

InnleggSkrevet: Søndag 02 Januar 2011 - 8:18    Tittel: Svar med Sitat

Lurt å øke formen med noe dere trives med, variere så dere ikke går lei. Skynde seg sakte er det noe som heter, så kan du jo bare se hvor langt dere har kommet når Fjordhest NM begynner å nærme seg. Smile

Jeg tenkte samme tanke som deg, og sendte hesten min Viggo til berider for 2 år siden. Han var heller ikke ridd av noen andre enn meg, kun litt på tur han da og jeg ville at han skulle bli en bedre kjørehest siden det er min største interesse. Har aldri angret på dette valget selvom det kostet endel, lærte både Viggo og jeg utrolig mye av det. Jeg var heldig å hadde mulighet til å flytte han til en stall rett i etterkant, hvor vi kunne fortsette det gode arbeidet og tilgang på instruksjon.

Første gangen vi startet i NM for fjordhest, var i 2007. Vi startet åpne klasser i kjøring. Vi hadde trent litt, men jeg kom med en tjukk hest som i utgangspunktet ikke var allverden trent men vi klarte oss ganske bra alikevel. Vi storkoste oss, og det la grunnlaget for å ville fortsette.

Lykke til!! Very Happy

Hilsen Liv og Viggo
*Junistjerna*

Ble Medlem: 19 Des 2007

InnleggSkrevet: Søndag 02 Januar 2011 - 14:14    Tittel: Svar med Sitat

Ikkje dum ide Wink Og for deg blir det billigar å venta til 12 og Wink Då er det jo på Voss Wink

Ser ut til at det blir vår plan også siden eg er student fortiden. Og tonje kommer heim så hjelper ho deg i ferier Wink Snakkes på voss- 12
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet