Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Ridelærarar, trenarar og andre som "har greie på hest&q
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 November 2010 - 22:21    Tittel: Ridelærarar, trenarar og andre som "har greie på hest&q Svar med Sitat

Ja, korleis er dette eigentleg. Altså kva forventar/ forlangar du av ein god trenar og korleis brukar du trenarar i ditt område? Er du generelt nøgd?
NesStig92

Ble Medlem: 17 Jul 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 09 November 2010 - 23:18    Tittel: Svar med Sitat

Eg bruker ikkje trener, ikkje at eg har hatt noko hest som har vert verdt og satse med, men dei gongene eg har betalt for å få rettleiande hjelp har det vert bortkasta etter mi meining. Har ikkje fått noko særlig meir ut av det enn eg har kunna ifrå før.
Ellers så er eg veldig nøgd med ho som hjalp meg med 4-åringen i vinter/vår!! Smile

Kommer nok til å få meir bruk for trenar om nokre år då hesten blir stor nok til å bli satt igang med rytter!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 8:18    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har faktisk vært litt skeptisk til trenere, akkurat på grunn av man vet aldri hva de faktisk kan.. Så jeg har vært heldig å ha ei på stallen som jeg kjenner og vet er flink til å instruere meg litt nå som Lea går bedre og lærer mer. Men gruer litt til å finne ny trener når vi vokser fra henne..

Jeg forventer at treneren ser hva vi trenger hjelp med av seg selv og hjelper meg på samme måte som jeg ville gjort selv på en måte.. jeg rir med myk hånd og snille hjelpere, og jeg liker å forklare hesten hva jeg mener på en ordentlig måte selv om det tar lenger tid som regel. Så da vil jeg ikke ha en trener som vil ha resultat så fort som mulig, koste hva det koste vil liksom. Jeg prøvde en trener som ville ha meg til å holde altfor hard kontakt med munnen, og det likte jeg dårlig. På LC nivå er ikke hard kontakt nødvendig fordi man prøver jo da å gi hesten positive dressuropplevelser og unghest skal man være forsiktig med. (Vet at mange mener man må ha kjempekontakt med hestens munn for å ramme den inn, var det hun mente også, jeg mener man kan klare seg med myk kontakt.) Så da gikk ikke det, og jeg blir skeptisk til nye trenere..

Har inntrykk av at det kan bli vanskelig å finne riktig trener til meg, men må jo prøve å lete Rolling Eyes
Det er synd at hvem som helst kan sette igang med instruksjon og trenervirksomhet, men jeg selv har hvertfall tenkt å se dokumentasjoner fra min kommende trener..
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 8:49    Tittel: Svar med Sitat

Har funnet drømmetreneren, bare synd det ikke finnes ledige plasser Crying or Very sad

Jeg har egentlig kommet fram til at mitt viktigste krav til en trener er at vedkommende lytter på meg. Det er tross alt jeg som kjenner min hest best, og vet hva den responderer på og ikke. Selvsagt, jeg må være åpen for å prøve nye ting, men når jeg sier at det ikke virker, da synes jeg trener bør være åpen for å moderere den metoden, eller prøve noe annet.
anncan

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 9:05    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det også, at treneren hører på eier av hesten! Forresten, har noen ridd for Jonas Elvebakk? Skal på trening med han neste søndag siden jeg fikk muligheten, blir spennende igrunn Very Happy
Anette:o)

Ble Medlem: 09 Jun 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 10:07    Tittel: Svar med Sitat

Mine krav til trener:
- Treneren bør ikke være for snill, blir gal når noen sier at ting er bra når jeg vet det ikke er det. Heller ikke for streng, men bedre med litt streng trener enn en som er alt for snill.
- Han/hun skal ha fokus på at hesten skal ris bakfra og ikke gå på frempart. Han/hun må da også kunne se når hesten går ordentlig til tøylen og ikke bare "knekker" i nakken.
- Treneren må ri på et høyere nivå en jeg gjør selv, da jeg mener at man må kunne ri øvelsene selv før man skal kunne lære dem bort til andre.
- Ser også på resultatene som treneren har selv og resultatene til trenerens andre elever. dersom en trener har 100 elever og ingen kommer noen vei, funker kansje ikke trenerens metoder.
- Det er viktig at treneren har samme syn på trening som meg. Gjøre hesten var for hjelperne, og at den skal gå frem av seg selv (ikke trøkkes frem hele tiden.) og bremse for setet, ikke bittet.

Har en trener jeg rir for fast, ca en gang i uken. (Nå har det vært en liten pause pga oppsussing av ridebane, men vi setter igang igjenn når ridebanen er klar.) Synes det er viktig med jevnlig treninger, da er det lettere å venne seg av med uvaner og treneren lærer å kjenne hesten. Synes også det er positivt dersom treneren kan ri hesten litt innimellom for å kjenne på hesten, og finne ut hva som funker for akkuratt den hesten.
Til Toppen
jach

Ble Medlem: 08 Jan 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 11:52    Tittel: Svar med Sitat

En god trener for meg er en som har guts til å si:

-Dette er du ikke klar for ennå, der er noen ting som må bli bedre først.
-Hesten din er ikke i for til å gå 45 min, den siste øvelsen var bra, så vi gir oss nå.
-Du vil ikke komme lengre før dette er på plass.
-Du har ikke jobbet nok med dette på egenhånd til at vi kan gå videre med andre øvelser.

Da betyr det så inderlig mye mer når man får ros.

Det skal være hestens utdanning og velvære som skal være i fokus, ikke hva jeg vil og ønsker.
Til Toppen
anncan

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 12:27    Tittel: Svar med Sitat

jach skrev:
En god trener for meg er en som har guts til å si:

-Dette er du ikke klar for ennå, der er noen ting som må bli bedre først.
-Hesten din er ikke i for til å gå 45 min, den siste øvelsen var bra, så vi gir oss nå.
-Du vil ikke komme lengre før dette er på plass.
-Du har ikke jobbet nok med dette på egenhånd til at vi kan gå videre med andre øvelser.

Da betyr det så inderlig mye mer når man får ros.

Det skal være hestens utdanning og velvære som skal være i fokus, ikke hva jeg vil og ønsker.

Signerer denne jeg altså! Hun jeg rir for er jeg veldig fornøyd med, hun sier fra om slikt fordi jeg kjenner henne godt. Men tror egentlig at hun ikke kan hjelpe meg lenger enn til LB eller kanskje LA, og da blir det enda viktigere med god trener også så jeg håper jeg finner en jeg kan jobbe med om et års tid..
Diis

Ble Medlem: 01 Des 2009

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 16:18    Tittel: Svar med Sitat

Er veldig fornøyd med treneren jeg har nå, hun er DD3 tror jeg.
Er innen retningen klassisk dressur, type tysk.
Kan brøle når det trengs og gir ros når ting gjøres riktig.
Forklarer nøye og forståelig.
Krever at ting skal være på plass før man går et steg videre.

Føler hun har peiling på ting!
Til Toppen
beate=)

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 20:44    Tittel: Svar med Sitat

anncan skrev:
Ja, det også, at treneren hører på eier av hesten! Forresten, har noen ridd for Jonas Elvebakk? Skal på trening med han neste søndag siden jeg fikk muligheten, blir spennende igrunn Very Happy

jeg jobber for ham Wink rir en del timer, og er veldig fornøyd Very Happy
hvor skal du ri? på solli?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
natalievnk

Ble Medlem: 15 Jul 2008

InnleggSkrevet: Onsdag 10 November 2010 - 22:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ønsker meg en trener som lytter til meg og mine meninger samtidig som de tør presentere egne metoder som kan bli nyttige for meg og min hest.
Skal rette på sits når den er feil, god sits hos rytter er etter min mening en viktig brikke i puslespillet.
Skal være villig til å bruke tid på ting for å få ting ordentlig på plass istedenfor å rusje gjennom alt for raske resultater.
Skal være streng og konsekvent, samt rose når det er riktig.
Og aller viktigst:
De skal respektere meg og min hest! Rette på meg når noe er feil, og ikke unnskylde meg ved å skylde på hesten min fordi den er gul!
Er ganske misfornøyd med endel slikt nå og har vært det lenge, men kan dessverre ikke flytte på meg til noe bedre før tidligst over nyttår.
Har forskjellige erfaringer med forskjellige trenere, både positivt og negativt. Er dette en tråd for å fortelle om disse også?
Tenker jeg skal sikre meg det før jeg evt kaster meg ivei Wink
Til Toppen
anncan

InnleggSkrevet: Torsdag 11 November 2010 - 8:50    Tittel: Svar med Sitat

beate=) skrev:
anncan skrev:

jeg jobber for ham Wink rir en del timer, og er veldig fornøyd Very Happy
hvor skal du ri? på solli?

Å Very Happy Skal ri i Sandefjord, han kommer til stall riber Very Happy Har hørt mye positivt om han, håper jeg lærer mye nyttig for det er ikke den billigste timen jeg har vært på Laughing
Kjellfrid

InnleggSkrevet: Fredag 12 November 2010 - 10:43    Tittel: Svar med Sitat

Eg tenkte i utgangspunktet at det var ein tråd for dei generelle trenarerfaringane, så kan ein heller ta dei spesifikke trenarane ein anna gong.

Sjølv likar eg trenarar som fokuserar på sits og på hesten. Ofte synest eg at eg sjølv ikkje greier å sei i frå når det blir for mykje press for hesten min, men er blitt litt betre på dette. Likar at trenarar seier at "no gjer vi oss medan leiken er god"

Nokon kommenterte lenger oppe at dei ikkje trengde trenarar fordi ein ikkje hadde hest å satse med, men eg tenkjer at dei timane eg legg ned i riding/ køyring for instruktør no kjem til gode seinare når eg skal satse. Ikkje nødvendigvis med denne hesten, men det fyller opp min kunnskap om korleis ein løyser ting.

Helst ville eg hatt intruktør ein gong i veka, men foreløpig er det ikkje mogleg å få til her. Eg er veldig fornøgd med at eg kjem med på timar som er ein gong i månaden.
Vilde
Moderator

InnleggSkrevet: Fredag 12 November 2010 - 11:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har tenkt litt sånn tidligere at det ikke har vært nødvendig for meg å ri for instruksjon siden hesten har befunnet seg på så lavt nivå, men det har jeg fått angre på. Det er utrolig mye man kan gjøre galt om man bare "suller" rundt på egen hånd og jeg tror alle kan ha nytte at noen står og ser på en mens en rir. Det er ikke alt som er like lett å oppdage selv, og noe kan man lære uansett hvilken hest man rir.

Jeg synes det er viktig at instruktør fokuserer på grunntingene, rytterens sits er det første han/hun bør ta tak i, og deretter hestens bæring og fremdrift. Om ikke dette er på plass gir det ingen mening å terpe på øvelser, for da vil ingenting fungere uansett og alt til slutt falle sammen. Jeg har fått merke hvor stor forskjell riktig sits gjør og det ga meg en tankevekker. Jeg syntes Oliver gikk helt fint, men da jeg fikk korrigert sitsen min så jeg ikke lenger satt og belastet bakdelen av salen (og hesten) fikk jeg en helt ny hest å ri på.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet