Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening

Start Nytt Tema   Svar på Tema
kraftigere bakpart?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
LineTorine

Ble Medlem: 22 Feb 2007

InnleggSkrevet: Lørdag 22 Mai 2010 - 22:45    Tittel: kraftigere bakpart? Svar med Sitat

Jeg har en 3 år gammel hingst som er smalbygd bak.

Hvordan kan jeg trene han slik at jeg får bygd opp bakparten hans på rett måte uten å belaste han feil?
Da ønsker jeg den kraftigere og mere muskelsatt. Ønsker helst å unngå å bare skritte på turer da jeg syns det virker som om det går igjen her..
Vi gjør det meste med vogn og har fine muligheter for å trene.

Nå går han med hopper, men ønsker å gjør noe med baakparten hans før han skal på utvida bruksprøver.

Tips mottas med stor takk!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søndag 23 Mai 2010 - 8:21    Tittel: Svar med Sitat

Generelt lange turer med intervaller med galopp i oppoverbakke Smile.
Også vet jeg jo av egen erfaring at hopping både i terreng og på bane er veldig muskelbyggendefor bakparten til hesten. Og samtidig når du trener dressur korrekt skal jo hesten "sette" seg på bakparten Smile.
Jeg er ikke noe kjempe proff på unghester så jeg har bare generealisert det for hva som er bra bak-parts arbeid så er det mulig at det ikke går for en unghest det vet ikke jeg Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Stas Lilja

Ble Medlem: 26 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søndag 23 Mai 2010 - 8:44    Tittel: Svar med Sitat

Vi har alltid trava mykje oppoverbakkar for å byggje musklar i bakparten. Skritting fungerar også bra.
og så rett og slett klatring i terrenget... Smile då vil du merke forskjell på hesten Wink
Monica_B

Ble Medlem: 26 Mai 2007

InnleggSkrevet: Søndag 23 Mai 2010 - 10:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vil også anbefale klatring! Og generelt ridning (/kjøring) i terreng.

To venninner av meg har i forkant av både utstilling og Breeders (sprang) longert i terreng. Dvs. de har stått midt i bakken selv, og longert hesten mens den går oppover og nedover. Det gav noen veeldig merkbare resultater. MEN, det er viktig å begynne i det små. Du kjenner sikkert til selv hvordan det er å gå masse oppover og nedover, det tærer mye mer på kroppen enn bare å gå på flat mark Wink

Lag deg en variert treningsplan, og pek deg ut steder der det går an å klatre/være i terreng. Så kan du sakte men sikkert utvide øktene. Begynn i skritt, og forsiktig i trav etter en stund. Du kjenner jo hesten din godt nok til å se når han begynner å bli sliten. Han skal selvsagt få lov å slite litt, men det er viktig å gi seg men leken er god Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
LineTorine

InnleggSkrevet: Søndag 23 Mai 2010 - 22:08    Tittel: Svar med Sitat

Takk folkens! Skal sette opp en liten plan, men først må damene slite han ut litt Wink
kanskje han får litt trening i bakparten der og.... Laughing
Til Toppen
anni

Ble Medlem: 19 Feb 2007

InnleggSkrevet: Tirsdag 25 Mai 2010 - 9:57    Tittel: Svar med Sitat

skritt, trav og galoper opp og NED bakker. han skal være godt trent til test, men ikke overtrent:)
Ina

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 25 Mai 2010 - 14:46    Tittel: Svar med Sitat

Eg ser føre meg at å skritte/trave, deretter stoppe i nedoverbakkar skal fungere. Dette er ein metode som nokre brukar på islandshestane for å få dei til å setje føtene inn under seg. Også rygging i oppoverbakkar trur eg vil fungere bra. Har prøvd det på Helgvild, og ho streva litt fyrste gongen.. Wink

Sist endret av Ina den Tirsdag 25 Mai 2010 - 23:15, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
heljar

Ble Medlem: 06 Apr 2006

InnleggSkrevet: Tirsdag 25 Mai 2010 - 22:27    Tittel: Svar med Sitat

Rygge med vogn i oppoverbakke brukte eg for å lære ei at det var meir behagelig å stå i ro, og ho fekk bonus i form av veldig sterk og fin bakpart Smile
LineTorine

InnleggSkrevet: Onsdag 26 Mai 2010 - 12:32    Tittel: Svar med Sitat

Ja, rygging i oppoverbakke høres bra ut, da får de jo en del vekt på bakparten som de må holde igjen! Takk for tipset Smile
Han har jo tapt seg en del nå som han har stått på beite med damer i en måned, gleder meg til å sette han igang igjen! Er så flott med tips Very Happy
Til Toppen
Mali

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: Mandag 12 Juli 2010 - 20:16    Tittel: Svar med Sitat

Men så har eg høyrt av ein erfaren skoar, at fjordingknea ikkje lukkar seg skikkelig før dei er i seksårsalderen, så ein bør vere forsiktig med for mykje bakkar ogsånn i ung alder Smile
Anette:o)

Ble Medlem: 09 Jun 2009

InnleggSkrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 7:57    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville ridd masse overganger. Når de øker eller minker gangart må de sette rompa litt under seg. Da får du også en lydhør/følsom hest i bonus, så genial grunntrening av unghest Surprised)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hilde_balder

Ble Medlem: 06 Apr 2010

InnleggSkrevet: Torsdag 26 August 2010 - 13:59    Tittel: Re: kraftigere bakpart? Svar med Sitat

LineTorine skrev:

Hvordan kan jeg trene han slik at jeg får bygd opp bakparten hans på rett måte uten å belaste han feil?
Da ønsker jeg den kraftigere og mere muskelsatt. Ønsker helst å unngå å bare skritte på turer da jeg syns det virker som om det går igjen her..

Nå går han med hopper, men ønsker å gjør noe med baakparten hans før han skal på utvida bruksprøver.

Hei hei

Du må begynne å trekke med dekk.. det er veldig fin muskel byggende både for rygg, bakpart osv. Og så er det jo kjempe artig, også for hesten! Balder storkosa seg foran dekk Very Happy
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 26 August 2010 - 16:29    Tittel: Re: kraftigere bakpart? Svar med Sitat

hilde_balder skrev:
LineTorine skrev:

Hei hei

Du må begynne å trekke med dekk.. det er veldig fin muskel byggende både for rygg, bakpart osv. Og så er det jo kjempe artig, også for hesten! Balder storkosa seg foran dekk Very Happy

Vil være forsiktig med å trekke for tungt med ein ung hest. All trening der hesten bærer seg rett gir riktige muskler. For hard tung trening for tidlig kan ødelegge bevegelsane til hesten.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Trening Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet