Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Fremtidens dressur uten kandar?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kae

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 05 August 2010 - 13:12    Tittel: Fremtidens dressur uten kandar? Svar med Sitat

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/forskere-goer-kandar-valgfri/?tx_ttnews[backPid]=285&cHash=c288665b25

Artikkelen belyser også andre interessante tema. Blant annet er det fokus på hestenes livskvalitet ift ensrettet eksteriør/avlsretning, og konsekvenser for hestevelferden ved selektert avl på hester med føyelig lynne.

Min blogg på hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007

InnleggSkrevet: Torsdag 05 August 2010 - 23:15    Tittel: Svar med Sitat

Intr! Smile
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Fredag 06 August 2010 - 15:05    Tittel: Svar med Sitat

Skjønner ikke helt at det har tatt så lang tid å komme dit at man vurderer det, burde blitt valgfritt for mange år siden spør du meg.. håper det blir valgfritt og at man belønner ekvipasjene på trinse med ekstra poeng på stevner Very Happy
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Fredag 06 August 2010 - 15:19    Tittel: Svar med Sitat

anncan skrev:
Skjønner ikke helt at det har tatt så lang tid å komme dit at man vurderer det, burde blitt valgfritt for mange år siden spør du meg.. håper det blir valgfritt og at man belønner ekvipasjene på trinse med ekstra poeng på stevner Very Happy

Jepp, for det er utrolig mye som kan skjules med en kandar... :S
Om ikke det fjernes helt, så tenker jeg at detiallfall bør bli valgfritt.
anncan

Ble Medlem: 30 Jul 2008

InnleggSkrevet: Fredag 06 August 2010 - 15:58    Tittel: Svar med Sitat

Ja, også er det litt bakvendt i mitt hode at man trenger sterkere og sterkere hjelpemidler ettersom hesten blir mer og mer skolert? Merkelig tradisjon egentlig, burde jo gått andre veien og tatt av både hodelag og sal i St.Georg og Grand Prix Laughing litt på spissen kanskje, men like fullt en interessant bildeserie i hodet mitt Cool
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Fredag 06 August 2010 - 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Vel helt personelig så ser ikke jeg mening med og ta vekk kandar.

Det er helt rett at for en som aldri har ridd kan du skjule mye bak kandaren. men dommere som dømmer i de klassene der kandaren er i bruk ser det veldig enkelt om du skjuler noe bak kandaren. Det er bare og se på graden kandarstangen står i Smile. Og du får aldri skjult så mye på kandaren at det vil ha så mye i det store og det hele og si.
Samtidig skal det vel sies at kandar er et "forfinende" hjelpemidler som i tilegg ser og er mye mer "show off" hodelag Smile.
Og ser man de fleste i verdenstoppen er virkelig ikke kandaren den som utgjør det store og dte hele Smile.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Ingvild
Administrator

Ble Medlem: 18 Jul 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 07 August 2010 - 11:22    Tittel: Svar med Sitat

Det finnes dessverre enkelte ryttere som ser på kandaren som et hjelpemiddel på lik linje med hjelpetøyler og ikke et forfinende instrument, og så lenge de tyr til kandaren fordi de ikke klarer å ri hesten skikkelig på vanlig trinse ser jeg på kandaren som et farlig verktøy.

Det er ikke bare å se på graden stangen står i, enkelte hester tygger på bittet på en måte som får stangen til å bevege seg i munnen, uavhengig av hvor mye rytteren tar i tøylen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Ole

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 August 2010 - 13:16    Tittel: Kandar Svar med Sitat

Jeg mener at hesten skal være ordentelig igjennom på Trinse før man setter på Kandar...
InaMGj

Ble Medlem: 14 Mai 2006

InnleggSkrevet: Lørdag 07 August 2010 - 13:43    Tittel: Svar med Sitat

Veldig intressant:) er veldig for! Trur dette ville vere eit flott tiltak, ikkje å forby kandar men å åpne for trinse i Høgre klasser. Eg personlig synes også at om man ikkje klarer å ri hesten igjenom på trinse så skal man ikkje ri på kandar heller, gjelder også andre hjelpemiddler..
Stine

Ble Medlem: 03 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 11:00    Tittel: Svar med Sitat

Interessant! Jeg er også veldig for en valgfrihet og det er egentlig ganske ulogisk at det er påbudt.

Det var mange gode poenger i artikkelen og jeg skulle gjerne også ha lest artikkelen det var hentet fra. Jeg likte godt sammenligningen mellom hester og dansende bjørner. Vi må prøve å se sporten våres utenfra også. Hva hadde vi sagt hvis hundefolk hadde begynt med en slags innspenning for å få hunden til å gå med hode på "riktig" plass...? Jeg tror de fleste hadde sett på dette som en grusom treningsmetode, men for ikke-hestefolk virker nok hestesporten også til tider ganske brutal.

Tilbake til kandaren. Nå har ikke jeg noen planer om sette på kandar på min hest, men i tilfelle kan jeg ikke skjønne at det er plass til to bitt i den lille munnen. Dette er også et argument for valgfrihet. Noen har rett og slett ikke anatomi som passer til kandar. Dette gjelder både små og store hester.
Til Toppen
ChristinPoik

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 12:42    Tittel: Svar med Sitat

Ingvild skrev:
Det finnes dessverre enkelte ryttere som ser på kandaren som et hjelpemiddel på lik linje med hjelpetøyler og ikke et forfinende instrument, og så lenge de tyr til kandaren fordi de ikke klarer å ri hesten skikkelig på vanlig trinse ser jeg på kandaren som et farlig verktøy.

Det er ikke bare å se på graden stangen står i, enkelte hester tygger på bittet på en måte som får stangen til å bevege seg i munnen, uavhengig av hvor mye rytteren tar i tøylen.

Enig med deg, jeg, Ingvild:) Veldig rart å se hester på stevne som er lange og flate i LA, og rir til knapt godkjent, men som på samme stevne i MB får en mer sammentrøkka form og bedre prosent....

Man ser jo gjerne på tøylen om det er hest eller rytter som bestemmer stangsjenkelens vinkel i forhold til hestens munn. Er tøylen slakk er det hesten, er tøylen stram, handler det vel mer om rytters håndkraft Wink

Sist endret av ChristinPoik den Søndag 08 August 2010 - 12:53, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Ole

Ble Medlem: 01 Mar 2006

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 12:43    Tittel: Svar med Sitat

ChristinPoik skrev:
Ingvild skrev:

Enig med deg, jeg, Ingvild:) Veldig rart å se hester på stevne som er lange og flate i LA, og rir til knapt godkjent, men som på samme stevne i MB får en mer sammentrøkka form og bedre prosent....

Man ser jo gjerne på tøylen om det er hest eller rytter som bestemmer stangsjenkelens vinkel i forhold til hestens munn. Er tøylen slakk er det hesten, er tøylen stram, handler det vel mer om rytters håndkraft Wink

Enig med deg, jeg, Ingvild:)

Signerer denne!
Marius

Ble Medlem: 31 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søndag 08 August 2010 - 22:41    Tittel: Svar med Sitat

velvel, alle kan en liten stund skjule sine mangler, men de vil en gang måtte ta alle skrittene tilbake for og gjøre jobben sikkelig igjen, og det lærer man enten på den harde eller enkle måten
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Nina

Ble Medlem: 31 Jul 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 6:40    Tittel: Svar med Sitat

En liten avstikker for de som rir og vil konkurrere med bittløst, på http://www.interdressage.com/ kan man konkurrere internasjonalt i dressur og endel andre klasser som inneholder håndtering av hest og "dressursprang". De har egne klasser for bittløst, ellers kan man starte på hva man vil av bisling, med mindre annet er definert. Det finnes også egne lagkonkurranser, cuper og barbakklasser. Konkurransene foregår slik at man filmer seg selv ri programmet som går i den klassen man har bestemt seg for å ri, sender inn, får seriøs bedømning og tilbakemelding av kvalifisert dommer og gjør man det bra får man premie i posten. Alle får sløyfer og inntekten går til veldedighet.

Vi er noen på stallen som startet lagkonkurranse i mai, veldig gøy å være med, særlig for oss som ikke liker å starte sånn i all offentlighet Wink Kan legge ut protokollen og tilbakemeldingen jeg fikk hvis noen er interessert i å se hvordan det fungerer.

Tilbake til topic; Hva er egentlig forskjellen på å ri med kandar og på å ri med kapsun og stang slik som mange barokk/akademiskrettede ryttere rir? Hensikten er jo lik, å kunne variere hestens form med to forskjellige verktøy uten å måtte skifte hodelag. Ned og frem/åpen og samlet. Det at mange ryttere ikke klarer å utnytte disse verktøyene optimalt har ingenting med selve kandaren å gjøre, men rytters utdanning. Og er det mangler i hestens utdanning, så koker vel alt ned til rytters utdanning? Wink Kapsun/stang virker hvertfall for meg mye mer akseptert enn kandar, er det fordi man legger mer vekt på å utdanne rytter og hest i et tempo som passer ekvipasjen og ikke et tempo som blir bestemt av hva dressurprogrammene inneholder av øvelser? Misforstå meg rett, jeg rir ikke akademisk selv og rir mye heller på kandar enn på kapsun/stang, men jeg har fått mangle fler positive opplevelser av akademiskryttere som rir på kapsun/stang enn "konkurransedressurryttere" som rir på kandar, enda det finnes mange fler av sistnevnte.
Til Toppen
kae

Ble Medlem: 02 Mar 2006

InnleggSkrevet: Mandag 09 August 2010 - 11:12    Tittel: Svar med Sitat

Nå er jeg ingen AR rytter, men mitt inntrykk av den retningen innen dressur er at de har et sterkere fokus på å utdanne rytter og å ri hesten gjennom bakbena enn det jeg ofte har erfart i den morderne dressuren(som er langt mer tøylestyrt etter min erfaring).

Forøvrig har jeg ikke helt skjønt logikken bak at man har behov for å sette på en kandarstang etterhvert som rytter/hest blir mer skolert. Skulle det ikke være motsatt? På en godt grunnridd og skolert hest skal man kunne regulere grad av samling ved hjelp av bekken/sittebein/vekthjelper, skal man ikke? Min "lille" erfaring er at når jeg ber hesten sette seg mer bak så løfter den hodet tilsvarende for å beholde balansen. Utfallet av at hesten setter seg er altså at den går i en høyere form med hodet. Dersom hesten jobber korrekt føler jeg at den "henger sammen" i kroppen hele veien fra bakben til kjeve. Da er det veldig enkelt for meg å få den til å slippe hodet ned og frem om jeg ønsker det ved å gi den mer tøyle. Ergo, har jeg kontroll på bakbena og legger til rette for at hesten skal kunne bruke kroppen sin korrekt, har jeg ingen problemer med å regulere hestens form og samling uten vektstang. Dette forusetter selvfølgelig en sunn hest som er sterk nok til å bære seg i den formen jeg ber om. Men det er mulig jeg ikke helt har skjønt virkningen av kandaren i høyere dressur. Selv har jeg ingen erfaring med å ri høyere dressur eller med kandar.

Min blogg på hest.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Dressurridning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet